Gå til innhold

Jobb i bank + eier av bedrift. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei! Gutt på 19 her. Førsteårs økonomistudent. Har min egen bedrift sammen med tre andre, og 2018 har vært et kjempebra år for oss, så vi skal stifte et AS ila. den neste måneden. Her vil jeg da stå som medeier, da det var i utgangspunktet jeg som stiftet bedriften ( som et enk (senere DA) ). 

Holder på med design og tjenester av ulik sort, eks : webdesign, logo, SEO osv.

Var ifjor innom for et intervju om en bankjobb som kunderådgiver. Fikk den dessverre ikke, da oppsigelsestiden min på min nåværende jobb kolliderte med oppstartstiden på den nye jobben, samt at bemanningsbyrået trodde jeg skulle fylle 20 ifjor.

Fikk beskjed om å komme tilbake neste år og at jeg var "garantert" jobben, og ser nå at de har lagt ut nye sommerstillinger til denne type jobb. Dette passer bra mtp. at sommermånedene pleier å være ganske rolige, når det kommer til nye oppdrag.

Noe av det første jeg fikk beskjed om ifjor da, var at jeg ikke kunne drive min egen bedrift hvis jeg valgte å takke ja til jobben.. Spørsmålet mitt til dere er : Finnes det noen måter jeg kan få lov til å gjøre "begge deler"?

Jeg kan godt fraskrive meg rollen som eier i bedriften, men må jeg virkelig slutte med design og få dette publisert på nett? Kan de nekte meg dette? Kan de nekte meg til å få oppholde meg i kontoret til bedriften?

Jeg bryr meg ikke voldsomt om jeg ikke får ha navnet mitt bak "min egen" bedrift, men synes det blir dumt hvis jeg må gi opp "hobbyen" for å få jobbe i bank. Tips til løsninger?



 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Private arbeidsgivere ansetter i utgangspunktet akkurat hvem de vil. De kan ikke nekte deg å drive med design, men de kan la være å ansette deg. Men - hvis du først er ansatt og de deretter skulle oppdage og mislike at du også driver med design utenfor arbeidstiden, vil det neppe kunne betraktes som en saklig grunn til oppsigelse.

 

Mente de virkelig at de ikke ville ansette deg hvis du eier en bedrift eller driver den? Eller mente de at du ikke kunne ha forpliktelser i forbindelse med bedriften som ville kollidert med arbeidstiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av det første jeg fikk beskjed om ifjor da, var at jeg ikke kunne drive min egen bedrift hvis jeg valgte å takke ja til jobben.. Spørsmålet mitt til dere er : Finnes det noen måter jeg kan få lov til å gjøre "begge deler"?

 

Ja, ved å inngå ein avtale om dette.

 

Det fyrste du må gjere er å snakke med banken for å få klarheit i detaljane, då fyrst og fremst kva som er problematisk med å drive eiga bedrift. Det kan være mange grunnar til at banken sett dette som eit krav, alt frå at banken vil ha fyrsteprioriteten til din arbeidskapasitet og derfor forbyr deg å ha andre interesser som tek opp mykje av tida di, til at banken ikkje vil ha rådgiverar som har forretningserfaring.

 

Dersom krava til banken er heilt urimelige og grunnlause så kan ein kanskje klare å tvinge gjennom at den delen av avtalen skal strykast, men det er nok ikkje beste vegen å gå som jobbsøkande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Private arbeidsgivere ansetter i utgangspunktet akkurat hvem de vil. De kan ikke nekte deg å drive med design, men de kan la være å ansette deg. Men - hvis du først er ansatt og de deretter skulle oppdage og mislike at du også driver med design utenfor arbeidstiden, vil det neppe kunne betraktes som en saklig grunn til oppsigelse.

 

Mente de virkelig at de ikke ville ansette deg hvis du eier en bedrift eller driver den? Eller mente de at du ikke kunne ha forpliktelser i forbindelse med bedriften som ville kollidert med arbeidstiden?

Takker for svar. Det jeg fikk spørsmål om var om jeg var villig til å legge ned bedriften for å jobbe i bank. Jobber for tiden som selger på Power, og der har de ingen problemer med hva jeg driver med på fritiden.

 

Det er viktig å presisere at ansettelsen går via Manpower, og at det var disse jeg var i kontakt med ifjor.

Lenke til kommentar

 

Noe av det første jeg fikk beskjed om ifjor da, var at jeg ikke kunne drive min egen bedrift hvis jeg valgte å takke ja til jobben.. Spørsmålet mitt til dere er : Finnes det noen måter jeg kan få lov til å gjøre "begge deler"?

 

Ja, ved å inngå ein avtale om dette.

 

Det fyrste du må gjere er å snakke med banken for å få klarheit i detaljane, då fyrst og fremst kva som er problematisk med å drive eiga bedrift. Det kan være mange grunnar til at banken sett dette som eit krav, alt frå at banken vil ha fyrsteprioriteten til din arbeidskapasitet og derfor forbyr deg å ha andre interesser som tek opp mykje av tida di, til at banken ikkje vil ha rådgiverar som har forretningserfaring.

 

Dersom krava til banken er heilt urimelige og grunnlause så kan ein kanskje klare å tvinge gjennom at den delen av avtalen skal strykast, men det er nok ikkje beste vegen å gå som jobbsøkande.

 

Tror det er denne tilnærmingen jeg kommer til å ha. Som sagt i posten over, så går rekrutteringen via Manpower, og det var disse som spurte meg om jeg var villig til å legge ned bedriften for å få jobb i bank.

Lenke til kommentar

 

Noe av det første jeg fikk beskjed om ifjor da, var at jeg ikke kunne drive min egen bedrift hvis jeg valgte å takke ja til jobben.. Spørsmålet mitt til dere er : Finnes det noen måter jeg kan få lov til å gjøre "begge deler"?

 

Ja, ved å inngå ein avtale om dette.

 

Det fyrste du må gjere er å snakke med banken for å få klarheit i detaljane, då fyrst og fremst kva som er problematisk med å drive eiga bedrift. Det kan være mange grunnar til at banken sett dette som eit krav, alt frå at banken vil ha fyrsteprioriteten til din arbeidskapasitet og derfor forbyr deg å ha andre interesser som tek opp mykje av tida di, til at banken ikkje vil ha rådgiverar som har forretningserfaring.

 

Dersom krava til banken er heilt urimelige og grunnlause så kan ein kanskje klare å tvinge gjennom at den delen av avtalen skal strykast, men det er nok ikkje beste vegen å gå som jobbsøkande.

 

Tror det er denne tilnærmingen jeg kommer til å ha. Som sagt i posten over, så går rekrutteringen via Manpower, og det var disse som spurte meg om jeg var villig til å legge ned bedriften for å få jobb i bank.

Lenke til kommentar

Tror det er denne tilnærmingen jeg kommer til å ha. Som sagt i posten over, så går rekrutteringen via Manpower, og det var disse som spurte meg om jeg var villig til å legge ned bedriften for å få jobb i bank.

 

Då er det mulig at vilkåret om at du ikkje kan drive ei bedrift er knytta til at Manpower fryktar at dei brukar tid og ressurssar på å skaffe deg jobb i banken, og at du deretter leiger ut deg sjølv via di eiga bedrift og stikker av med heile profitten som Manpower har jobba for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ta også høre mer med Manpower da. Trodde gjerne det var noen lover som sa at en ikke kan være selvstendig næringsdrivende hvis en jobber innen bank og finans, but I guess not.

 

Takk for hjelpen, godtfolk!

 

Det er ingen lover som sier det såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...