Gå til innhold

SNIKTITT: Sony Xperia XZ2 Compact Sony Xperia XZ2 Compact er selskapets nye toppmodell i miniformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har virkelig kommet ditt at 5" skjerm er kompakt. Skulle gjerne hatt 4" skjerm på en god mobil

 

Nå er det jo blitt mye smalere rammer rundt skjermen, så jeg vil (uten å ha sammenlignet målene) tro at 5" er relativt kompakt. Men det er ingen knøttliten telefon nei. Perfekt størrelse for mine hender vil jeg tro :)

 

iPhone SE er vel fremdeles den mest kapable telefonen med liten skjerm?

Lenke til kommentar

Galaxy S7 er vel 5.1". Den har aldri blitt kalt for en "kompaktmobil". Xperia XZ2 Compact er 5"...........

 

Men uansett, det ENESTE jeg bryr meg om annet enn bra kamera, er batteritiden. Jeg er dritt lei av at telefonen såvidt er brukbar når den er splitter ny, og etter 2 til 3 mnd er batteri-levetiden fullstendig håpløs.

 

Minimum for enhver mobiltelefon burde være at den fungerer med aktivt bruk, med bluetooth, gps, og alle andre tjeneste PÅ, og i bruk gjennom dagen, og at den allikevel varer frem til kvelden.

 

For meg, i serviceyrke, hvor jeg hører mye på podcasts via bluetooth, snakker en del, og bruker telefonen til navigasjon mellom kundene, så finnes det knapt en brukbar telefon.

 

Jeg vurderer Huawei Mate 10 Pro, men jeg hadde et intenst hat-hat forhold til den forrige Huawei-telefonen min, og vil helst unngå dem.

 

Hvorfor kan ikke de som utvikler telefoner fokusere på batteri-levetid litt mer? Jeg kunne til og med levd med en litt mer klumpete telefon, om den bare hadde vart lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

- Kompakt er et høyst relativt uttrykk, da det kommer an på øyet som ser...

Når det kommer til oppløsningen så ligger denne Mobil-TLF'en størrelsesmessig, når det kommer til skjermstørrelse altså, akkurat på den øvre grensen til kompakt.

Øyet er en ting, men som artikkelen også nevner så er grepskomfort meget viktig.

Så for min del så ser jeg etter en Mobil-TLF som følger "Resolution-vs-Size"-målestokken.
Men stopper på det punktet der grepet om Mobil-TLF'en er godt og komfortabelt, selv om der finnes Mobil-TLF'er der ute med langt høyere oppløsning.

-----

Side note...:
Jeg har lenge undret meg over hvorfor en Mobil-TLF med "2560*1440"/"1440*2560" har et 3000mAh-batteri, mens en Mobil-TLF med "1920*1080"/"1080*1920" har et 2000mAh-batteri.

Jeg mener at i disse dager der det er så godt som praktisk talt umulig for hvermansen å selv kunne bytte batteri på sin Mobil-TLF.
Så virker det mer logisk i mitt hode å ha et så kraftig batteri som mulig, uansett "hw" og oppløsning.

I så måte kan mindre krevende Mobil-TLF'er bruke den resterende batterikapasiteten til å utvide brukstiden man har tilgjengelig før man trenger å legge den til lading.

Hjelper fint lite å ha en Mobil-TLF med standby-tid satt til 14 dager eller mer om den må legges til lading hver kveld etter bruk, i det lange løp.

Det er en kjent sak at all elektronikk taper seg over tid, så da er batteri intet unntak.

På den annen side så lever vi jo i et bruk og kast samfunn...
Og det lever produsentene godt på.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Galaxy S7 er vel 5.1". Den har aldri blitt kalt for en "kompaktmobil". Xperia XZ2 Compact er 5"...........

 

Men uansett, det ENESTE jeg bryr meg om annet enn bra kamera, er batteritiden. Jeg er dritt lei av at telefonen såvidt er brukbar når den er splitter ny, og etter 2 til 3 mnd er batteri-levetiden fullstendig håpløs.

