Gå til innhold

SAMLETEST: Store nødladere


Anbefalte innlegg

Noe dere burde teste for i fremtidige tester er om de kan lades samtidig som de gir strøm, og om de bryter utgangen når du kobler fra innmatingen. Hvis ja, kan de brukes som en UPS til f.eks. Raspberry Pi og Arduino. Selv bruker jeg Romoss batterier (ligner veldig på Deltaco og Trust sine i denne testen) som UPS batterier til mine Pi servere. Testet også en Iigloo, men den fungerte ikke til det formålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Man kan og klø seg litt i hodet på hvor grensen går på å oppgi riktig mAh på produkter.

Har f.eks en slik: https://www.komplettbedrift.no/product/950587/kontor/kontorutstyr/batteri-stroem/batteriladere/iiglo-powerbank-start-booster#

 

Den skryter av å ha 10500mAh.

Inni finner man 3 celler, på 3500mAh hver, som jo ville levert 10500mAh om dem var paralellkoblet.

Men dem er seriekoblet for å oppnå 12V til å kunne starte bilen...

 

Så er det da riktig å skrive 10500mAh på esken når den leverer 3500mAh?

Blir meget villedende markedsføring.

 

Står tillogmed 3500mAh på batteriet inni, siden cellene er seriekoblet.

Alle er opptatt av mAh, men det er berre eit tal så lenge det ikkje blir sett i sammenheng med spenning (V).

 

3500 mAh ved 12V betyr eit energilager på 3,5Ah x 12V = 42Wh. Dersom det blir tatt ut med 3,75V spenning blir det 42Wh / 3,75V = 11,2 Ah (eller 11200mAh).

 

Med litt tap er det sannynlegvis grunnlaget for 10500mAh .

Nemlig. Men er det da ikke litt rart å oppgi 10500mAh på noe beregnet for å starte biler med 12V og lade laptopper med 19V?

 

Tror nok mange blir lurt altså. Men de ferreste sjekker vel slikt eller bryr seg for den saks skyld :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

I artikkelen pekes det på store avvik mellom oppgitt kapasitet og faktisk. Dette skyldes i stor del at test og artikkelforfatter har missforstått hvordan batterikapasitet på nødladere oppgis.

 

De fleste mobiler i dag bruker lithium-ion batteri som har en nominell spenning på 3.6V. Men overfor forbrukere oppgir de kun mAh som mål på batterikapasitet.

 

Denne uheldige måten å oppgi kapasitet på har blitt tatt med til nødladerbransjen. Slik at batterikapasiteten er oppgitt kapasitet på selve battericellen(e) og ikke i forhold til overførings-/utspenningen som er 5V. Når artikkelforfatter bruker 5V for å regne ut milliwatt-timer (mWh) Blir det derfor en feil innført med faktor på 5/3,6 = 1,39.

 

Årsaken til at mAh brukes på nødladere og ikke mWh, er trolig for å ha sammenlignbare tall med mobiltelefoner.

 

Artikkelforfatter gjør riktig i at normalt vil man se på utspenning og multiplisere den med oppgitt kapasitet for å få oppgitt kapasitet. Men for nødladere brukes 3.6V. Hadde samme tall blitt gjort på hurtiglading, som benytter høyere spenning, ville feilen blitt markant større. Men i følge artikkelen ble det sett bort fra.

 

Tilsvarende feil ville og oppstått om samme test ble utført på mobiltelefoner, og man antok 5V ettersom de "lader" med 5V inn.

 

Tar vi 3.6V batterispenning i betraktning blir tallene veldig mye bedre. Vinneren Deltaco 10000 gir dermed 98,39% av kapasiteten. Dette er innenfor det som vil være feilmargin for typen "e-bay"-målere som har blitt brukt i testen. Videre kommer det ikke frem av artikkelen om tap i kablene er tatt hensyn til.

 

Dersom man bruker riktig spenning i utregning av mAh blir tabellen over oppgitt kapasitet og målt kapasitet som følgende:

 

post-476380-0-92008900-1519384855_thumb.png

 

Oppfordrer artikkelforfatter om å legge en oppdatering til saken med grunnlag i dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan dere se på Trust Omni en gang til? Er det den modellen dere har linket til dere faktisk har testet?

 

Jeg bruker den til det daglige og den har faktisk flere fordeler enn kandidaten dere har valgt ut som vinner.

