Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboer skal kjøpe seg inn i andelsleilighet


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, min samboer skal nå kjøpe seg inn i min leilighet og jeg har fått høre utrolig mye forskjellig fra familie/venner ang hvordan dette skal gjøres. Tenkte å ta en tur til advokat, men vet at det er et par veldig flinke her inne, så prøver her også.

 

Forutsetninger

Verdi: Jeg har fått verdivurdering på 2.8M idag og får fra en annen megler i morgen. La oss si at verdien er på kr 2.800.000

Mitt boliglån: kr 1.050.000, har avdragsfrihet i ett år til.

Samboer kjøper seg inn med kr 350.000

 

Spm:

1. Blir min samboers eierandel 350.000/2.800.000 = 12.5 % eller blir den 350.000/(2.800.000 - 1.050.000) = 20%

2. Når hun har ført over penger på min konto må vi skjøte det hos kartverket, vi slipper dokumentavgiften i og med at det er andelsleilighet korrekt? 

3. Skal fellesgjelden på ca kr 90.000 inn i dette regnestykket på noe vis?

4. Skal samboer også være ansvarlig for lånet mitt på kr 1.050.000 etter at hun har kjøpt seg inn?

5. Må jeg gi noen form for beskjed/be om tilatelse fra banken før samboer kjøper seg inn?

 

Fast forward noen år, jeg har vært på guttetur til Aya Napa. Under denne turen ble jeg altfor beruset og endte i seng med en svensk bartender. Samboer vil selvsagt gjøre det slutt etter dette sviket fra min side. Leiligheten er nå verdt kr 3.000.000 og jeg skal kjøpe henne ut igjen. Kan hun kreve at vi ser bort fra ny verdivurdering og heller selger den på det åpne markedet? Hva med å nekte å bli kjøpt ut, er dette mulig?

 

NB: Jeg er klar over at en bedre måte å gjøre det på er at hun tar over en andel av lånet mitt, men jeg trenger litt likvide midler pga dyr masterutdanning, og ingen banker vil la meg refinansiere og øke lånet pga de nye reglene (Jeg er student). Alternativet mitt er at jeg selger leiligheten, noe samboer har veldig lite lyst til fordi hun da må ut på leiemarkedet. 



Anonymous poster hash: 63a11...f3c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lånet ditt vil jeg ikke si er relevant - du har en eiendel verdt 2,8m uansett hvordan du har finansiert den, og hun vil kjøpe en andel av denne. Tenk deg at det er aksjer eller epler, om du eier eller kriter dem spiller ingen rolle for kjøper.

 

Hun kjøper seg altså inn for 350k/12,5%, og bør derfor også dekke 12,5% av fellesgjeld(men 50% av fellesutgifter). Din gjeld styrer du som du vil, men det vil ikke være unaturlig at hun dekker 50% av rentene.

 

Jeg er usikker på hvordan det er med andelssalg når andeler er skjeve, men med mindre annet er avtalt virker det for meg logisk at man følger sameieloven, altså at enhver sameier kan kreve salg/oppløsning av sameie, og at den andre eventuelt har forkjøpsrett. Blir man ikke enige om verdivurdering legger man den på det åpne marked, og andre andelseier kan steppe inn på høyeste bud om ønskelig. 

Lenke til kommentar

Hva er logikken bak at den ene parten skal dekke 50% av rentene når vedkommende har en mindre andel av lånet? Jeg har lest dette et par steder, men forstår ikke hvorfor det er mest rettferdig å gjøre det på denne måten. Rentene er jo en utgift på lånet, og ikke på leiligheten.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Hva er logikken bak at den ene parten skal dekke 50% av rentene når vedkommende har en mindre andel av lånet? Jeg har lest dette et par steder, men forstår ikke hvorfor det er mest rettferdig å gjøre det på denne måten. Rentene er jo en utgift på lånet, og ikke på leiligheten.

Hvem er det som sier at rentene bør deles på to om en part har mindre lån? Det er jo veldig rart.
Lenke til kommentar

 

Hva er logikken bak at den ene parten skal dekke 50% av rentene når vedkommende har en mindre andel av lånet? Jeg har lest dette et par steder, men forstår ikke hvorfor det er mest rettferdig å gjøre det på denne måten. Rentene er jo en utgift på lånet, og ikke på leiligheten.

Hvem er det som sier at rentene bør deles på to om en part har mindre lån? Det er jo veldig rart.

 

Jeg sa det - men som du sier kan det kanskje bli litt feil. Tanken min var at den med mindre andel fortsatt benytter boligen 50%, og rentene er en slags løpende bokostnad - blir det ikke feil om en som disponerer 50% av kåken bare dekker 12,5% av (noen av)utgiftene? Når det kommer spørsmål om samboerskap uten eierandel foreslås det hvertfall ofte å dekke 50% av løpende kostnader, inkl. renter.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Men med mindre de da skjevdeler andre utgifter, som mat/strøm, betaler jo ikke minste eier tilsvarende disponering. De reelle utgiftene blir langt lavere enn ved leie, eller vanlige regnemåter ved samboerskap uten eierandel?

 

En ofte foreslått brøk for samboerskap i en leilighet hvor én eier, er jo 50% av renter, 50% av strøm/mat/internett/kommunale avgifter etc.

Renter er jo en form for leie - man bare leier pengene istedetfor leiligheten.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det spørs hvordan dere avtaler eierforholdet.

Hvis hun kjøper seg inn med 350k og du fortsatt betaler alle renter, vil hennes eierandel for alltid være 12,5%.

Jeg anbefaler da at dere deler fellesutgifter (ikke fellesgjeld) mens du betjener lånet alene.

