Gå til innhold

Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rekkevidde


Anbefalte innlegg

 

 

60%???  Er du gal mann? 

 

 

 

 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

 

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2357175/ og der i nærheten. Men jeg hadde tallet fra hukommelsen og lest her på TU for en stund siden.

 

Og selvfølgelig regner du ikke med vind- og rullemotstand fordi den er det samme for fossilbiler

 

Sitat fra forumet du linker til (et forum altså, akkurat som dette:D)

 

" What you are referring to is probably ratio of energy spend going up a mountain and then down again. That will give you only 30% back. But of course you have also drive the car over some distance which costs energy. So you cannot get that back."

 

Vind og rullemotstand på ICE biler har da vel ingen ting med effektiviteeten til et regenereringssystem å gjøre

 

 

Da har vi jo kommet et stykke videre. Jeg skjønte heller ikke hvorfor du tok inn vind- og rullemotstand.

 

Ellers står det "der i nærheten" av stedet jeg linket til større tall enn 30% også men jeg har ikke finlest.

 

Jada, det var bare et forum - men du angir jo ikke engang et forumlink før du titulerer andre som gale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

60%???  Er du gal mann? 

 

 

 

 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

 

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2357175/ og der i nærheten. Men jeg hadde tallet fra hukommelsen og lest her på TU for en stund siden.

 

Og selvfølgelig regner du ikke med vind- og rullemotstand fordi den er det samme for fossilbiler

 

Sitat fra forumet du linker til (et forum altså, akkurat som dette:D)

 

" What you are referring to is probably ratio of energy spend going up a mountain and then down again. That will give you only 30% back. But of course you have also drive the car over some distance which costs energy. So you cannot get that back."

 

Vind og rullemotstand på ICE biler har da vel ingen ting med effektiviteeten til et regenereringssystem å gjøre

 

 

Da har vi jo kommet et stykke videre. Jeg skjønte heller ikke hvorfor du tok inn vind- og rullemotstand.

 

Ellers står det "der i nærheten" av stedet jeg linket til større tall enn 30% også men jeg har ikke finlest.

 

Jada, det var bare et forum - men du angir jo ikke engang et forumlink før du titulerer andre som gale.

 

Det jeg tok inn var altså et sitat. Og man regnet altså IKKE med den motstanden der... :D 

 

Og som du ser av andre innlegg her så er 60% langt langt unna virkeligheten

Lenke til kommentar

Plugin-hybrider har høyere spesifikke forbruk (per km) enn rene bensibiler. Dette spiser opp utslippsfordelen med mindre det er sjeldent man kjører lengre enn elektrisk rekkevidde. Det impiserer at elektrisk rekkevidde bør være ganske lang og dermed batteriet ganske stort.

 

10 år gamle Prius tall er ikke brukendes til mye lenger. På tide å oppdatere!
Lenke til kommentar

Hjelper ikke mye når mange ikke gidder å lade og dermed kjører på 100% diesel/bensin.

Kan du dokumentere at dette er noe vesentlig fenomen? Som nevnt kom TØI frem til at halvparten av kjøredistansen til ladbare hybrider er elektrisk.

 

Jeg kan ikke se at en ladehybrid er noe spesielt attraktiv hvis man aldri lader den. Man får avgiftslette, men de er også dyrere fra fabrikk så reellt sett er de ikke spesiellt billige og de mister gjerne lastekapasitet og trekkrok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Lading i borettslag er på bedringens vei. Ting tar selvsagt tid, men det går i riktig retning.

Hvilket er et idiotisk regelverk. Styret (i borettslag og sameier) burde konsentrere seg om bygningsmassen. Det offentlige burde ikke kreve bruk av fellesskapets midler for å løse transportutfordringene til bileiere.

 

Jeg mener at samfunnet ikke burde legge til rette for ytterligere privatbilhold. Dessuten, bileiere klarer sikkert å ordne slikt for egen regning, de har jo allerede utvist økonomiske muskler ved å anskaffe seg kjøretøyet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvilket er et idiotisk regelverk. Styret (i borettslag og sameier) burde konsentrere seg om bygningsmassen.

Garasjeanlegget er en del av bygningsmassen, og i likhet med det øvrige så må det være egnet for formålet. Når stadig fler biler blir ladbare betyr egnethet at lading må være mulig.

