Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Provisjon på netto eller brutto?


audagauda

Anbefalte innlegg

Er ansatt som frisør og får provisjon av behandlinger og salg fra første krone heter det i kontrakten.

Men om man blir lovt provisjonslønn fra første krone, blir det da feil at det trekkes fra moms før det regnes ut lønn? altså at det regnes lønn ut fra netto og ikke brutto?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har jeg veldig lite kunnskap, men om det står at du skal få provisjonlønn på klipp uten at det står av overskudd, etter moms eller noe lignende, skal det nok være slik at du skal få provisjonlønn på hele beløpet (fra første krone).

 

Jeg kan i alle fall si at jeg selv har hatt erfaring med at det STÅR at det kun er provisjon på overskuddet, men hvordan det er i forhold til moms vet jeg ikke. Realistisk sett så vil provisjon gå ut ifra brutto.

Endret av Brannstrom
Lenke til kommentar

Dette er opp til kva som er avtalt, dersom avtalen kan forstås på fleire måtar så legg ein til grunn ein objektiv avtaleforståelse.

Dette er eit eige juridisk fagfelt, men eg ville meine på at ein objektivforståelse av "provisjon [...] fra første krone" objektivt må forstås som at ein skal ha den avtalte provisjonen frå kvar krone som kunden har betalt, altså brutto.

 

Ein anna ting som kan telle i din fordel er at ansvaret for å formulere avtalen nøyaktig ligg på den som har skrevet avtalen, dersom det var meint provisjon av netto så burde ein skrevet avtalen for eksempel slik "provisjo [...] av salgsum uten moms".

Formuleringa frå fyrste krone vil etter mi meining være unødvendig med mindre det var meint provisjon av brutto. 

Forskjellen på setninga "provisjon av salg" og "provisjon frå fyrste krone av salg" er at ein i sistnevnte formulering har prøvd å spesifisere eit eller anna, då det er ulogisk å avtale at ein skal ha provisjon frå f.eks. tredje krone.

 

 

 

Uansett så er konklusjonen at denne avtalen er dårleg formulert. Sidan momsen uansett er fast på 25% av både varer og tjenester så burde det være ein smal sak å tydeleg oppgi provisjonen som berekna utifrå pris med eller utan moms.

Lenke til kommentar

Formuleringa frå fyrste krone vil etter mi meining være unødvendig med mindre det var meint provisjon av brutto. 

Forskjellen på setninga "provisjon av salg" og "provisjon frå fyrste krone av salg" er at ein i sistnevnte formulering har prøvd å spesifisere eit eller anna, då det er ulogisk å avtale at ein skal ha provisjon frå f.eks. tredje krone.

 

Alternativet er ikke å ha provisjon for hver tredje krone, men at man får provisjon for alle salg når totalen overstiger en gitt grense hver måned. 

 

Jeg har inntrykk av at dette er en veldig vanlig måte å gjøre det på, og da gir det mening å presisere man ikke forholder seg til en slik grense i denne jobben.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Mva er jo noe som skal til staten og belønner hverken eier eller arbeidstager (direkte). Det mest riktige er derfor at provisjon beregnes etter at mva er trekt fra.

 

Tenkt tilfelle. Du får 90% provisjon. Dersom dette hadde blitt beregnet fra brutto så hadde eier tapt 15% for hver time du jobber.

 

Men alt avhenger av hva som står i kontrakten, hvordan du har tolket det du har skrevet under på, og hva man kan forvente av lønn i din bransje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkt tilfelle. Du får 90% provisjon. Dersom dette hadde blitt beregnet fra brutto så hadde eier tapt 15% for hver time du jobber.

Dette løyses lett ved å justere sattsen for provisjonen.

Det er ikkje verre enn å gjere provisjonen 25% høgare eller lavare alt etter om det skal reknast før eller etter moms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...