Gå til innhold

Se de første bildene fra Samsungs superkamera


Anbefalte innlegg

Jøss, her var det stor forskjell i hvitbalansen på bildene. Vet ikke hvordan det funker, men er kamera fabrikk kalibrering en greie? Siden industiren har blitt veldig flinke med å fabrikk kalibrere skjermene på mobiler nå, så er kanskje korrekt kalibrerte kameraer neste?
Selve skjermen på iphone X er jo ekstremt nøyaktig med sRGB/Rec.709 standarden med en hvit balanse på 6,597K (kilde: http://www.displaymate.com/iPhoneX_ShootOut_1a.htm). Synd om det skulle bli ødelagt av kamera som ikke tar bilder med nogenlunde korrekt hvitbalanse.

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel helst et spørsmål hvem som tar jobben. Om ikke kamerabrikkeprodusentern gjør det vil som oftest software i telefonen kompensere for dette. De fleste kjører vel ikke rått ut det brikken leverer hvis de ønsker å ha en edge i markedet. Det finnes f.eks god embeded software fra DxO som en del produsenter bruker.

Lenke til kommentar

ing.300x169.jpg

Vi tok bilder med Galaxy S9 i Barcelonas gater.

 

Se de første bildene fra Samsungs superkamera

Lite overbevisende bilder, okkesom!  :sleep2:

Dog finnes det vel et marked siden såpass mange kaster bort penger på så dyre mobiler. :dontgetit: 

 

Håper dog ikke at de fleste av disse blar opp så mye penger fordi de tror at de får et "dugandes kamera"....  :xmas: 

  Ingen av dagens mobiler har kamera som forsvarer å bli kalt superkamera i ordets rette forstand... :confused:

I beste fall så duger de greit nok for de som kun tar bilder for sosiale medier o.a. hvor kvalitet på bilder ikke behøver å være noe særlig...  Bruker ofte en iPhone SE i slike sammenhenger, og til slikt bruk så er det helt ok og nesten et "superkamera" .... :innocent: 

Synes ikke de kameraene det vises til i artikkelen er noe bedre enn sistnevnte "superkameramobil", og sammenligner en prisen med disse nye så......   :whistle: 

 

PS!

Artig å lese slike hype-artikler, dog.... :grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

ing.300x169.jpg

Vi tok bilder med Galaxy S9 i Barcelonas gater.

 

Se de første bildene fra Samsungs superkamera

Lite overbevisende bilder, okkesom!  :sleep2:

Dog finnes det vel et marked siden såpass mange kaster bort penger på så dyre mobiler. :dontgetit:

 

Håper dog ikke at de fleste av disse blar opp så mye penger fordi de tror at de får et "dugandes kamera"....  :xmas:

  Ingen av dagens mobiler har kamera som forsvarer å bli kalt superkamera i ordets rette forstand... :confused:

I beste fall så duger de greit nok for de som kun tar bilder for sosiale medier o.a. hvor kvalitet på bilder ikke behøver å være noe særlig...  Bruker ofte en iPhone SE i slike sammenhenger, og til slikt bruk så er det helt ok og nesten et "superkamera" .... :innocent:

Synes ikke de kameraene det vises til i artikkelen er noe bedre enn sistnevnte "superkameramobil", og sammenligner en prisen med disse nye så......   :whistle:

 

PS!

Artig å lese slike hype-artikler, dog.... :grin:

 

Kompaktkamera er død og mobilen har tatt over. I godt lys er det mer enn nok for å få fine biler for 95% av befolkningen. Såklart er det de 5% som bryr seg om ekstra god kvalitet, og kanskje har fotografi som hobby. Da må man betale en god del tusenlapper for å få noe som går et godt stykke over mobilkvalitet. Samme er det jo med hifi. Ikke mange som bryr seg om å ha superb lydkvalitet, men for noen er det verdt flere ti-tusenlapper. 

 

 

Se foreksempel kvaliteten på pixel 2: 

 

https://www.dpreview.com/sample-galleries/7104657277/pixel-2-sample-gallery/3796249725

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

____________________________________________________________________________________________

PgUp;

"Kompaktkamera er død og mobilen har tatt over. I godt lys er det mer enn nok for å få fine biler for 95% av befolkningen. Såklart er det de 5% som bryr seg om ekstra god kvalitet, og kanskje har fotografi som hobby. Da må man betale en god del tusenlapper for å få noe som går et godt stykke over mobilkvalitet. Samme er det jo med hifi. Ikke mange som bryr seg om å ha superb lydkvalitet, men for noen er det verdt flere ti-tusenlapper. 

