Gå til innhold

Kabelen skal gjøre Johan Sverdrup-feltet mer «klimavennlig». Nå vil de ha slike anlegg langs hele kysten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

15 milliarder altså.  Og hvor mye CO2 ( og viktigere, lokal forurensning) ville det norske samfunnet la være å slippe ut hvis vi elektrisifiserte hele vår transport ved å bygge fylle & ladestasjoner gjennom landet?   - Og hvor mye ville dette koste; omtrent det samme?

 

Men å elektrisiifisere oljeinstallasjoner til sjøs framfor å brenne nødvendig gass der, virker fornuftig.

- Hvis all gass og olje som utvinnes kun skulle brukes til  alt annet enn forbrenning. ( Det er mye morsomt & nyttig å bruke olje/gass til, annet enn forbrenning.)

Skal denne gassen forbrennes andre steder -i samme verden allikevel, må da dette være sløseri med kabel og arbeidskrefter for et samfunn, og verden?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

15 milliarder altså.  Og hvor mye CO2 ( og viktigere, lokal forurensning) ville det norske samfunnet la være å slippe ut hvis vi elektrisifiserte hele vår transport ved å bygge fylle & ladestasjoner gjennom landet?   - Og hvor mye ville dette koste; omtrent det samme?

 

Men å elektrisiifisere oljeinstallasjoner til sjøs framfor å brenne nødvendig gass der, virker fornuftig.

- Hvis all gass og olje som utvinnes kun skulle brukes til  alt annet enn forbrenning. ( Det er mye morsomt & nyttig å bruke olje/gass til, annet enn forbrenning.)

Skal gassen forbrennes andre steder, må da dette være sløseri med kabel og arbeidskrefter for et samfunn?

 

Du veit vel at å brenne metan i england og tyskland er et miljøtiltak, men å brenne den i norge er det verste enn kan finne på? Med mindre enn får metan frå å rotne biologisk materiale, då tell ikkje co2en frå forbrenninga.

Lenke til kommentar

Elektrifisering av sokkelen er stormannsgalskap, men det er greit når skattebetalerne tar regninga, oljeselskapene har jo sine overskudd uansett. Hva koster det i kroner per tonn spart CO2, finner man nok tallmateriale til å regne ut dette?

Minner meg om noe som er på trappene i Kina, produksjon av et skip som skal drives på strøm fra batterier. Hva skipet skal frakte? Kull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble rart spørsmål. Prøver på ny.

Noen som vet hvor mye spillvarme vekselretting gir ( begge ender) gjerne transmisjonstap og...

 

Det er Ca 12 600 kW spillvarme fra vekselretting på kabel mellom Norge-DK har jeg hørt.

 

Det er forskjell på effekt (kW/MW/GW) og energi (kWh/MWh/GWh). Men både konvertering i begge ender og kabel medfører effekttap og derigjennom spillvarme. Det er ellers verd å merke seg at Fase 1 og Fase 2 bygges ut med to forskjellige teknologier fra to ulike leverandører, noe artikkelen ikke belyser.

Lenke til kommentar

Her er noko som ikkje stemmer:

Type anlegg: HVDC-anlegg som omformer vekselstrøm fra høyspentnettet til likestrøm og endrer frekvensen fra 50 til 60 Hz før strøm transporteres gjennom to 200 kilometer lange sjøkabler til feltene offshore

HVDC-anlegget konverterer vekselstraum til likestraum med frekvens på 60 Hz!?

Lenke til kommentar

Her er noko som ikkje stemmer:

Type anlegg: HVDC-anlegg som omformer vekselstrøm fra høyspentnettet til likestrøm og endrer frekvensen fra 50 til 60 Hz før strøm transporteres gjennom to 200 kilometer lange sjøkabler til feltene offshore

HVDC-anlegget konverterer vekselstraum til likestraum med frekvens på 60 Hz!?

Det er nok bare en setning som mangler, da det er DC fra land til plattformen i Nordsjøen, men her omformes strømmen til vekselstrøm igjen før den sendes dit den skal brukes.

Lenke til kommentar

Ble rart spørsmål. Prøver på ny.

Noen som vet hvor mye spillvarme vekselretting gir ( begge ender) gjerne transmisjonstap og...

 

Det er Ca 12 600 kW spillvarme fra vekselretting på kabel mellom Norge-DK har jeg hørt.