 

Det offentlige burde ikke kreve bruk av fellesskapets midler for å løse transportutfordringene til bileiere.

I dette tilfellet er det ikke snakk om bruk av offentlige midler. Dette er et pålegg for sameier.

 

Generellt sett er det imidlertid slik at så og si all transportinfrastruktur er subsidiert på diverse måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lang rekkevidde på el-bil er tull...

 

... sier en teknologiprofessor med økonomisk interesse i å selge bybil med kort rekkevidde og lav pris.

 

Absolutt og totalt ikke en forutinntatt mening.

 

Etter at jeg leste teksten under bildet av mannen "Professor Günther Schuh, som er administrerende direktør for den nye tyske bilprodusenten e.GO" så anser jeg hele denne saken som intet annet enn utsagn fra en mann som forsøker å reklamere for sine egne produkter ved å trå ned på konkurrentene.

 

Personlig kjører jeg 75km hver vei til og fra jobben. Det er 150km om dagen og 750km i uken. Å kjøre en bil som har lav kilometer rekkevidde er 100% uaktuelt for min del. Jeg kan ikke kjøre til jobb, håpe at det er ledig ladekontakt, kjøre hjem og sette bilen på lading i timesvis for så å kjøre og handle mat kl 9 om kvelden.

 

Skal jeg bytte ut dieselbilen med el-bil så er 400-500km kjørelengde ett minstekrav. Da er det nok til å komme seg til/fra jobb, kunne kjøre noen ærend iløpet av ettermiddagene og ikke minst ha kjørelengde nok til å kunne ta langturer enten det er på ferie, på hytta eller lignende.

 

100km kjørelengde er jo kun hakket over el-sykkel -_-

 

Ja, som sagt bortkastet å kjøpe tre biler som skal klare hver sine oppgaver. Mer ressursparende å kjøpe en som man kan klare alt med, dersom husstanden fra før kun trenger en bil. Trenger de to, så kan da, den ene, slik det ofte er i dag, erstatte småbilen som er nr to.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

 

Nei, det er overhodet ikke enkelt å kjøre elbil på landet. Det er derfor folk ikke kjører elbil på landet. De som kjører elbil er de som nyter godt av manglende bompenger og gratis parkering i byene.

På landet er elbil bare tull. Bilene er dyrere, de fungerer ikke som eneste bil og de økonomiske gevinstene forsvinner ved at man må betale mer for en tilsvarende bil.

Først og fremst bør du skaffe deg erfaring på det du snakker om. Har kjørt landet på kryss og tvers, og ikke noe problem med det, med elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Forbruket er ikke vesentlig høyere. Du har litt ekstra vekt, men også mulighet for hybriddrift. Dette mer enn kompenseres of de første utslippsfrie kilometrene i praktisk talt alle tilfeller. Median kjørelengde pr. tur er under 15km i norge så man trenger ikke mye batteri for at veldig mye kjøring gjøres elektrisk, noe da også stemmer overens med hva TØI fant ut når de undersøkte dette: Dagens ladbare hybrider som har praktisk rekkevidde på batteri på 15-40km kjører alt halvparten av sin kjørelengde elektrisk.

 

 

Hjelper ikke mye når mange ikke gidder å lade og dermed kjører på 100% diesel/bensin.

All gal bruk påvirker forbruket. Det være seg hybrid, el, eller fossilbil.

Lades hybriden før den er tom for strøm, så vil gevinsten bli større, desto flere elektriske km den ruller, som en kompensasjon for øket forbruk på langturene avogtil. Og det til beste for lokalmiljøet.

Det er ikke noe problem å påvirke NEDC- tallene. Det er bare tut og kjør under reelle, norske forhold ,det. Så kommer altså bånn gass, ikke lade osv i tillegg.

Lenke til kommentar

 

Lang rekkevidde på el-bil er tull...

 

... sier en teknologiprofessor med økonomisk interesse i å selge bybil med kort rekkevidde og lav pris.

 

Absolutt og totalt ikke en forutinntatt mening.

 

Etter at jeg leste teksten under bildet av mannen "Professor Günther Schuh, som er administrerende direktør for den nye tyske bilprodusenten e.GO" så anser jeg hele denne saken som intet annet enn utsagn fra en mann som forsøker å reklamere for sine egne produkter ved å trå ned på konkurrentene.