 

Minimum for enhver mobiltelefon burde være at den fungerer med aktivt bruk, med bluetooth, gps, og alle andre tjeneste PÅ, og i bruk gjennom dagen, og at den allikevel varer frem til kvelden.

 

For meg, i serviceyrke, hvor jeg hører mye på podcasts via bluetooth, snakker en del, og bruker telefonen til navigasjon mellom kundene, så finnes det knapt en brukbar telefon.

 

Jeg vurderer Huawei Mate 10 Pro, men jeg hadde et intenst hat-hat forhold til den forrige Huawei-telefonen min, og vil helst unngå dem.

 

Hvorfor kan ikke de som utvikler telefoner fokusere på batteri-levetid litt mer? Jeg kunne til og med levd med en litt mer klumpete telefon, om den bare hadde vart lenger.

 

 

Finnes ikke brukbar telefon? Jeg er også i serviceyrket, og reiser mellom asiatiske land på et ukentlig basis og jeg gjør alt det du gjør med telefonen pluss mye mye mer, og har ingen problemer med å få telefonen til å vare dagen ut. Jeg har en Xperia XZ Premium. Kunne ikke vært mer fornøyd.

Lenke til kommentar

Galaxy S7 er vel 5.1". Den har aldri blitt kalt for en "kompaktmobil". Xperia XZ2 Compact er 5"...........

 

5" er for stort for min del, så blir vel å hoppe over denne. XZ1 Compact fungerer godt enn så lenge.

 

 

Dette er grunnen til at det er nyttig å følge med i matematikken på ungdomsskolen!

Dette uttrykket er viktig: chart?cht=tx&chl=(lengde)^2+(bredde)^2 = (diagonal)^2, også kjent som Pythagoras' læresetning.

 

Vi får oppgitt at den nye Xperia XZ2 Compact har en diagonal på 5", med forhold 18:9

Det vil si: 9 = 2b, når chart?cht=tx&chl=l er lengde og chart?cht=tx&chl=b er bredde.

Altså får vi: chart?cht=tx&chl=(2b)^2+b^2=5^2

Dette løses lett til at chart?cht=tx&chl=b= \sqrt{5} tommer, som er ca 5,7cm (rundet opp) i bredde.

Den samme metoden kan brukes for å regne ut bredden på XZ1 Compact, som vi da finner ut er 5.7cm (rundet ned) bred med sin 4.6"-skjerm.

 

Kort sagt: XZ1 Compact og XZ2 Compact har samme skjermbredde, og det er på skjermbredden man merker størrelsen til en telefon.

 

En annen ting som er interessant å merke seg er skjermareal, fordi forholdet mellom bredde og høyde strekkes ut får man mindre areal enn man tror. Sony XZ2 har for eksempel like stort skjermareal som en iPhone 8 Plus, til tross for at XZ2 har en 0.2 tommer "større" skjerm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Galaxy S7 er vel 5.1". Den har aldri blitt kalt for en "kompaktmobil". Xperia XZ2 Compact er 5"...........

 

Men uansett, det ENESTE jeg bryr meg om annet enn bra kamera, er batteritiden. Jeg er dritt lei av at telefonen såvidt er brukbar når den er splitter ny, og etter 2 til 3 mnd er batteri-levetiden fullstendig håpløs.

 

Minimum for enhver mobiltelefon burde være at den fungerer med aktivt bruk, med bluetooth, gps, og alle andre tjeneste PÅ, og i bruk gjennom dagen, og at den allikevel varer frem til kvelden.

 

For meg, i serviceyrke, hvor jeg hører mye på podcasts via bluetooth, snakker en del, og bruker telefonen til navigasjon mellom kundene, så finnes det knapt en brukbar telefon.

 

Jeg vurderer Huawei Mate 10 Pro, men jeg hadde et intenst hat-hat forhold til den forrige Huawei-telefonen min, og vil helst unngå dem.

 

Hvorfor kan ikke de som utvikler telefoner fokusere på batteri-levetid litt mer? Jeg kunne til og med levd med en litt mer klumpete telefon, om den bare hadde vart lenger.

 

http://www.energizeyourdevice.com/en/products/product/details/power-max-p600s-1/

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...