Gå til innhold

Høres noe for godt ut til å være sant, er det gjerne det. Denne solfangeren kan være unntaket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk! Dette konseptet har jeg misjonert her på diskusjon.no og tidligere tu-forumet i årevis og endelig er det noen som bygger et produkt ut av det. Nå skal jeg ikke påberope meg å være først for jeg snappet opp idéen fra andre for ennå lengre tilbake. Det har bare vært behov for at noen tar tak i det og lager et produkt.

 

Jeg har også snakket om en dobbeltfasade-variant av dette. Dvs. en der solcellene flytter seg i fasadeplanet for å følge sola, mens konsentratorene danner en lukket ytre fasade. Da slipper man å ha den frittstående slik denne roterende varianten må være og fundamentet det behøver for å tåle vindlast. Snø blir heller ikke noe problem ettersom fasadevarianten er loddrett. Nå har jeg riktignok tenkt ut konseptet fra Tromsø, med den solhøyden vi har her. Nærmere ekvator trengs nok en takvariant som må holdes fri for snø, løv og støv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva er det overskriften viser til? Det er ingen påstander i artikkelen som er "For godt til å være sant"

Hvilke del av teknologien her er så revlusjonerende bra? Å varme vesker med reflektorer eller fokusering eksisterer allerde kommersielt. Er det at de kan varme opp vesken varmere? Er det materialet? Konseptet med fresnel linse? Virkningsgraden?

Dette bar preg av å være en ren reklame artikkel.

Jeg har i det siste lagt merke til at det er en rekke oversatte artikkler fra svenske og danske aktører som blir gjengitt på TU. Ofte er dette svake artikler, som denne skrytesaken med tabloid overskrift.

Endret av XIFXEGLO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har i det siste lagt merke til at det er en rekke oversatte artikkler fra svenske og danske aktører som blir gjengitt på TU. Ofte er dette svake artikler, som denne skrytesaken med tabloid overskrift.

 

Ja, og med manglende forståelse av dansk og svensk må man av og til trekke på smilebåndet. For en tid siden ble det skrevet om "redningstjenesten" (tror det var en artikkel om ulykker i elbiler). Når man i Sverige snakker om räddningstjänsten, mener man det vi i Norge kaller brannvesenet.(selv om de noen steder også utfører andre oppgaver, fex sjøredning).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstremt bakpå dette her. Å bruke fresnel-linser til å varme opp væske er gammal teknologi. Hva skal dere skrive om i morra? SMS?

Nyheten er at dette nå er et produkt det går an å kjøpe - i motsetning til å mekke hjemme i garasjen.

 

Ligner til forveksling lyskonsentrator fra en overhead prosjektor.

.. fordi lyskonsentratoren fungerer etter samme prinsipp. :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...