 

Personlig kjører jeg 75km hver vei til og fra jobben. Det er 150km om dagen og 750km i uken. Å kjøre en bil som har lav kilometer rekkevidde er 100% uaktuelt for min del. Jeg kan ikke kjøre til jobb, håpe at det er ledig ladekontakt, kjøre hjem og sette bilen på lading i timesvis for så å kjøre og handle mat kl 9 om kvelden.

 

Skal jeg bytte ut dieselbilen med el-bil så er 400-500km kjørelengde ett minstekrav. Da er det nok til å komme seg til/fra jobb, kunne kjøre noen ærend iløpet av ettermiddagene og ikke minst ha kjørelengde nok til å kunne ta langturer enten det er på ferie, på hytta eller lignende.

 

100km kjørelengde er jo kun hakket over el-sykkel -_-

Men han sier jo noe om det.

 

"– Det er helt korrekt at elbiler reduserer NOx i byene, og derfor er det akkurat der de skal kjøre. Når vi kommer ut på landet og på motorveien, betyr NOx ingen ting rent forurensingsmessig."

 

Så bare fortsett og kjør diesel, hysteriet vil etterhvert gå over når realitetene synker inn hos politikerene

Kjør du din diesel, om du må, og vær glad for at noen kjører «skrøpelige elbiler» med «elendig rekkevidde» , «ubrukelige på landet» osv, så oljen varer litt lenger for deg, og restriksjonene ikke blir så fort aktuelle for dieselbilen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

 

Nei, det er overhodet ikke enkelt å kjøre elbil på landet. Det er derfor folk ikke kjører elbil på landet. De som kjører elbil er de som nyter godt av manglende bompenger og gratis parkering i byene.

På landet er elbil bare tull. Bilene er dyrere, de fungerer ikke som eneste bil og de økonomiske gevinstene forsvinner ved at man må betale mer for en tilsvarende bil.

Først og fremst bør du skaffe deg erfaring på det du snakker om. Har kjørt landet på kryss og tvers, og ikke noe problem med det, med elbil.

 

Å kjøre landet på kryss og tvers er ikke akkurat det samme som å bruke bilen i det daglige.  Jeg tilbrakte en halvtime på en bensin/ladestasjon i helga. (venta på noen) To elbiler sto på lading, to sto å venta på å få plass, en tredje kom med bergingsbil. En av de som ventet måtte også skyves bort til laderen. Når den var på plass kom det enda en å stilte seg i kø. Så liker man å tilbringe  t par timer av en søndagskveld på en CirkleK stasjon er det sikkert kjempefint med elbil. Jeg fylte forrige søndag jeg, så da venter jeg til neste mnd før jeg "tilbringer" 3 minutter til på en stasjon.

 

Jammen sa jeg "ikke noe problem"

Lenke til kommentar

 

 

Lang rekkevidde på el-bil er tull...

 

... sier en teknologiprofessor med økonomisk interesse i å selge bybil med kort rekkevidde og lav pris.

 

Absolutt og totalt ikke en forutinntatt mening.

 

Etter at jeg leste teksten under bildet av mannen "Professor Günther Schuh, som er administrerende direktør for den nye tyske bilprodusenten e.GO" så anser jeg hele denne saken som intet annet enn utsagn fra en mann som forsøker å reklamere for sine egne produkter ved å trå ned på konkurrentene.

 

Personlig kjører jeg 75km hver vei til og fra jobben. Det er 150km om dagen og 750km i uken. Å kjøre en bil som har lav kilometer rekkevidde er 100% uaktuelt for min del. Jeg kan ikke kjøre til jobb, håpe at det er ledig ladekontakt, kjøre hjem og sette bilen på lading i timesvis for så å kjøre og handle mat kl 9 om kvelden.

 

Skal jeg bytte ut dieselbilen med el-bil så er 400-500km kjørelengde ett minstekrav. Da er det nok til å komme seg til/fra jobb, kunne kjøre noen ærend iløpet av ettermiddagene og ikke minst ha kjørelengde nok til å kunne ta langturer enten det er på ferie, på hytta eller lignende.

 

100km kjørelengde er jo kun hakket over el-sykkel -_-

Men han sier jo noe om det.

