Gå til innhold

  

11 stemmer

  1. 1. Hvem skal kunne jobbe som lærer?

    • Bare de som har gått 4 år på lærerhøyskole
    • Alle som er gode til å undervise


Anbefalte innlegg

Vent, du tror at "matematikk bachelor" er et fag?!? Det er 10-15 av kanskje 50 mulige fag!

 

Herregud, du vet virkelig ikke hva du prater om...

 

RTFM: https://www.uio.no/studier/program/matematikk-informatikk/oppbygging/

https://www.uio.no/studier/program/matematikk-okonomi/oppbygging/

En del av diskusjonen her er muligheten for å slå sammen fag, f. eks. innen matematikk.

 

Prøv påny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vent, du tror at "matematikk bachelor" er et fag?!? Det er 10-15 av kanskje 50 mulige fag!

 

Herregud, du vet virkelig ikke hva du prater om...

 

RTFM: https://www.uio.no/studier/program/matematikk-informatikk/oppbygging/

https://www.uio.no/studier/program/matematikk-okonomi/oppbygging/

En del av diskusjonen her er muligheten for å slå sammen fag, f. eks. innen matematikk.

 

Prøv påny.

 

Mm, slå sammen Feltteori og vektoranalyse og Makroøkonomisk analyse, du. Du finner sikkert en professor som har doktorgrad i begge.

Lenke til kommentar

 

 

Denne debatten blir rarere og rarere. Det er ikke praktisk mulig at en "lærer" har kompetansen som trengs for å undervise alle obligatoriske fag.

 

Selvfølgelig er det det. Det vil si svært ofte så er det det.

Du må slutte å si at ting er selvfølgelig når det åpenbart ikke er det. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=G2y8Sx4B2Sk

Du er kanskje ikke klar over det, men en normal arbeidsdag er 8 timer. De fleste lærerne på universitetene jobber knapt 8 timer uken. Hvis du ikke forstår at dette betyr at det er for mange lærere, så kan jeg dessverre ikke gjøre noe for deg.

Lenke til kommentar

Du er kanskje ikke klar over det, men en normal arbeidsdag er 8 timer. De fleste lærerne på universitetene jobber knapt 8 timer uken. Hvis du ikke forstår at dette betyr at det er for mange lærere, så kan jeg dessverre ikke gjøre noe for deg.

 

Hvor har du disse tallene fra??? Jeg har selv hatt mer enn 8 timer undervisning i samme uke fra samme lærer, som har hatt minst to andre klasser gående samtidig!

Endret av Quote
Fjernet unødvendig sitering
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor har du disse tallene fra??? Jeg har selv hatt mer enn 8 timer undervisning i samme uke fra samme lærer, som har hatt minst to andre klasser gående samtidig!

Det høres ut som du har hoppet rett inn i diskusjonen, uten å ha lest foregående innlegg. Det er greit nok, men jeg gidder ikke å gjenta meg selv.

Endret av Quote
Fjernet unødvendig sitering
Lenke til kommentar

Det høres ut som du har hoppet rett inn i diskusjonen, uten å ha lest foregående innlegg. Det er greit nok, men jeg gidder ikke å gjenta meg selv.

 

Jeg har lest hele diskusjonen. Jeg har faktisk DELTATT i diskusjonen. Og du har enda ikke forklart hvor du har "faktaene" dine fra. Du er bare full av bullshit.

Endret av Quote
Fjernet unødvendig sitering
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det høres ut som du har hoppet rett inn i diskusjonen, uten å ha lest foregående innlegg. Det er greit nok, men jeg gidder ikke å gjenta meg selv.

 

Jeg har lest hele diskusjonen. Jeg har faktisk DELTATT i diskusjonen. Og du har enda ikke forklart hvor du har "faktaene" dine fra. Du er bare full av bullshit.
Ja, du kan jo bare beskytte universitetslærernes slaraffenliv, hvis du ønsker det. Men de burde nå likevel ha en 8-timers arbeidsdag, slik som de får betalt for. Maken til sløsing av folks skattepenger skal man lete lenge etter. Men det er jo ikke alle som forstår hvordan politikerne i Norge reduserer arbeidsledighet.

 

La oss se på et universitet. 1 emne, 1 lærer. Emnet deles opp i 3 emner. 3 fag pr semester. Vips så har man 50-60 lærerstillinger, isteden for 1 eller 3. Men dette er ikke bærekraftig. Før eller siden vil denne debatten komme. Og noe lignende av det jeg foreslår vil skje. Mer eksakt når oljepengene slutter å komme inn.

Men det er vel kanskje mer sannsynlig at endringen vil bestå i at lærerne dekker flere fag, slik at selve undervisningssystemet består. Selv om det er svært ineffektivt og tåpelig.

 

I virkeligheten er dette bare en form for attraktiv trygd, for de med universitetsutdannelse.