 

Det er 4 % tap på kabelen, en del av dette er vel spillvarmen du snakker om. Men statnett klarer ikkje å legge inn dette i algoritmane sine, og sender stram gjennom kablane sjøl om straumprisen er lik. Burde ikkje vere so vanskelig å vente med å opne "krana" til det er <4% forskjell i straumpris?

En anna ting er at det ser ut til at det mangler overføringskapasitet mellom tyskland og nederland. En vanlig dag går det straum frå tyskland->danmark->norge->nederland. Masse tap i linjene heilt unødvendig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker om DC kabel mellom NO-DK som er klar ca 2020. har da litt fakta.

 

energitap på 12600 kW x 8760 timer/år = 110 GWh/ år.

 

Nå kjenner ikke jeg effekt på kabel, men et tap på 4% i tillegg? blir trolig et stort tall..

 

 

Hvis en konverterer energitap til grønne sertifikater (subsidier) utgjør subsidier for energitap vekselretting/likeretting 16, 5 mil NOK/år. Antar da en subsidie ( grønne sertifikater) på 15 øre/kWh. Kunne vært kjekt å vist hvor mange vindmøller som skal til for å produsere all energitap, eller kvadratmeter solceller? Tap i Trafostasjoner (veksel/likeretting) utgjør årsproduksjon fra ca 687 500 kvm solceller....

 

Kan dra dette videre, gjerne diskutere energitap i det norske IT nett på lavspentnivå... tap,tap tap. Hvor er Bellona og andre «eksperter»

Lenke til kommentar

Jeg snakker om DC kabel mellom NO-DK som er klar ca 2020. har da litt fakta.

energitap på 12600 kW x 8760 timer/år = 110 GWh/ år.

Nå kjenner ikke jeg effekt på kabel, men et tap på 4% i tillegg? blir trolig et stort tall..

Hvis en konverterer energitap til grønne sertifikater (subsidier) utgjør subsidier for energitap vekselretting/likeretting 16, 5 mil NOK/år. Antar da en subsidie ( grønne sertifikater) på 15 øre/kWh. Kunne vært kjekt å vist hvor mange vindmøller som skal til for å produsere all energitap, eller kvadratmeter solceller? Tap i Trafostasjoner (veksel/likeretting) utgjør årsproduksjon fra ca 687 500 kvm solceller....

Kan dra dette videre, gjerne diskutere energitap i det norske IT nett på lavspentnivå... tap,tap tap. Hvor er Bellona og andre «eksperter»

Går ut frå at det er norger, 1400mw kabelen til tyskland du meiner. Du kan ikkje gange opp energitapet og tru det er likt heile tida. Tapet vil variere etter kor mykje straum som går gjennom den, går ikkje det straum vil det heller ikkje vere noke tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker om DC kabel mellom NO-DK som er klar ca 2020. har da litt fakta.

 

energitap på 12600 kW x 8760 timer/år = 110 GWh/ år.

 

Nå kjenner ikke jeg effekt på kabel, men et tap på 4% i tillegg? blir trolig et stort tall..

 

 

Hvis en konverterer energitap til grønne sertifikater (subsidier) utgjør subsidier for energitap vekselretting/likeretting 16, 5 mil NOK/år. Antar da en subsidie ( grønne sertifikater) på 15 øre/kWh. Kunne vært kjekt å vist hvor mange vindmøller som skal til for å produsere all energitap, eller kvadratmeter solceller? Tap i Trafostasjoner (veksel/likeretting) utgjør årsproduksjon fra ca 687 500 kvm solceller....

 

Kan dra dette videre, gjerne diskutere energitap i det norske IT nett på lavspentnivå... tap,tap tap. Hvor er Bellona og andre «eksperter»

Litt vanskelig å forstå hvor du vil, men NorNed har jo tidligere blitt opplyst å ha ca 4% tap. Da er alt tatt med, både kabelen, omformerstasjonene på begge sider samt oppvarming og drift av kontroll- og overvåkingsystemer og kontorbygninger. Siden kabelen Norge Danmark nå er på 1700MW kan man da anta rundt 68MW tap totalt når den går for fullt. Men når den går mot Norge, stort sett om natta, så redder den da samtidig 1632MW vindkraft og kullkraft som danskene ikke har bruk for. Når den går mot Danmark, stort sett i deres forbrukstopper så sparer den dem for 1632MW kullkraft. Dvs 1632MW kullkraft som antakeligvis måtte kjørt døgnet rundt for å være klar.
Lenke til kommentar

Strømprisene steg hele 10 prosent i 2017 fra året før. En kunde på Østlandet som bruker 20.000 kilowattimer i året måtte ut med 723 kroner mer enn året før.

