Gå til innhold

Pasteurisere karbonadedeig som er over tiden?


seb12345

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte svensk nøtfars, som har gått 3 dager over tiden. Kjøttet er dels rødt og fint, og dels brunt (cirka 50-50), kjøttet lukter litt, men ikke mye (mye mindre enn det gjør når jeg åpner norsk kjøttdeig).

 

Jeg vurderte å kaste kjøttet, men tenkte jeg skulle prøve meg på følgende:

1 - steke opp kjøttet

2 - kjøre det 60 minutter på 70 graders vann vakumpakket

 

Jeg vil da være svært godt innen eventuelle sikkerhetsmarginer for å drepe bakterier, men det kan hende jeg får kjedelig/dårlig kjøtt i min gryterett når jeg bruker det.

 

Er det ovenfor riktig forstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tid og utløpsdato er nærmest fullstendig uvesentlig, da utløpsdatoer alltid har svært god margin for 1) å forhindre at produsenten får klager eller andre problemer og 2) for å sikre at maten kastes kjappest mulig slik at man får solgt mer.

 

Kjøtt (og det meste annet) som faktisk er bedervet er helt umiskjennelig både på lukt og av utseende, så om du er i tvil kan du i grunnen ta det helt med ro.

 

Tre dager er forøvrig ingenting.  I romjula fant jeg en pakke Nora surkål under kjøkkenbenken.  Den hadde gått ut på dato sent i 2006, men smakte helt fortreffelig.  Mindre pikant enn den ferske posen jeg hadde åpnet et par-tre dager før, men fyldig og kanskje enda bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som være risikabelt er om bakteriene som har vært i det kjøttet som starter å bli dårlig har lagt igjen avfallsstoffer som er giftig. Som du skriver, bakteriene er døde, men akkurat som oss, må de også gjøre ifra seg etter at de har spist. Så jeg ville styrt unna det kjøttet som har startet å skifte farge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte svensk nøtfars, som har gått 3 dager over tiden. Kjøttet er dels rødt og fint, og dels brunt (cirka 50-50), kjøttet lukter litt, men ikke mye (mye mindre enn det gjør når jeg åpner norsk kjøttdeig).

 

Jeg vurderte å kaste kjøttet, men tenkte jeg skulle prøve meg på følgende:

1 - steke opp kjøttet

2 - kjøre det 60 minutter på 70 graders vann vakumpakket

 

Jeg vil da være svært godt innen eventuelle sikkerhetsmarginer for å drepe bakterier, men det kan hende jeg får kjedelig/dårlig kjøtt i min gryterett når jeg bruker det.

 

Er det ovenfor riktig forstått?

 

har ingenting å si om det er gammelt så lenge du varmebehandler det godt nok. Bare hvis det er muggent du ikke burde spise det.

 

Biff f.eks er best når den er gammel, har du prøvd å la rå biff ligge åpen i kjøleskapet en uke før du steker den? Den smaken du får av det er helt fantastisk, god storfe smak som er helt magisk med salt og pepper. 

 

Ahh nå fikk jeg lyst å lage biff i morgen.

 

PS: jeg spiste en svineribbe som var en måned over dato og gikk helt fint, smakte surt og jævlig men jeg stekte den godt så ingenting skjedde.

Lenke til kommentar

Har ofte opplevd at kylling som går ut samme dag, eller om en dag eller to både smaker og lukter dårlig. Det er skikkelig risikosport å kjøpe kylling på 40% med dårlig dato. Rødt kjøtt derimot har jeg ingen dårlige erfaringer med, biff kan ligge ukevis over dato, og smaker kanskje bare enda bedre. Karbonadedeig har jeg også spist over dato uten problemer. Så lenge det ikke er veldig stram lukt har det gått bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har ingenting å si om det er gammelt så lenge du varmebehandler det godt nok.

Dette er bare tull. Det er mange grunner til at vi blir syke av maten vi spiser, bare en liten andel av dette kommer av at vi inntar bakteriene i kjøtt. Bakteriene slipper ut og fremmer veksten av toksiner, som er giftstoffer som er ledd i nedbrytningsprosessen til kjøttet. Disse blir man syke av, og det er mange slike giftstoffer som tåler svært høye temperaturer. Bakterier lager også sporer som overlever steking, og gjør at de kan reprodusere seg i magen etter at du har spist det seige overstekte kjøttet.

 

Nå har vi selvsagt en nese som er god på å oppdage disse giftstoffene og bakteriene, og vi har et immunforsvar som ofte er i stand til å ta seg av mye uhumskheter, så ofte går det greit.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg ville styrt unna det kjøttet som har startet å skifte farge.

 

Det finnes absolutt ingen grunn til å styre unna kjøtt bare fordi det har skiftet farge.  Overgangen fra blodrødt til grått/brunt og trist har ingenting å gjøre med at kjøttet er i ferd med å bli dårlig, det skyldes derimot at oxymyoglobinet (myoglobin som inneholder bundet oksygen) i kjøttet har mistet det meste eller alt oksygenet det bar på og dermed også den røde fargen.  Det er ingen indikator på ferskhet overhode, da denne prosessen er helt avhengig av hvordan kjøttet har blitt oppbevart og pakket inn.

