Gå til innhold

3. gen i5-3210M. Oppgradere ?


Anbefalte innlegg

Har en  3. gen Intel Core i5-3210M Prosessor 2.5GHz-3,1GHz på min seks år gamle Asus X75VD laptop. Jeg har funnet ut at den kan byttes ganske lett på denne laptopen. Hva er mulig å gjøre her ? Må det være fra samme generasjon ? Hvilke prosessorer kan jeg bytte til for bedre cpu ? Og hvor bestiller jeg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Socket skal være G2 / rPGA988B så i teorien skal alle prosessorer fra denne listen passe:

http://www.cpu-world.com/Sockets/Socket%20G2%20(rPGA988B).html

 

Du bør vel sørge for at du har oppdatert BIOS før du bytter CPU. 

Jeg vet heller ikke om det er noen begrensninger fra Asus sin side mhp kompatibilitet.

 

Prosessorene handler du på ebay.

 

Som du ser av listen har din prosessor 2 kjerner og 4 tråder, med 2500mhz opp til 3100mhz boost. 35W TDP.

Tar du en 3. gen i7 med 4 kjerner og 8 tråder, f.eks  2700mhz opp til 3700mhz boost så har du en raskere CPU. Hvor mye du merker av dette til daglig bruk vil jeg ikke spekulere i. Det er helt avhengig av hva du driver med. En slik CPU (3840QM) koster rundt 1400 fra Kina. Du får da en CPU som utvikler noe mer varme (45W TDP) og må regne med at laptop vil bråke mer enn i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Har gjort litt research ( ganske mye egentlig ). Og jeg har funnet ut at spørsmålet er faktisk veldig interessant. I utgangspuntet skal alle prosessorene som passer i sokkelen kunne settes i. Så kommer spørsmålet om hovedkortet kan ta en i7 eller spørsmålet om bios. Hvordan finner jeg ut om BIOS støtter ny i7 ? Tviler på om de to siste problemstillingene kan oppklares på noe annen måte enn ved å sette i en ny i7-prosessor og se om det funker. Da blir det enten å kjøpe brukte som selges i Europa eller nye fra Kina på ebay.. Uti fra Passmark sine tester kan poengsummen på målingene nesten fordobles med i7. 

 

Den cpu som står i er oppført med 35 w. Det skal visstnok ikke være noe problem å sette en i7 med 45 w. 

 

Som sagt. Jeg får kjøpe en og sette i så får vi se hva som skjer

Lenke til kommentar

Oppgradert fra hdd til samsung evo 860 ssd. Det var moro å se hvor mye kjappere den ble ja. Så kjøpte jeg ekstra ram. Gikk fra 4 Gb til 12 Gb ( selv om det står i spesifikasjonene  at den tar max 8 ). Skal fikse en ekstern grafikkløsning  som kan brukes til laptopskjermen gjennom wi-fi / PCI inngangen eller til en ekstern skjerm. Hadde nok berget bra med den prosessoren jeg har. Det er bare det at alle databutikkene og ekspertene jeg snakker med sier at det ikke går an å oppgradere eller bytte prosessor som er så gammel eller i heletatt. Da går det en faen i meg tvert vettu ! Så da må jeg finne ut om det funker . Jeg liker å fikse ting istedet for å kaste og kjøpe nytt. Så lenge prosessoren i min laptop ikke er loddet fast og bare kan plukkes ut så synes jeg det er hverdt forsøket .

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Har gjort litt research ( ganske mye egentlig ). Og jeg har funnet ut at spørsmålet er faktisk veldig interessant. I utgangspuntet skal alle prosessorene som passer i sokkelen kunne settes i. Så kommer spørsmålet om hovedkortet kan ta en i7 eller spørsmålet om bios. Hvordan finner jeg ut om BIOS støtter ny i7 ?

Normalt så står dette på supportsidene til hovedkortet, evet. under bios-oppdateringer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, jeg klarte ikke å finne et svar på det store internettet om det gikk an å oppgradere fra i5 til i7 på laptopen min. Så jeg kjøpte en brukt i7-3630qm på finn.no. Det funket som juling. Det var bare å slå på maskina så funket den som vanlig. Men med cpu-benchmark på ca det dobbelte ! temperaturen kom ikke over 75 grader på stresstest eller. Det må en vel kalle suksess !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...