 

 

Se foreksempel kvaliteten på pixel 2: 

 

https://www.dpreview.com/sample-galleries/7104657277/pixel-2-sample-gallery/3796249725 "

____________________________________________________________________________________________

 

Tja, betaler heller mindre for et godt kompaktkamera (som er mye mer fleksibelt, også), enn for en slik mobil med et kamera som i beste fall funker sånn noenlunde i godt lys.  Forstår jo at de aller fleste synes det er greit nok med et slikt mobilkamera, men et godt kamera er det laaangt igjen til at det er, okkesom... 

Skjønner jo også at de som produserer slike mobiler, "hauser opp" at kameradelen i mobilen er "så bra", og enkelte som skriver reviews og gjør tester "henger" seg på, uten at iallefall jeg kan se at det er noe særlig " å rope over seg" av....  Nei, holder meg til rimeligere mobiler med et kamera som funker bra nok i gitte situasjoner... , og ellers så har jeg dusinvis av ymse kameraer som jeg tar skikkelige bilder med...  :cool:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

iPhone X har ikke bra nok kamera til å kunne sammenlignes med dagens toppmodeller. Er for øvrig ikke en konkurrent til S9. Hvorfor er den med i denne artikkelen?

 

Fordi den er Apple sin toppmodell for øyeblikket? og er vel det det neste halve året.

De som kjøper iPhone X over S9 gjør det ikke fordi X har bedre kamera, dersom det var tilfellet. Det er som regel OS'et folk 'kjøper' når de velger iPhone. Er du ute etter en telefon med best hardware er Android det folk ser på - er du ute etter iOS har du ikke så mye valg, har du vel?

 

At S9 er bedre enn X får dem ikke til å gå over til S9. Dersom S9 hadde hatt iOS.. hvem vet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Synes det ikke er så stor forskjell egentlig. Mer forskjell på fargene egentlig. Synes S9 ser bra ut, og det samme gjør IpHone X. Huawei ser litt svakere ut, men ikke mye. Kan nok tenkes at vi har kommet til et punkt hvor stort sett alle toppmodeller tar strålende bra bilder, og forskjellene ligger i andre aspekter som video opptak eller ekstrafinesser som slow motion og zoom/bokeh.

Lenke til kommentar

Som regel er slike reklamebilder tatt av proffer og etterbehandlet hvis de i det hele tatt er tatt med det utsyret de reklamerer med og derfor er de sjeldent representative for hvilke resultater en får i en typisk point and shoot situasjon. Det er derfor hands-on tester er så viktige siden de er mer representative for hva en kan forvente som vanlig konsument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som regel er slike reklamebilder tatt av proffer og etterbehandlet hvis de i det hele tatt er tatt med det utsyret de reklamerer med og derfor er de sjeldent representative for hvilke resultater en får i en typisk point and shoot situasjon. Det er derfor hands-on tester er så viktige siden de er mer representative for hva en kan forvente som vanlig konsument.

 

Just precis... :cool:

Lenke til kommentar

 

Som regel er slike reklamebilder tatt av proffer og etterbehandlet hvis de i det hele tatt er tatt med det utsyret de reklamerer med og derfor er de sjeldent representative for hvilke resultater en får i en typisk point and shoot situasjon. Det er derfor hands-on tester er så viktige siden de er mer representative for hva en kan forvente som vanlig konsument.

 

Står i tittelen at de er uredigert. Pixel 2 koster 7300. Skal du ha en kompaktkamera som er like bra må man nok opp i 5k minst. Mange vil nok heller ta enkeltheten i en bra kamera og i tillegg få en meget solid mobil på kjøpet.

 

Hva tenker dere egentlig om de bildene? Er tatt med auto med HDR enabled. 

 

https://www.dpreview.com/samples/9939678572/google-pixel-2-gallery-update

 

Såklart, de som er veldig interesserte burde kjøpe spesialiserte kameraer. Men nå snakker vi for folk flest.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Står i tittelen at de er uredigert. Pixel 2 koster 7300. Skal du ha en kompaktkamera som er like bra må man nok opp i 5k minst. Mange vil nok heller ta enkeltheten i en god mobil og i tillegg få en meget solid mobil på kjøpet.

 

Hva tenker dere egentlig om de bildene?

 

https://www.dpreview.com/samples/9939678572/google-pixel-2-gallery-update

Siden så og si alle jukser blir det mer standard at slike bilder ikke er helt til å stole på. Samletester er sånn sett mye mer verdt for praktisk nytte.