 

Hvis gjelden din er på 1,05 mill og fellesgjeld er på 90k, har dere belånt ca. 40%.

Om dere derimot deler renter og avdrag likt mellom dere bør også dette utspilles i eierforholdet.

Altså 40% / 2 = 20%.

Da blir eierforholdet hennes 12,5 + 20 = 32,5% av leiligheten. Gitt at dere deler alle utgifter til boligen, inkludert renter og avdrag likt mellom dere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen, takk for svar ting ble litt klarere. Samboer har fått lånetilbud nå, blir det korrekt at hun skal stille eierandelen hun kjøper som sikkerhet? Vil ikke jeg ha risiko da hvis hun plutselig slutter å betale lånet sitt?

 

Det blir også korrekt at hun betaler lånet sitt, jeg betaler mitt også splitter vi fellesutgifter, strøm, tv/bredbånd og forsikring i to?



Anonymous poster hash: 63a11...f3c
Lenke til kommentar

 

Det blir også korrekt at hun betaler lånet sitt, jeg betaler mitt også splitter vi fellesutgifter, strøm, tv/bredbånd og forsikring i to?

 

Anonymous poster hash: 63a11...f3c

 

 

Det kommer vel litt an på deg selv. Hadde hun kjøpt seg inn på 1% hadde det blitt rettferdig da? Kjøpe 1% og bo på 100% (regner jeg med). 

 

Anonymous poster hash: c871e...dc9

Lenke til kommentar

 

 

3. Skal fellesgjelden på ca kr 90.000 inn i dette regnestykket på noe vis?

Anonymous poster hash: 63a11...f3c

 

 

 

Det ryddigste er at du trekker denne summen fra boligens verdi på 2.800.000. Da blir boligens verdi 2.710.000. Når hun kjøper seg inn for 350.000 blir hennes eierandel ca. 20%. Jeg forutsetter da at dere deler 50% på felleskostnadene som er med på å nedbetale felleslån. 

 

Låner ditt holder du utenfor, dette betaler du ned individuelt. Husk å skrive kontrakt om eierforholdet. Jeg vil også gitt beskjed til banken, da banken nok har pant i boligen din, du står derfor ikke fritt til å gjøre hva du vil. 

 

Du står fritt til å tinglyse det hos kartverket, koster noen få hunde kroner. Det vil være til hennes fordel men er ikke noe krav. 

Endret av stian_90
Lenke til kommentar

Selvsagt, er dette noe jeg må informere min bank om? Altså de som allerede har pant i boligen? Anonymous poster hash: 63a11...f3c

Hvorfor gidder du det? Har dere vært sammen lenge?

Har hun ikke nok ek/inntekt/sikkerhet på egenhånd så burde ikke det være ditt problem streng tatt.

Lenke til kommentar

 

Selvsagt, er dette noe jeg må informere min bank om? Altså de som allerede har pant i boligen? Anonymous poster hash: 63a11...f3c

Hvorfor gidder du det? Har dere vært sammen lenge?

Har hun ikke nok ek/inntekt/sikkerhet på egenhånd så burde ikke det være ditt problem streng tatt.

 

Kremen1: Ikke mye du har skjønt tydligvis..

 

OP: Har dere samme bank? Hvis ikke så kan det blir ett problem for hun mtp at hennes bank da må stå som 2pri, langt fra alltid man godtar dette. Men du trenger i utgangspunktet ikke gjøre noe, bruker hun en annen bank er det de som "søker" din bank om å nedkvitere pant til pålydene for å få plass til nytt pantedokument

Lenke til kommentar

 

 

Selvsagt, er dette noe jeg må informere min bank om? Altså de som allerede har pant i boligen? Anonymous poster hash: 63a11...f3c

 

Hvorfor gidder du det? Har dere vært sammen lenge?

Har hun ikke nok ek/inntekt/sikkerhet på egenhånd så burde ikke det være ditt problem streng tatt.

Kremen1: Ikke mye du har skjønt tydligvis..

 

OP: Har dere samme bank? Hvis ikke så kan det blir ett problem for hun mtp at hennes bank da må stå som 2pri, langt fra alltid man godtar dette. Men du trenger i utgangspunktet ikke gjøre noe, bruker hun en annen bank er det de som "søker" din bank om å nedkvitere pant til pålydene for å få plass til nytt pantedokument

Hva da? Ts har god økonomi ned ek’en i boligen, hvorfor la en kjæreste kjøpe seg inn med det små beløpet og ta pant i hans leilighet?

Lenke til kommentar

 

 

 

Selvsagt, er dette noe jeg må informere min bank om? Altså de som allerede har pant i boligen? Anonymous poster hash: 63a11...f3c

Hvorfor gidder du det? Har dere vært sammen lenge?

Har hun ikke nok ek/inntekt/sikkerhet på egenhånd så burde ikke det være ditt problem streng tatt.

Kremen1: Ikke mye du har skjønt tydligvis..

 

OP: Har dere samme bank? Hvis ikke så kan det blir ett problem for hun mtp at hennes bank da må stå som 2pri, langt fra alltid man godtar dette. Men du trenger i utgangspunktet ikke gjøre noe, bruker hun en annen bank er det de som "søker" din bank om å nedkvitere pant til pålydene for å få plass til nytt pantedokument

Hva da? Ts har god økonomi ned ek’en i boligen, hvorfor la en kjæreste kjøpe seg inn med det små beløpet og ta pant i hans leilighet?

 

Fordi han åpenbart har lyst å starte et liv sammen med henne og etablere seg sammen for fremtiden? Dette er ikke rakettforskning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...