 

"– Det er helt korrekt at elbiler reduserer NOx i byene, og derfor er det akkurat der de skal kjøre. Når vi kommer ut på landet og på motorveien, betyr NOx ingen ting rent forurensingsmessig."

 

Så bare fortsett og kjør diesel, hysteriet vil etterhvert gå over når realitetene synker inn hos politikerene

Kjør du din diesel, om du må, og vær glad for at noen kjører «skrøpelige elbiler» med «elendig rekkevidde» , «ubrukelige på landet» osv, så oljen varer litt lenger for deg, og restriksjonene ikke blir så fort aktuelle for dieselbilen din.

 

Jeg kjører diesel fordi det fungerer til alt jeg. Bruker tre min pr mnd på å "lade", drar tilhenger og bruker bilen til å kjøre med. I stedet for å bruke timesvis av turen på ladestasjoner..

 

28167096_537287839987299_815363425823471

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

 

Nei, det er overhodet ikke enkelt å kjøre elbil på landet. Det er derfor folk ikke kjører elbil på landet. De som kjører elbil er de som nyter godt av manglende bompenger og gratis parkering i byene.

På landet er elbil bare tull. Bilene er dyrere, de fungerer ikke som eneste bil og de økonomiske gevinstene forsvinner ved at man må betale mer for en tilsvarende bil.

Først og fremst bør du skaffe deg erfaring på det du snakker om. Har kjørt landet på kryss og tvers, og ikke noe problem med det, med elbil.

 

Å kjøre landet på kryss og tvers er ikke akkurat det samme som å bruke bilen i det daglige.  Jeg tilbrakte en halvtime på en bensin/ladestasjon i helga. (venta på noen) To elbiler sto på lading, to sto å venta på å få plass, en tredje kom med bergingsbil. En av de som ventet måtte også skyves bort til laderen. Når den var på plass kom det enda en å stilte seg i kø. Så liker man å tilbringe  t par timer av en søndagskveld på en CirkleK stasjon er det sikkert kjempefint med elbil. Jeg fylte forrige søndag jeg, så da venter jeg til neste mnd før jeg "tilbringer" 3 minutter til på en stasjon.

 

Jammen sa jeg "ikke noe problem"

Når jeg klarer å passere fleresteder p landet ,og innom for å lade avogtil. Hva er forskjell på meg og noen som bor der, om de og jeg kjører elbil i samme området?? De som bor der lader hjemme. De slipper å vente. Jeg so mer på gjennomfart, tar en kaffe og strekker på beina etter to timers kjøring.

Det er dessuten, for en stund siden kommet analyser, som viser at daglig kjørelengde ikke er noe større på landet enn i byene, heller tvert i mot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Garasjeanlegget er en del av bygningsmassen,

Styrets ansvar bør være bygningen, ikke innholdet.

... og i likhet med det øvrige så må det være egnet for formålet. Når stadig fler biler blir ladbare betyr egnethet at lading må være mulig.

Lag et garasjelag, med egen medlemsavgift. Laget står for garasjeinnholdet. Tvunget medlemskap dersom bil i garasjen.

 

Det offentlige burde ikke kreve bruk av fellesskapets midler for å løse transportutfordringene til bileiere.

I dette tilfellet er det ikke snakk om bruk av offentlige midler. Dette er et pålegg for sameier.

 

Ingen har nevnt offentlige midler. Det er fellesmidlene til andelene i borettslag eller sameier det her er snakk om. Det er langt fra sikkert at alle andelseiere har bil, men samtlige har en (eller fler) bygning(er) styret bør prioritere å ivareta. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

 

Nei, det er overhodet ikke enkelt å kjøre elbil på landet. Det er derfor folk ikke kjører elbil på landet. De som kjører elbil er de som nyter godt av manglende bompenger og gratis parkering i byene.

På landet er elbil bare tull. Bilene er dyrere, de fungerer ikke som eneste bil og de økonomiske gevinstene forsvinner ved at man må betale mer for en tilsvarende bil.

Først og fremst bør du skaffe deg erfaring på det du snakker om. Har kjørt landet på kryss og tvers, og ikke noe problem med det, med elbil.