 

1. USB-C kontakten kan brukes til å lade opp powerbanken med. Den støtter innput og output på samme kontakt! 

 

post-62564-0-85108600-1519339200_thumb.jpg Her er et bilde som viser at USB-C kontakten sier Inn/Out.

 

Videre har den også lommelyktfunksjon: 

post-62564-0-30511200-1519339217_thumb.jpg

Som dere gir andre powerbanker er pluss for.

 

Den slår seg også på automatisk når en plugger til en telefon. Detter er veldig praktisk om en f.eks har powerbanken i lommen eller i en sekk, så kan en slippe å ta opp powerbanken for å slå den på. (Veldig praktisk om en spiller Pokémon Go)

 

Videre er den også billigere enn testvinneren og den har i følge dere ca den samme kapasiteten. 

 

Hei!

 

Du har helt rett i at den kan lades med USB Type-C, dette er nå rettet. Jeg kan derimot ikke finne noen billigere priser for denne en for testvinneren.

 

– Torstein

Lenke til kommentar

I artikkelen pekes det på store avvik mellom oppgitt kapasitet og faktisk. Dette skyldes i stor del at test og artikkelforfatter har missforstått hvordan batterikapasitet på nødladere oppgis.

 

De fleste mobiler i dag bruker lithium-ion batteri som har en nominell spenning på 3.6V. Men overfor forbrukere oppgir de kun mAh som mål på batterikapasitet.

 

Denne uheldige måten å oppgi kapasitet på har blitt tatt med til nødladerbransjen. Slik at batterikapasiteten er oppgitt kapasitet på selve battericellen(e) og ikke i forhold til overførings-/utspenningen som er 5V. Når artikkelforfatter bruker 5V for å regne ut milliwatt-timer (mWh) Blir det derfor en feil innført med faktor på 5/3,6 = 1,39.

 

Årsaken til at mAh brukes på nødladere og ikke mWh, er trolig for å ha sammenlignbare tall med mobiltelefoner.

 

Artikkelforfatter gjør riktig i at normalt vil man se på utspenning og multiplisere den med oppgitt kapasitet for å få oppgitt kapasitet. Men for nødladere brukes 3.6V. Hadde samme tall blitt gjort på hurtiglading, som benytter høyere spenning, ville feilen blitt markant større. Men i følge artikkelen ble det sett bort fra.

 

Tilsvarende feil ville og oppstått om samme test ble utført på mobiltelefoner, og man antok 5V ettersom de "lader" med 5V inn.

 

Tar vi 3.6V batterispenning i betraktning blir tallene veldig mye bedre. Vinneren Deltaco 10000 gir dermed 98,39% av kapasiteten. Dette er innenfor det som vil være feilmargin for typen "e-bay"-målere som har blitt brukt i testen. Videre kommer det ikke frem av artikkelen om tap i kablene er tatt hensyn til.

 

Dersom man bruker riktig spenning i utregning av mAh blir tabellen over oppgitt kapasitet og målt kapasitet som følgende:

 

post-476380-0-92008900-1519384855_thumb.png

 

Oppfordrer artikkelforfatter om å legge en oppdatering til saken med grunnlag i dette.

 

Hei!

 

Dette er vi fullt klar over; vår innfallsvinkel er at produsentene markedsfører kapasiteten sin som direkte sammenlignbar mot mobiltelefoner. Ingen nevner at omgjøringen fra 3,6/3,7V til 5 V gir et energitap, og dermed misledes forbrukeren til å tro at et produkt gir mer enn det lover.

 

"Avviket" vårt er også en indikator på hvor godt et batteri takler omgjøringen, og vil uansett gi en pekepinn på hvor stor reell kapasitet man kan få. Hadde telefoner kunnet lade med 3,6/3,7V hadde vi ikke vinklet dette slik, men slik er det jo ikke.

 

– Torstein

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De to andre inngangene er «bare» på 2,4 A, men dette er likevel mye raskere enn det en del andre opererer med når det er så mange innganger. Den totale effekten på 7,8 A er uten tvil det sterkeste i hele testen – og at alle inngangene holder samme effekt selv når alle er i bruk er nokså unikt.

Ble dette -testet-?

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Siden et kjapt søk på denne siden ikke førte frem: er det NOEN av disse som støtter utskifting av batteri / benytter seg av 18650 / andre li-ion batterier?

 

Uten å ha måleverdier utover produsentens egne tall: 4x Keeppower 3600 mAh 18650 = 14400 mAh / 53,28 Wh.

