Gå til innhold

Så mye lønner utdanning seg for IT-folk (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mangler det ikke et ord her? "Har du bachelor kan tjene 58 000 kroner mer i året på å ta en mastergrad."

 

Og er grafene for Bachelor og Master byttet om?

Bachelor: 743400,-

Master: 685440,-

 

Ville tro at Master ga høyere lønn enn Bachelor.

 

Selv noe som er tilnærmet ren avskrift klarer de ikke å få korrekt.  Man får hva man betaler for med "Extra".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om en regner studielån på 150000 og tapt inntekt over 3 år med en årslønn på 600000 (litt under gjennomsnitt for en uten bachelor) og deler det på 58000 vil det ta 33,6 år før utdanningen lønner seg.

Viktig å være sikker på at det er dette en virkelig vil drive med.

Om en er ferdig utdannet bachelor som 21-åring og pensjonerer seg så tidlig som en alder av 67 har en 46 år med inntjening, da har en 13 år ganger 58000 i fortjeneste, 754000 i andre ord.

Tallene blir seende mye bedre ut om en går skole i 5 år og tar master.

 

Om du tar høyere utdanning, spesielt ved bachelorgrad, vær sikker på at det er dette du vil, og at du velger en veldig god skole (for arbeidsgivers skyld, mange skoler klarer ikke å følge med i tiden) og at du tar skolegangen seriøst.

Å droppe ut på siste år av studiet og ikke fullføre kan koste deg millioner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om en regner studielån på 150000 og tapt inntekt over 3 år med en årslønn på 600000 (litt under gjennomsnitt for en uten bachelor) og deler det på 58000 vil det ta 33,6 år før utdanningen lønner seg.

Viktig å være sikker på at det er dette en virkelig vil drive med.

Om en er ferdig utdannet bachelor som 21-åring og pensjonerer seg så tidlig som en alder av 67 har en 46 år med inntjening, da har en 13 år ganger 58000 i fortjeneste, 754000 i andre ord.

Tallene blir seende mye bedre ut om en går skole i 5 år og tar master.

 

Om du tar høyere utdanning, spesielt ved bachelorgrad, vær sikker på at det er dette du vil, og at du velger en veldig god skole (for arbeidsgivers skyld, mange skoler klarer ikke å følge med i tiden) og at du tar skolegangen seriøst.

Å droppe ut på siste år av studiet og ikke fullføre kan koste deg millioner.

 

For å legge til: Er heller aldri sikkert at en er arbeidsfør i hele sin ellers yrkesaktive periode, og de uten høyere utdanning kan komme seg tidligere inn i et boligmarked der prisen har økt veldig over lengre tid, og da sikrer seg mindre gjeld (ren spekulasjon, er ikke umulig at prisene synker, men historisk sett har de økt). Tror egentlig jeg ikke vil anbefale noen å ta bachelor etter jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det som betyr mest for lønn er hvor ofte du bytter jobb og hvor dyktig du er i forhandlinger.

 

Bli i samme firma gir 2-3% økning i året. Litt mer hvis du endrer stilling.

 

Bytte firma 10%+

 

Det er min erfaring etter 15år i bransjen.

Endret av SteffanR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som jeg ser og opplever IT; det er et meget bredt fagfelt men mange, komplekse grener.

 

Sånn ellers angrer jeg på at jeg ikke gikk/har påbegynt høyere utdanning. Jeg er ikke av de klokeste innenfor IT, men liker å jobbe mot det.

Gå skole! Da får du ihvertfall mer lønn om ikke annet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gå IKT-servicefag på VGS og spar alle pengene dine i indeksfond. Innen dine jevnaldringer er ferdig med master, vil din lønn og fondsavkastning utgjøre høyere årslønn enn det alle de andre har.

 

Jeg har aldri funnet lønnsutviklingsstatistikk for folk med IKT-servicefag, men jeg har en meget sterk mistanke om at akkumulert livsinntekt for IKT-service fag er gjennomgående høyere enn for både bachelor og master. Artikkeloverskriften er en løgn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...