 

Årsaken er økte kullpriser i Europa fordi Kina legger ned kullgruver og importerer mer europeisk kull, ifølge NVE.

Da blir det dyrere å produsere strøm i Europa, som er knyttet til Norge gjennom fire strømkabler fra Danmark og én fra Nederland, samt flere kraftlinjer til Sverige.

 

https://e24.no/energi/stroem/norge-bygger-rekordmye-vindkraft/24248547

Lenke til kommentar

 

Jeg snakker om DC kabel mellom NO-DK som er klar ca 2020. har da litt fakta.

energitap på 12600 kW x 8760 timer/år = 110 GWh/ år.

Nå kjenner ikke jeg effekt på kabel, men et tap på 4% i tillegg? blir trolig et stort tall..

Hvis en konverterer energitap til grønne sertifikater (subsidier) utgjør subsidier for energitap vekselretting/likeretting 16, 5 mil NOK/år. Antar da en subsidie ( grønne sertifikater) på 15 øre/kWh. Kunne vært kjekt å vist hvor mange vindmøller som skal til for å produsere all energitap, eller kvadratmeter solceller? Tap i Trafostasjoner (veksel/likeretting) utgjør årsproduksjon fra ca 687 500 kvm solceller....

Kan dra dette videre, gjerne diskutere energitap i det norske IT nett på lavspentnivå... tap,tap tap. Hvor er Bellona og andre «eksperter»

Går ut frå at det er norger, 1400mw kabelen til tyskland du meiner. Du kan ikkje gange opp energitapet og tru det er likt heile tida. Tapet vil variere etter kor mykje straum som går gjennom den, går ikkje det straum vil det heller ikkje vere noke tap.

Jo en antar nesten full drift enhet den ene eller andre vei. Det er nok den kabelen jeg tenker på, fra Tonstad. Tror det planlegges 95% utnyttelse 8760 timer/år

Lenke til kommentar

 

Jeg snakker om DC kabel mellom NO-DK som er klar ca 2020. har da litt fakta.

energitap på 12600 kW x 8760 timer/år = 110 GWh/ år.

Nå kjenner ikke jeg effekt på kabel, men et tap på 4% i tillegg? blir trolig et stort tall..

Hvis en konverterer energitap til grønne sertifikater (subsidier) utgjør subsidier for energitap vekselretting/likeretting 16, 5 mil NOK/år. Antar da en subsidie ( grønne sertifikater) på 15 øre/kWh. Kunne vært kjekt å vist hvor mange vindmøller som skal til for å produsere all energitap, eller kvadratmeter solceller? Tap i Trafostasjoner (veksel/likeretting) utgjør årsproduksjon fra ca 687 500 kvm solceller....

Kan dra dette videre, gjerne diskutere energitap i det norske IT nett på lavspentnivå... tap,tap tap. Hvor er Bellona og andre «eksperter»

Litt vanskelig å forstå hvor du vil, men NorNed har jo tidligere blitt opplyst å ha ca 4% tap. Da er alt tatt med, både kabelen, omformerstasjonene på begge sider samt oppvarming og drift av kontroll- og overvåkingsystemer og kontorbygninger. Siden kabelen Norge Danmark nå er på 1700MW kan man da anta rundt 68MW tap totalt når den går for fullt. Men når den går mot Norge, stort sett om natta, så redder den da samtidig 1632MW vindkraft og kullkraft som danskene ikke har bruk for. Når den går mot Danmark, stort sett i deres forbrukstopper så sparer den dem for 1632MW kullkraft. Dvs 1632MW kullkraft som antakeligvis måtte kjørt døgnet rundt for å være klar.
Det som irriterer mest er den vanvittige sløsingen med mine penger for å bygge vind som vi ikke behøver i Norge, Danskene kan ødelegge singelen natur. Kullkraft stopper jo ikke på sekundet, så det du beskriver er litt enkelt.... men jeg forstår, og du forstår nok meg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...