 

Å kjøre landet på kryss og tvers er ikke akkurat det samme som å bruke bilen i det daglige.  Jeg tilbrakte en halvtime på en bensin/ladestasjon i helga. (venta på noen) To elbiler sto på lading, to sto å venta på å få plass, en tredje kom med bergingsbil. En av de som ventet måtte også skyves bort til laderen. Når den var på plass kom det enda en å stilte seg i kø. Så liker man å tilbringe  t par timer av en søndagskveld på en CirkleK stasjon er det sikkert kjempefint med elbil. Jeg fylte forrige søndag jeg, så da venter jeg til neste mnd før jeg "tilbringer" 3 minutter til på en stasjon.

 

Jammen sa jeg "ikke noe problem"

Når jeg klarer å passere fleresteder p landet ,og innom for å lade avogtil. Hva er forskjell på meg og noen som bor der, om de og jeg kjører elbil i samme området?? De som bor der lader hjemme. De slipper å vente. Jeg so mer på gjennomfart, tar en kaffe og strekker på beina etter to timers kjøring.

Det er dessuten, for en stund siden kommet analyser, som viser at daglig kjørelengde ikke er noe større på landet enn i byene, heller tvert i mot.

 

Hvor bor du?

Lenke til kommentar

 

 

 

Lang rekkevidde på el-bil er tull...

 

... sier en teknologiprofessor med økonomisk interesse i å selge bybil med kort rekkevidde og lav pris.

 

Absolutt og totalt ikke en forutinntatt mening.

 

Etter at jeg leste teksten under bildet av mannen "Professor Günther Schuh, som er administrerende direktør for den nye tyske bilprodusenten e.GO" så anser jeg hele denne saken som intet annet enn utsagn fra en mann som forsøker å reklamere for sine egne produkter ved å trå ned på konkurrentene.

 

Personlig kjører jeg 75km hver vei til og fra jobben. Det er 150km om dagen og 750km i uken. Å kjøre en bil som har lav kilometer rekkevidde er 100% uaktuelt for min del. Jeg kan ikke kjøre til jobb, håpe at det er ledig ladekontakt, kjøre hjem og sette bilen på lading i timesvis for så å kjøre og handle mat kl 9 om kvelden.

 

Skal jeg bytte ut dieselbilen med el-bil så er 400-500km kjørelengde ett minstekrav. Da er det nok til å komme seg til/fra jobb, kunne kjøre noen ærend iløpet av ettermiddagene og ikke minst ha kjørelengde nok til å kunne ta langturer enten det er på ferie, på hytta eller lignende.

 

100km kjørelengde er jo kun hakket over el-sykkel -_-

Men han sier jo noe om det.

 

"– Det er helt korrekt at elbiler reduserer NOx i byene, og derfor er det akkurat der de skal kjøre. Når vi kommer ut på landet og på motorveien, betyr NOx ingen ting rent forurensingsmessig."

 

Så bare fortsett og kjør diesel, hysteriet vil etterhvert gå over når realitetene synker inn hos politikerene

Kjør du din diesel, om du må, og vær glad for at noen kjører «skrøpelige elbiler» med «elendig rekkevidde» , «ubrukelige på landet» osv, så oljen varer litt lenger for deg, og restriksjonene ikke blir så fort aktuelle for dieselbilen din.

 

Jeg kjører diesel fordi det fungerer til alt jeg. Bruker tre min pr mnd på å "lade", drar tilhenger og bruker bilen til å kjøre med. I stedet for å bruke timesvis av turen på ladestasjoner..

 

28167096_537287839987299_815363425823471

Husker køene under de to oljeprisene også. Men ikke dermed sagt at detter umulig å fylle bensin eller diesel i hverdagen ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Garasjeanlegget er en del av bygningsmassen,

Styrets ansvar bør være bygningen, ikke innholdet.

 

Styret er ansvarlig for alle fellesdeler av bygningsmassen. Garasjeanlegg går for det meste under dette, det gjelder også innsiden.

 

Det vil være veldig ineffektivt og kostnadsdrivende (og i praksis umulig i større sameier) om hver enkelt beboer selv skal legge opp kurs og lader for egen bruk. På større anlegg må man inn med lastdeling (i.e. et fellesanlegg) for at ikke inntaket skal bli vanvittig overdimensjonert.

 

Hvis du er så allergisk mot at fellesmidler kan komme andre til gode foreslår jeg du satser på enebolig. Det vil alltid være slik i sameier og borettslag at det ikke er millimeterpresisjon på hva hver enkelt får igjen for felleskostnadene.