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

 

Denne debatten blir rarere og rarere. Det er ikke praktisk mulig at en "lærer" har kompetansen som trengs for å undervise alle obligatoriske fag.

Selvfølgelig er det det. Det vil si svært ofte så er det det.

 

Kom med eksempler, så diskuterer vi dem. De gradene som har blitt postet er det ikke mulig for, bare du ser spennet i kursenes innhold burde det være åpenbart. Det er ingen som har undervisningskompetanse i matematikk, samfunnsøkonomi, programmering og vitenskapshistorie på en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Denne debatten blir rarere og rarere. Det er ikke praktisk mulig at en "lærer" har kompetansen som trengs for å undervise alle obligatoriske fag.

Selvfølgelig er det det. Det vil si svært ofte så er det det.

 

Du må slutte å si at ting er selvfølgelig når det åpenbart ikke er det. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=G2y8Sx4B2Sk

 

Du er kanskje ikke klar over det, men en normal arbeidsdag er 8 timer. De fleste lærerne på universitetene jobber knapt 8 timer uken. Hvis du ikke forstår at dette betyr at det er for mange lærere, så kan jeg dessverre ikke gjøre noe for deg.

 

Det er nok av forelesere som må lage egne forelesningsnotater, og jobber 100+ timer i uken for å få det til. Antallet som jobber "åtte timer i uken" er identisk null. Universitetsansatte gjør mer for pengene man bruker på dem enn de fleste andre, enten det er relatert til å produsere relevante forskningsresultater eller utdanne kommende generasjoner.

 

Du er bra eplekjekk til å åpenbart aldri ha satt dine ben innen høyere utdanning :) Det er en litt annen verden enn å spille kort i timen og få 3 i 2P.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Denne debatten blir rarere og rarere. Det er ikke praktisk mulig at en "lærer" har kompetansen som trengs for å undervise alle obligatoriske fag.

Selvfølgelig er det det. Det vil si svært ofte så er det det.
Kom med eksempler, så diskuterer vi dem. De gradene som har blitt postet er det ikke mulig for, bare du ser spennet i kursenes innhold burde det være åpenbart. Det er ingen som har undervisningskompetanse i matematikk, samfunnsøkonomi, programmering og vitenskapshistorie på en gang.

Det er klart. Det finnes også overlappende fag mellom ulike studieemner og det tilbys forskjellige fag på ulike universiteter. Men får å få frem poenget, følte jeg det var nødvendig å forenkle.

Men hvis du for eksempel ser på fag innen historie, matematikk, samfunnsvitenskap etc., kan noen av disse slås sammen, f. eks. historie, historiedidaktikk, grunnskolens matematikk, matematikk, statsvitenskap, sosiologi. Eller noe annet. Innenfor alle disse feltene finnes det mange emner, og hvilke som eventuelt skulle slås sammen, måtte bli vurdert etter en grundig gjennomgang. Det er den en tingen.

Det andre er at en lærer hadde fått ansvar får undervisningen til en klasse, f. eks. på et treårig studium. Dette fordi det likevel bare er snakk om et fag, som det skal være mulig for en lærer å fordype seg i. Dette ville utgjøre en svært stor forskjell i antall lærere, selv om det kommer inn nye kull på høsten og selv om de fleste av dagens lærere underviser i mer enn et fag.

Forskjellen er ikke så enkel som 1 til 18. Men jeg mener den faktisk ville være større, når ulike ting veies opp mot hverandre. F. eks. flere enn en lærer på et semesterfag, emneansvarlig, størrelse på klasse etc.

Lenke til kommentar

La oss se på et universitet. 1 emne, 1 lærer. Emnet deles opp i 3 emner. 3 fag pr semester. Vips så har man 50-60 lærerstillinger, isteden for 1 eller 3.

Dette er bare tull. Beskrivelsen du gir passer ingen emner på norske universiteter. Din oppfatning om at universitetene i Norge er av lav standard sammenlignet med andre land i vesten er forøvrig også gal, og din oppfatning om at en foreleser knapt underviser og arbeider 8 timer i uken er helt fullstendig gal. I tillegg til at den alminnelige arbeidstiden er noe helt annet enn det du gir inntrykk for, så er i tillegg de fleste universiteter i Norge også forskningsinstitutter, og det er vanlig for professorene å utføre ulike forskningsverv samtidig som de påtar seg emneansvar.

 

http://studenttorget.no/index.php?artikkelid=8898

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Denne debatten blir rarere og rarere. Det er ikke praktisk mulig at en "lærer" har kompetansen som trengs for å undervise alle obligatoriske fag.