 

Pixel 2 sine bilder fra dpreview gir et generelt inntrykk av ganske hardt lys og sterke kontraster (litt Fuji-aktig fargemessig) og med relativ kraftig smart støyreduseing som flater ut bildet noe i enkelte partier. Det gror litt sammen i skyggepartiene. Uttrykket på bildene er rimelig godt selv om jeg synes det ser veldig behandlet ut, men overraskende bra til mobil å være, så de har gjort det beste ut av sensoren. Jeg er generelt fan av Canon sin fargetankegang/bildebehandling og måten de implementerer den på i apparatene sine.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

Står i tittelen at de er uredigert. Pixel 2 koster 7300. Skal du ha en kompaktkamera som er like bra må man nok opp i 5k minst. Mange vil nok heller ta enkeltheten i en god mobil og i tillegg få en meget solid mobil på kjøpet.

 

Hva tenker dere egentlig om de bildene?

 

https://www.dpreview.com/samples/9939678572/google-pixel-2-gallery-update

Siden så og si alle jukser blir det mer standard at slike bilder ikke er helt til å stole på. Samletester er sånn sett mye mer verdt for praktisk nytte.

 

Pixel 2 sine bilder fra dpreview gir et generelt inntrykk av ganske hardt lys og sterke kontraster (litt Fuji-aktig fargemessig) og med relativ kraftig smart støyreduseing som flater ut bildet noe i enkelte partier. Det gror litt sammen i skyggepartiene. Uttrykket på bildene er rimelig godt selv om jeg synes det ser veldig behandlet ut, men overraskende bra til mobil å være, så de har gjort det beste ut av sensoren. Jeg er generelt fan av Canon sin fargetankegang/bildebehandling og måten de implementerer den på i apparatene sine.

 

Dette er en seriøs fotografi-side så jeg tviler på at det er juks. Jeg tror nok de fleste vil tenke at de bildene er tatt med noe bedre enn mobilkamera, som sier litt hvor langt mobilkamera har kommet. De som kan tingene sine vil jo såklart se forskjell, samme med audiofile. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det ikke er så stor forskjell egentlig. Mer forskjell på fargene egentlig. Synes S9 ser bra ut, og det samme gjør IpHone X. Huawei ser litt svakere ut, men ikke mye. Kan nok tenkes at vi har kommet til et punkt hvor stort sett alle toppmodeller tar strålende bra bilder, og forskjellene ligger i andre aspekter som video opptak eller ekstrafinesser som slow motion og zoom/bokeh.

 

Mener du virkelig det? Se på nærbildene av dørene. Maken til støy i bildet du finner hos Iphone X skal du lete lenge etter. Det er rett og slett elendig.

 

Ikke at andre mobiler er noe særlig bedre i slike krevende forhold, men i denne testen her burde det ikke vært tvil om hvem som er taperen ut fra disse bildene.

 

Og også veldig uenig i at "alle toppmodeller tar strålende bra bilder".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste kameraet er det du har for hånden. I de fleste, om ikke alle, situasjoner er mobilen med meg. Systemkameraet tas frem ved anledninger - og et derfor ikke tilgjengelig i 95% av tilfellene, jeg tar bilder. Min mening er at mobiler flest nå har så god kvalitet at de er gode nok til å forevige øyeblikk, og at det er r verdt å ta frem bildene igjen, ved en senere anledning.

Ja, kvalitetsmessig er ikke mobilen i nærheten av mitt 7-8 år gamle systemkamera, men den er alltid med meg, og tar "gode nok" bilder.

Har galaxy s7 edge og nikon d5000, som mine alternativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

Synes det ikke er så stor forskjell egentlig. Mer forskjell på fargene egentlig. Synes S9 ser bra ut, og det samme gjør IpHone X. Huawei ser litt svakere ut, men ikke mye. Kan nok tenkes at vi har kommet til et punkt hvor stort sett alle toppmodeller tar strålende bra bilder, og forskjellene ligger i andre aspekter som video opptak eller ekstrafinesser som slow motion og zoom/bokeh.

Mener du virkelig det? Se på nærbildene av dørene. Maken til støy i bildet du finner hos Iphone X skal du lete lenge etter. Det er rett og slett elendig.

 

Ikke at andre mobiler er noe særlig bedre i slike krevende forhold, men i denne testen her burde det ikke vært tvil om hvem som er taperen ut fra disse bildene.

 

Og også veldig uenig i at "alle toppmodeller tar strålende bra bilder".

 

 

Ja, jeg ser at det er endel støy på noen av bildene. men jeg ser også at det er mye mer detaljer og skarpere i en del av de samme bildene. Som fotograf så anser jeg detaljer som veldig viktig. Viktigere enn støy faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...