Gå til innhold

maskin som ikke støtter Linux (secure boot)


Anbefalte innlegg

God kveld.

 

Ønsker å få en diskusjon rundt emnet, og hva vi må være bevisst på rundt eventuelt kjøp av laptop med mulighet for senere installering av Linux.

 

Saken er: en bekjent av meg har nylig anskaffet seg en billig laptop med ferdiginstallert Windows og har henvendt seg til meg pga han ikke får til å boote opp med Linux. problemstillinga er visstnok at det ikke er mulig å deaktivere secure boot på nevnte maskin.

 

Hvis det er sånn at man anskaffer seg en ny datamaskin - og det i viser seg at denne er "rigget" for å umuliggjøre senere utskifting av OS, kan man stille krav om innbytte overfor butikken? Finnes det noen saker på dette?

 

Hva er det mest sannsynlige utfallet om man skulle henvende seg til butikken med ønske om retur av varen fordi den er låst til Windows? La oss for eksempelets skyld si at det ikke eksisterer noen merkelapp eller nevnt i annonse noe sted som bemerker at maskinvaren er låst til det aktuelle OS'et.

 

Hva med miljøorganisasjonene? Er det kommet noen uttalelser derfra? Tenker at billigmaskiner som er låst til et OS vil være mer gjenstand for kast-og-bruk enn maskiner som er fritt frem å installere hva det skulle være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok vanskelig å kreve bytte på dette grunnlag. Det måtte være om en har undersøkt dette og butikken har opplyst at det går å installere Linux. Derimot så kan en retunere på angrerett eller noen butikker har også utvidede retur-rett ordninger. Forøvrig så har jeg en mistanke om at mange Chrome-os pcer er låst til Chrome-os.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ble returnert på vanlig angrerett :)

Skulle vært en lov som pålegger nettbutikker å opplyse om maskiner som er låst med OS.

 

En liten "artig" detalj i denne saken er at Bios var påklistret "beta version" - nå vet jeg faktisk ikke om det var snakk om en fysisk klistrelapp eller om det kom opp på skjermen i bios-innstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...