Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

2 soverom eller 3 små soverom - hva er lurt


Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt en leilighet som skal leies ut en periode før den skal brukes selv. 


 


Det er idag to soverom, ene på 7 kvm og det andre på 12 kvm. Full takhøyde.


Vi vurderer å lage tre soverom, de blir da på ene på 6,8 kvm og to på 6,3 kvm.  


Rømningsvei, lysflate og 15m3 luft er ivaretatt på alle soverom.


Vi kan også lage to nesten like store soverom.


 


Slik det er nå er rommenes str:


1 = 2969 * 2570  -7,6 kvm


2 = 3920 * 3000 -  11,76 kvm


 


Ved to nesten like soverom er rommenes str:


1 = 3505 * 2570 - 9 kvm


2 = 3505 * 3000 - 10,5 kvm


 


Ved tre soverom er rommenes str:


1 = 2670 * 2570 - 6,86 kvm


2 = 2100 * 3000 - 6,3 kvm


3 = 2100 * 3000 - 6,3 kvm


 


Jeg lurer på hva dere tenker er lurt å gjøre.


Og hva kan lønne seg ved et evt fremtidig salg av leiligheten ? 


 


Leiligheten er på 71 kvm  hvis det har noe å si.


 


I disse leilighetene (er et område med like leiligheter bygget på 50-tallet)  bor det alt fra første-gangs etablerte, småbarns-familier, alene-mødre/fedre og single voksne, voksne parr og eldre. Hele spekteret med andre ord.  De er alle med to soverom opprinnelig. 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på utleige så vil antalet soverom ha større betydning for verdien av leiligheita enn kvaliteten (størrelsen) på soveromma.

Men når det er sagt, 6 kvadrat er ikkje mykje. Korleis er det med døråpningar og slikt, vil det fortsatt være mulig å møblere soverommet på ein hensiktsmessig måte, både kombinasjonen enkelseng og skrivebord, og 1,20 seng (vanlig dobbeltseng blir det nok for trangt for).

Lenke til kommentar

Mtp at det antagelig kun er plass til en person pr soverom så kan du fort utelukke en del folk, hovedsakelig de som vil dele soverom..

 

3 små er nok bedre enn 2 større, men det er grenser for hvor små soverommene bør være også. Det er heller ikke plass til noen flere personer med 3 bitte små.

Med ett "stort" og ett lite er det fortsatt plass til 3 personer, men da dobbeltseng.

Ser for meg at med 3 små soverom er de som vil leie enten aleneforelder med 2 barn, eller 3 f.eks studenter.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

 

3 soverom:

Døråpningen plasseres slik at det kan møbleres med dobbeltseng ( maks 150) og skap eller enkeltseng ( 90) , skrivebord og noe skap. 

Der de evt velger 120 /150 seng går det ikke med skrivebord. 

 

 

Med tre soverom: Med dobbeltseng på ene soverommet, kan det bli to voksne og to barn.

Men jeg ser også for meg at det vil tiltrekke aleneforeldre med to barn.

 

 

Jeg lurer jo på om man "trekker ned" leilighetens verdi når man gjør to soverom om til tre små soverom.  

Lenke til kommentar

Du vil selvsagt miste et par interessenter når rommene blir så knøtte små, om du ikke har tenkt å leie ut mini-hybler til studenter hadde jeg tenkt 2 soverom er best, men det er jo vanskelig for oss å se hvordan nabolaget er og hva som er etterspørselen. 

 

Og hvor mye jobb vil en slik ombygging innebære for dere, er det verdt det i det hele tatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en leilighet som renoveres, så jobb-messig sier de at det er helt ok prismessig å lage tre soverom (fordyrende å sette inn ett vindu)

 

Ringe en taksmann idag og spurte han.  

Ut fra det han sa så ser vi bort fra tre soverom (var vedr takst og pris ved salg, hvordan leilighetene rundt er - fordeler og ulemper ol) 

 

Vi går derfor for løsningen med to nesten like soverom.

Da er det grei plass på begge soverom, kan få inn gode garderobeskap og dobbelseng på begge eller velge en løsning med bokhylle som "romdeler" og få  to soner i det ene rommet hvis man har to ban som vil ha det litt privat.

 

Tusen takk til dere som tok dere tid til å svare  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...