Pakket i et skall av det nærmeste jeg kommer å kunne kalle kvalitet (hvilket er desverre hva jeg vil kalle bare midt på treet), så virker på meg en slik løsning å være den beste.

Og til ~150kr. med batteriene allerede i eie, så skal jeg prøve en slik løsning.

 

Kall meg gammeldags, men jeg har dårlige erfaringer med proprietære batteripakker - hvilket tilsynelatende er en oh-so trendy løsning i vårt moderne bruk-og-kast samfunn.

Så å si alle laderne er bygget opp av 18650-batterier av varierende kvalitet. 10.000 = 4x 18650 på "2500 mAh" hver. De kan sjelden byttes, og er ofte loddet sammen innvendig, dessuten er de som regel unprotected og "korte".

Lenke til kommentar

Kul test, men bør kanskje opplyse den godeste forfatteren om at det ikke heter resistor på norsk, men motstand.

Et multimeter er vel vanligvis også noe litt annet enn den USB-gadgeten, men for all del artig test.

 

Kunne også godt tenke meg å se resultat med en del av usb-lekene i serie, så man vet de gir rett, eller i alle fall likt resultat. De jeg har selv som ligner veldig viser ofte 5-10% feil.

 

avo, din pertentlige dott

Lenke til kommentar

Når jeg leser testen på nytt, hva er det egentlig nytteverdien av den?

 

Dere er uenig i måten kapasiteten beskrives, har målt det dere mener er riktig kapasitet og listet opp specs som står på esken. Slik leser jeg testen, litt skummelt at dere har brukt par uker på dette.

Kapasitet på en powerbank for min del er en veldig liten faktor som tas hensyn til når jeg skal kjøpe en. Spesifikasjoner og faktisk ytelse på utganger/innganger har mye mer å si. 

 

At dere heller ikke kommer innom eller nevner temaet kabel er ganske svakt.

 

Hovedproblemet her er vel at artikkelen er rettet mot 'vg-publikum' og lagt på hw/tek. De 2 gruppene vil ofte ha ganske forskjellig teknisk innsikt/være interessert i forskjellige deler av en slik artikkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kul test, men bør kanskje opplyse den godeste forfatteren om at det ikke heter resistor på norsk, men motstand.

Et multimeter er vel vanligvis også noe litt annet enn den USB-gadgeten, men for all del artig test.

 

Kunne også godt tenke meg å se resultat med en del av usb-lekene i serie, så man vet de gir rett, eller i alle fall likt resultat. De jeg har selv som ligner veldig viser ofte 5-10% feil.

 

avo, din pertentlige dott
Takk!
Lenke til kommentar

 

I artikkelen pekes det på store avvik mellom oppgitt kapasitet og faktisk. Dette skyldes i stor del at test og artikkelforfatter har missforstått hvordan batterikapasitet på nødladere oppgis.

 

De fleste mobiler i dag bruker lithium-ion batteri som har en nominell spenning på 3.6V. Men overfor forbrukere oppgir de kun mAh som mål på batterikapasitet.

 

Denne uheldige måten å oppgi kapasitet på har blitt tatt med til nødladerbransjen. Slik at batterikapasiteten er oppgitt kapasitet på selve battericellen(e) og ikke i forhold til overførings-/utspenningen som er 5V. Når artikkelforfatter bruker 5V for å regne ut milliwatt-timer (mWh) Blir det derfor en feil innført med faktor på 5/3,6 = 1,39.

 

Årsaken til at mAh brukes på nødladere og ikke mWh, er trolig for å ha sammenlignbare tall med mobiltelefoner.

 

Artikkelforfatter gjør riktig i at normalt vil man se på utspenning og multiplisere den med oppgitt kapasitet for å få oppgitt kapasitet. Men for nødladere brukes 3.6V. Hadde samme tall blitt gjort på hurtiglading, som benytter høyere spenning, ville feilen blitt markant større. Men i følge artikkelen ble det sett bort fra.

 

Tilsvarende feil ville og oppstått om samme test ble utført på mobiltelefoner, og man antok 5V ettersom de "lader" med 5V inn.

 

Tar vi 3.6V batterispenning i betraktning blir tallene veldig mye bedre. Vinneren Deltaco 10000 gir dermed 98,39% av kapasiteten. Dette er innenfor det som vil være feilmargin for typen "e-bay"-målere som har blitt brukt i testen. Videre kommer det ikke frem av artikkelen om tap i kablene er tatt hensyn til.