 

De fleste prøver å ordne en rimelig ordning for fordeling av utgifter på slikt som garasjeanlegg, og det normale er at man ikke betaler for garasjeanlegg med mindre man har garasjeplass (fast eller delt). Det er samtidig ikke rimelig at man ikke bidrar overhode på påkostninger som hever verdien av boligmassen man eier en del av, selv om man ikke har umiddlbare planer om å benytte tiltaket selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Lang rekkevidde på el-bil er tull...

 

... sier en teknologiprofessor med økonomisk interesse i å selge bybil med kort rekkevidde og lav pris.

 

Absolutt og totalt ikke en forutinntatt mening.

 

Etter at jeg leste teksten under bildet av mannen "Professor Günther Schuh, som er administrerende direktør for den nye tyske bilprodusenten e.GO" så anser jeg hele denne saken som intet annet enn utsagn fra en mann som forsøker å reklamere for sine egne produkter ved å trå ned på konkurrentene.

 

Personlig kjører jeg 75km hver vei til og fra jobben. Det er 150km om dagen og 750km i uken. Å kjøre en bil som har lav kilometer rekkevidde er 100% uaktuelt for min del. Jeg kan ikke kjøre til jobb, håpe at det er ledig ladekontakt, kjøre hjem og sette bilen på lading i timesvis for så å kjøre og handle mat kl 9 om kvelden.

 

Skal jeg bytte ut dieselbilen med el-bil så er 400-500km kjørelengde ett minstekrav. Da er det nok til å komme seg til/fra jobb, kunne kjøre noen ærend iløpet av ettermiddagene og ikke minst ha kjørelengde nok til å kunne ta langturer enten det er på ferie, på hytta eller lignende.

 

100km kjørelengde er jo kun hakket over el-sykkel -_-

Men han sier jo noe om det.

 

"– Det er helt korrekt at elbiler reduserer NOx i byene, og derfor er det akkurat der de skal kjøre. Når vi kommer ut på landet og på motorveien, betyr NOx ingen ting rent forurensingsmessig."

 

Så bare fortsett og kjør diesel, hysteriet vil etterhvert gå over når realitetene synker inn hos politikerene

Kjør du din diesel, om du må, og vær glad for at noen kjører «skrøpelige elbiler» med «elendig rekkevidde» , «ubrukelige på landet» osv, så oljen varer litt lenger for deg, og restriksjonene ikke blir så fort aktuelle for dieselbilen din.

 

Jeg kjører diesel fordi det fungerer til alt jeg. Bruker tre min pr mnd på å "lade", drar tilhenger og bruker bilen til å kjøre med. I stedet for å bruke timesvis av turen på ladestasjoner..

 

28167096_537287839987299_815363425823471

Husker køene under de to oljeprisene også. Men ikke dermed sagt at detter umulig å fylle bensin eller diesel i hverdagen ellers.

 

Men her var det altså ingen mangel på strøm, så sammenligningen din er hinsides. Dette er bare noen som skal på ferie. Og dette er bare ca 15 mil fra Oslo

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

 

Nei, det er overhodet ikke enkelt å kjøre elbil på landet. Det er derfor folk ikke kjører elbil på landet. De som kjører elbil er de som nyter godt av manglende bompenger og gratis parkering i byene.

På landet er elbil bare tull. Bilene er dyrere, de fungerer ikke som eneste bil og de økonomiske gevinstene forsvinner ved at man må betale mer for en tilsvarende bil.

Først og fremst bør du skaffe deg erfaring på det du snakker om. Har kjørt landet på kryss og tvers, og ikke noe problem med det, med elbil.

 

Å kjøre landet på kryss og tvers er ikke akkurat det samme som å bruke bilen i det daglige.  Jeg tilbrakte en halvtime på en bensin/ladestasjon i helga. (venta på noen) To elbiler sto på lading, to sto å venta på å få plass, en tredje kom med bergingsbil. En av de som ventet måtte også skyves bort til laderen. Når den var på plass kom det enda en å stilte seg i kø. Så liker man å tilbringe  t par timer av en søndagskveld på en CirkleK stasjon er det sikkert kjempefint med elbil. Jeg fylte forrige søndag jeg, så da venter jeg til neste mnd før jeg "tilbringer" 3 minutter til på en stasjon.

