Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ødelagt parajumper


flamethower1234

Anbefalte innlegg

Heisan, i går var det en "kompis" som ikke tenkte seg om og tok krykken til vennen sin og pekte den mot Parajumpern min uten at jeg var klar over det mens jeg snakket med en annen. Uten å være klar over krykken snur jeg meg og ser mot han. I det jeg snur meg skal han til å fjerne den og lager en ripe i jakka. Han sier jeg "bare" kan teipe den fordi ripen er liten osv og at det var et uhell. Jeg kunne jo flydd på han men valgte å ikke gjøre det for da tenkte jeg det var mindre sjanse for at han betaler for den. Han nekter å betale og dunjakken kostet oprinnelig 4799kr. Spørsmålet mitt er hvordan jeg skal trå til riktig for å eventuelt få han til å betale for jakken. Skaden er ikke fatal men en skade er en skade. Ser for meg å kontakte kontaktlærer først og ta det derfra men nå dukker det jo også opp en ferie og jakken er nok fikset til da. 

 

Hva ville dere gjort? 

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet vil hjelpe deg med å fylle ut anmeldelsen. Husk å dokumentere skade på kropp og/eller eiendom. Dette inkluderer kvitteringer på legehjelp/reparasjoner.

 

Det er ikke mulig å anmelde digitalt når gjerningspersonen(e) er kjent. Det er ikke nødvendig å varsle den anmeldte om anmeldelsen, dette tar politiet seg av.

 

Du finner åpningstider for ditt lokale politikontor her.

 

Du bør også ta det opp med personens foresatte. Jeg vil tro at siden personen er under 18, så vil de uansett bli kontaktet av politiet og barnevernet.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se at det beskrevne er straffbart. Det virker ikke som skaden er fremkalt forsettlig. Uaktsomt skadeverk straffes bare hvis både skadeverket og skyldgraden er grov. Sivilt krav er da veien å gå. Forliksrådet. Konfliktrådet kan eventuelt megle, og det er kanskje en bedre løsning i denne saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når fyren med vilje holder en krykke med pigg pekende med vilje mot trådstarter og krykka er nære nok til å ødelegge klær og/eller hud, så er det med forsett.

 

Dette var ikke et hendelig uhell. Uansett hva idioter måtte mene, så er ikke "jeg tulla bare" en unnskyldning.

Endret av Dragen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når fyren med vilje holder en krykke med pigg pekende med vilje mot trådstarter og krykka er nære nok til å ødelegge klær og/eller hud, så er det med forsett.

 

Dette var ikke et hendelig uhell. Uansett hva idioter måtte mene, så er ikke "jeg tulla bare" en unnskyldning.

OK. Takk for din grundige gjennomgang av forsettskravet i strafferetten.

 

Mener du dette er hensiktsforsett? Sannsynlighetsforsett? Dolus eventualis?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dolus eventualis og sannsynlighetsforsett.

OK. Jeg ser ikke helt hvilket grunnlag man har for å konstatere dette. Din påstand om at "jeg tulla bare" ikke er en unnskyldning er direkte gal. At man ikke mente å gjøre skade er en unnskyldning. Da må skadevolderen enten ha holdt det for mest sannsynlig at handlingen kom til å påføre skade, eller så må det bevises at han ville ha gjennomført handlingen selv med slik kunnskap. "Jeg trodde ikke du kom til å snu der, og hvis jeg visste du kom til å gjøre det ville jeg ikke holdt ut krykken" er dermed en unnskyldning.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk innboforikringen din, og få han til å betale egenandelen.

Jeg brukte innboforsikring da jeg klarte å ved et uhell delvis ødelegge et par solbriller og en veske. Null stress. Er jo et uhell dette også.

Nettopp! Etter startinnlegget å dømme høres det mest ut til å være et uhell, og da skal den det går ut over betale. Gjerningsmannen skal betale om han gjorde det med vilje eller var uaktsom. Derfor trenger han ikke betale egenandelen – for øvrig er jo også ofte innboforsikring uaktuelt, siden egenandelen fort vekk er større enn det reparasjon koster.

Lenke til kommentar

 

Bruk innboforikringen din, og få han til å betale egenandelen.

Jeg brukte innboforsikring da jeg klarte å ved et uhell delvis ødelegge et par solbriller og en veske. Null stress. Er jo et uhell dette også.

Nettopp! Etter startinnlegget å dømme høres det mest ut til å være et uhell, og da skal den det går ut over betale. Gjerningsmannen skal betale om han gjorde det med vilje eller var uaktsom. Derfor trenger han ikke betale egenandelen – for øvrig er jo også ofte innboforsikring uaktuelt, siden egenandelen fort vekk er større enn det reparasjon koster.

 

Uhell kan være uaktsomme. Det beskrevne høres ganske klart uaktsomt ut.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...