 

Dersom man bruker riktig spenning i utregning av mAh blir tabellen over oppgitt kapasitet og målt kapasitet som følgende:

 

post-476380-0-92008900-1519384855_thumb.png

 

Oppfordrer artikkelforfatter om å legge en oppdatering til saken med grunnlag i dette.

 

Hei!

 

Dette er vi fullt klar over; vår innfallsvinkel er at produsentene markedsfører kapasiteten sin som direkte sammenlignbar mot mobiltelefoner. Ingen nevner at omgjøringen fra 3,6/3,7V til 5 V gir et energitap, og dermed misledes forbrukeren til å tro at et produkt gir mer enn det lover.

 

"Avviket" vårt er også en indikator på hvor godt et batteri takler omgjøringen, og vil uansett gi en pekepinn på hvor stor reell kapasitet man kan få. Hadde telefoner kunnet lade med 3,6/3,7V hadde vi ikke vinklet dette slik, men slik er det jo ikke.

 

– Torstein

Nei. Det er ikke omgjøringen fra 3,6V til 5V som gjør at det blir et "energitap" som fører til dette. Det ville vært fryktelig dårlig (og brannfarlig) om ALLE ladere her har et energitap på over 30%. (Regn litt på hvor varme de ville blitt!)

Som 9B79SV4L allerede påpekt er det forskjellen mellom energi (Wh) og ladningsmengde (Ah) som gjør dette, når ladningsmengden må multipliseres med en spenning for å gi energimengden. Spenningen er ulike på litiumbatteriet som brukes i nødladeren (3,6-3,7 V) og hva som leveres over USB (5 V).

Avviket dere måler er ikke et mål på hvor godt batteriet takler omgjøringen, men en kombinasjon av dette og hvor mye energi som faktisk lagres i nødladeren. Med omregningen til 9B79SV4L så er de fleste modeller relativt nær oppgitt kapasitet.

(Derimot prøver jeg ikke å forsvare produsenterne her. Alt ville vært mye bedre hvis produsenterne bare hadde brukt Wh i stedet for mAh, sånn at ingen kunder føler seg lurt. Man skal ikke trenge å sette seg inn i spenning i forskjellige battericeller for å forstå hvorfor laderen gir mindre enn man først trodde.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kul test, men bør kanskje opplyse den godeste forfatteren om at det ikke heter resistor på norsk, men motstand.

Et multimeter er vel vanligvis også noe litt annet enn den USB-gadgeten, men for all del artig test.

 

Kunne også godt tenke meg å se resultat med en del av usb-lekene i serie, så man vet de gir rett, eller i alle fall likt resultat. De jeg har selv som ligner veldig viser ofte 5-10% feil.

Akkurat her var vel den godeste forfatteren på sin rett i å skrive resistor...

https://snl.no/resistor

Lenke til kommentar

 

Kul test, men bør kanskje opplyse den godeste forfatteren om at det ikke heter resistor på norsk, men motstand.

Et multimeter er vel vanligvis også noe litt annet enn den USB-gadgeten, men for all del artig test.

 

Kunne også godt tenke meg å se resultat med en del av usb-lekene i serie, så man vet de gir rett, eller i alle fall likt resultat. De jeg har selv som ligner veldig viser ofte 5-10% feil.

Akkurat her var vel den godeste forfatteren på sin rett i å skrive resistor...

https://snl.no/resistor

Nei

Det heter motstand på norsk.

Lenke til kommentar

Syns dere kunna testa nødladere med andre utgangspunkt enn bare generell ytelse og teknologiske fremskritt. Dere kunna testa nødladernes yteevne i forhold for eksempel ulike klima: kulde, varme, vinter, snø regn, osv. Også hvorvidt de tåler en trøkk eller tåler vann, er vesentlige faktorer for mange.

Lenke til kommentar

Syns dere kunna testa nødladere med andre utgangspunkt enn bare generell ytelse og teknologiske fremskritt. Dere kunna testa nødladernes yteevne i forhold for eksempel ulike klima: kulde, varme, vinter, snø regn, osv. Også hvorvidt de tåler en trøkk eller tåler vann, er vesentlige faktorer for mange.

 

Hei!

 

Takk for innspillet! En slik test ville imidlertid formelig krevd et laboratorium for å gjennomføre, eventuelt veldig lange flyreiser til kalde og varme steder. Per i dag anser vi det som en bedre metodikk å rett og slett teste alle laderne under ett miljø med like forhold for alle.

 

– Torstein

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...