 

Jammen sa jeg "ikke noe problem"

Når jeg klarer å passere fleresteder p landet ,og innom for å lade avogtil. Hva er forskjell på meg og noen som bor der, om de og jeg kjører elbil i samme området?? De som bor der lader hjemme. De slipper å vente. Jeg so mer på gjennomfart, tar en kaffe og strekker på beina etter to timers kjøring.

Det er dessuten, for en stund siden kommet analyser, som viser at daglig kjørelengde ikke er noe større på landet enn i byene, heller tvert i mot.

 

Hvor bor du?

Hjemme, og lite relevant for turene som har gått på kryss og tvers i den sørlige delen av landet, forbi mange landlige steder, det det er hus og gårder med strøm, for de som bor der, og hurtigladere godt innenfor bilens aksjonsradius, hele veien.

Det er ikke slik, at det er 20 mil til butikken og jobben, selv om man bor utenfor verdens navle, Oslo.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Lang rekkevidde på el-bil er tull...

 

... sier en teknologiprofessor med økonomisk interesse i å selge bybil med kort rekkevidde og lav pris.

 

Absolutt og totalt ikke en forutinntatt mening.

 

Etter at jeg leste teksten under bildet av mannen "Professor Günther Schuh, som er administrerende direktør for den nye tyske bilprodusenten e.GO" så anser jeg hele denne saken som intet annet enn utsagn fra en mann som forsøker å reklamere for sine egne produkter ved å trå ned på konkurrentene.

 

Personlig kjører jeg 75km hver vei til og fra jobben. Det er 150km om dagen og 750km i uken. Å kjøre en bil som har lav kilometer rekkevidde er 100% uaktuelt for min del. Jeg kan ikke kjøre til jobb, håpe at det er ledig ladekontakt, kjøre hjem og sette bilen på lading i timesvis for så å kjøre og handle mat kl 9 om kvelden.

 

Skal jeg bytte ut dieselbilen med el-bil så er 400-500km kjørelengde ett minstekrav. Da er det nok til å komme seg til/fra jobb, kunne kjøre noen ærend iløpet av ettermiddagene og ikke minst ha kjørelengde nok til å kunne ta langturer enten det er på ferie, på hytta eller lignende.

 

100km kjørelengde er jo kun hakket over el-sykkel -_-

Men han sier jo noe om det.

 

"– Det er helt korrekt at elbiler reduserer NOx i byene, og derfor er det akkurat der de skal kjøre. Når vi kommer ut på landet og på motorveien, betyr NOx ingen ting rent forurensingsmessig."

 

Så bare fortsett og kjør diesel, hysteriet vil etterhvert gå over når realitetene synker inn hos politikerene

Kjør du din diesel, om du må, og vær glad for at noen kjører «skrøpelige elbiler» med «elendig rekkevidde» , «ubrukelige på landet» osv, så oljen varer litt lenger for deg, og restriksjonene ikke blir så fort aktuelle for dieselbilen din.

 

Jeg kjører diesel fordi det fungerer til alt jeg. Bruker tre min pr mnd på å "lade", drar tilhenger og bruker bilen til å kjøre med. I stedet for å bruke timesvis av turen på ladestasjoner..

 

28167096_537287839987299_815363425823471

Husker køene under de to oljeprisene også. Men ikke dermed sagt at detter umulig å fylle bensin eller diesel i hverdagen ellers.

 

Men her var det altså ingen mangel på strøm, så sammenligningen din er hinsides. Dette er bare noen som skal på ferie. Og dette er bare ca 15 mil fra Oslo

Jo, to ladere ute av drift. Og under de rette omstendigheter har jeg opplevd kø ved bensinpumpene også. Med elbilen har jeg måttet vente en gang, men kjørte heller til neste lader,som bare var tre mil unna, i den retningen jeg skulle. Passet uansett bra med en matbit, og bilen var ferdig ladet ,da vi var ferdige med mat og kaffe.

Dette er uansett så sjelden, at det er noe jeg ikke ofrer en tanke, opp i mot hvor enkelt, billig og greit det er i hverdagen; lade hjemme, uten å fryse, vente, stinke diesel osv. Det kommer til syvende og sist an på hvilke prioriteringer du har og kan leve fint med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...