 

Den første og beste indikatoren på at kjøtt begynner å bli dårlig er at det begynner å lukte dårlig.  Først lukter det surt og ligger det lenge nok begynner det å lukte rottent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ofte opplevd at kylling som går ut samme dag, eller om en dag eller to både smaker og lukter dårlig. Det er skikkelig risikosport å kjøpe kylling på 40% med dårlig dato. Rødt kjøtt derimot har jeg ingen dårlige erfaringer med, biff kan ligge ukevis over dato, og smaker kanskje bare enda bedre. Karbonadedeig har jeg også spist over dato uten problemer. Så lenge det ikke er veldig stram lukt har det gått bra.

 

jeg har aldri hatt problemer med 40% kylling, du kan fint fryse det hvis du er paranoid. Det klarer seg nok fint minst 4-5 dager til i uåpnet forpakning i kjøleskapet, lukter det ok så er det ok.

Lenke til kommentar

Ferskt kjøtt er ikke noe å tulle med. Respekter holdbarhetsdatoen på det med mindre du har en av de nye visuelle målerene på holdbarhet som hensyntar temperaturen ved oppbevaring. Da kan du bruke den til å ha en ekstra vurdering i tillegg til lukt. Sant som der er nevt tidligere at du ikke får bort giftsoffene selv om du dreper bakteriene ved varmebehandling.

 

Edit: Siste fobruksdag og best før er to helt ulike datomerkinger. Siste forbruksdag brukes for å sikre mattrygghet ved korrekt oppbevaring og best før er for å sikre at smak og konsistens er optimal.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ferskt kjøtt er ikke noe å tulle med. Respekter holdbarhetsdatoen på det med mindre du har en av de nye visuelle målerene på holdbarhet som hensyntar temperaturen ved oppbevaring. Da kan du bruke den til ha en ekstra vurdering i tillegg til lukt. Sant som der er nevt tidligere at du ikke får bort giftsoffene selv om du dreper bakteriene ved varmebehandling.

Ikke tro på alt du lærer på skolen, det er ikke lenge siden vi trodde jorden var flat og at jorden var i midten av solsystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ferskt kjøtt er ikke noe å tulle med. Respekter holdbarhetsdatoen på det med mindre du har en av de nye visuelle målerene på holdbarhet som hensyntar temperaturen ved oppbevaring. Da kan du bruke den til ha en ekstra vurdering i tillegg til lukt. Sant som der er nevt tidligere at du ikke får bort giftsoffene selv om du dreper bakteriene ved varmebehandling.

 

Dessverre en svært utbredt, men helt malplassert fryktsommelighet.  Nedover på kontinentet og i alle andre verdensdeler henger skrotter helt rutinemessig i kjølerom i alt fra to uker til en måned for å få frem maksimum smak og mørhet.  Dette gjøres i samme type omgivelser som man finner i et moderne kjøleskap: jevn, kald temperatur og konstant luftsirkulasjon.  Og det skjer uten at folk kreperer i hopetall.

 

Dessverre er denslags selvsagt ikke lov i Gnore og dermed er det også fullstendig umulig å kjøpe mørt kjøtt i norske butikker, eller å finne en biff av topp kvalitet på norske restauranter.

Lenke til kommentar

Da får du sende meg en liste over stedene du frekventerer, for jeg har til gode å ha spist en biff av virkelig god kvalitet her i landet de siste tre tiårene.  Riktignok har jeg aldri vært innom noen av stedene som innehar Michelinstjerner, men utover det har jeg spist mye biff i alle landets største byer.  Langt de fleste ganske middelmådige, noen gode, men ingen som har vært ordentlig mørnet og med den smaken en virkelig god biff bør ha.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig, den biffen du får på restaurant i Norge er ikke bra. Jeg spiste på big horn steakhouse for et par år siden og peppersausen smakte som salsa og biffen smakte ingenting.

 

Biffen fra Gilde er mør, men den har ikke den karakteristiske gode storfe smaken du får hvis du lar den ligge åpen i minst 4 5 dager i kjøleskapet.

 

Biffen fra gilde har også lite fett, men entrecoten er den beste gilde har, den har i det minste litt fettmarmorering

Lenke til kommentar

Biffen fra Gilde er mør, men den har ikke den karakteristiske gode storfe smaken du får hvis du lar den ligge åpen i minst 4 5 dager i kjøleskapet.

 

Problemet er igjen at skrottene ikke får lov til å henge og mørnes, slik det gjøres så godt som overalt ellers.  Dels på grunn av norske matsikkerhetsregler og dels fordi en skrott som henges til mørning mister slaktevekt og dermed innbringer mindre penger.  Derfor deles skrotten opp umiddelbart etter slakting og "mørnes" i vakuumpakning for å maksimere fortjenesten.

 

Andre moment er at NRF helt enkelt ikke er et kjøttfe, men en rase fremavlet på 30-tallet med fokus på hardførhet og et kompromiss mellom kjøtt- og melkeproduksjon.  Grei nok på begge deler, men ikke særlig god på noen av dem.  Helt enkelt er det ikke mulig å få en biff av samme kvalitet ut av et NRF-fe som fra fe av f.eks typen Angus, Hereford eller Charolais.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...