Selvfølgelig er det det. Det vil si svært ofte så er det det.
Du må slutte å si at ting er selvfølgelig når det åpenbart ikke er det.  https://www.youtube.com/watch?v=G2y8Sx4B2Sk
Du er kanskje ikke klar over det, men en normal arbeidsdag er 8 timer. De fleste lærerne på universitetene jobber knapt 8 timer uken. Hvis du ikke forstår at dette betyr at det er for mange lærere, så kan jeg dessverre ikke gjøre noe for deg.
Det er nok av forelesere som må lage egne forelesningsnotater, og jobber 100+ timer i uken for å få det til. Antallet som jobber "åtte timer i uken" er identisk null. Universitetsansatte gjør mer for pengene man bruker på dem enn de fleste andre, enten det er relatert til å produsere relevante forskningsresultater eller utdanne kommende generasjoner.Du er bra eplekjekk til å åpenbart aldri ha satt dine ben innen høyere utdanning :) Det er en litt annen verden enn å spille kort i timen og få 3 i 2P.

Når en lærer har laget forelesningsnotater/ slides, kan disse benyttes år etter år. Det samme kan oppgaver og fasitsvar. Og mange ganger hentes jo bare disse fra lærebøkene likevel.

Lenke til kommentar

Men hvis du for eksempel ser på fag innen historie, matematikk, samfunnsvitenskap etc., kan noen av disse slås sammen, f. eks. historie, historiedidaktikk, grunnskolens matematikk, matematikk, statsvitenskap, sosiologi. Eller noe annet. Innenfor alle disse feltene finnes det mange emner, og hvilke som eventuelt skulle slås sammen, måtte bli vurdert etter en grundig gjennomgang. Det er den en tingen.

 

Det andre er at en lærer hadde fått ansvar får undervisningen til en klasse, f. eks. på et treårig studium. Dette fordi det likevel bare er snakk om et fag, som det skal være mulig for en lærer å fordype seg i.

Det er inget fag som heter "matematikk" på universiterer i Norge. Du har introduksjonsfag som gjerne har en slik generell tittel, men det er noe helt annet enn matematikk slik du kjenner det fra ungdomsskole eller videregående. Videre etter dette er alle matematikkfagene med enorme kunnskapsspredninger, og ikke noe som kan sammenfelles.

 

Og nei, på et treårig studium så er det ikke snakk om ett fag. For noe vås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hvis du for eksempel ser på fag innen historie, matematikk, samfunnsvitenskap etc., kan noen av disse slås sammen, f. eks. historie, historiedidaktikk, grunnskolens matematikk, matematikk, statsvitenskap, sosiologi. Eller noe annet. Innenfor alle disse feltene finnes det mange emner, og hvilke som eventuelt skulle slås sammen, måtte bli vurdert etter en grundig gjennomgang. Det er den en tingen.Det andre er at en lærer hadde fått ansvar får undervisningen til en klasse, f. eks. på et treårig studium. Dette fordi det likevel bare er snakk om et fag, som det skal være mulig for en lærer å fordype seg i.

Det er inget fag som heter "matematikk" på universiterer i Norge. Du har introduksjonsfag som gjerne har en slik generell tittel, men det er noe helt annet enn matematikk slik du kjenner det fra ungdomsskole eller videregående. Videre etter dette er alle matematikkfagene med enorme kunnskapsspredninger, og ikke noe som kan sammenfelles.Og nei, på et treårig studium så er det ikke snakk om ett fag. For noe vås.

Jo, det gjør det. Men det gjør kanskje ikke det på det universitetet du har gått på, hvis du har gått på universitet.

Lenke til kommentar

Sikkert fort gjort å misforstå her mellom emner og fag. Hovedpoenget er en klasse, en lærer. Det betyr å legge om systemet.

Man kan derimot ikke forvente at matematikklærere skal undervise i exphil, eller en samfunnsviter i makroøkonomi. Derfor ville det blitt mer enn en lærer for en klasse på et treårig studium.

Lenke til kommentar

 

Du er kanskje ikke klar over det, men en normal arbeidsdag er 8 timer. De fleste lærerne på universitetene jobber knapt 8 timer uken. Hvis du ikke forstår at dette betyr at det er for mange lærere, så kan jeg dessverre ikke gjøre noe for deg.

 

 

Tror du ikke har anelse av arbeidet en lærer gjør... De er pålagt til å gjøre en jobb innenfor timene de er tildelt... De kan ikke få overtidsbetalt, og om de tar avspasering har de bare enda mer jobb å komme tilbake til...

 

Så de 37,5 timene de skal jobbe i uka er som regel 100+ timer som nevnt ovenfor.. I alle feriene folk klager over lærere har, sitter de å retter prøver, tilrettelegger undervisning og har elevene i tankene sine...  Er man en lærer er det en livsstil nesten mer en ett yrke..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er kanskje ikke klar over det, men en normal arbeidsdag er 8 timer. De fleste lærerne på universitetene jobber knapt 8 timer uken. Hvis du ikke forstår at dette betyr at det er for mange lærere, så kan jeg dessverre ikke gjøre noe for deg.

 

 

Tror du ikke har anelse av arbeidet en lærer gjør... De er pålagt til å gjøre en jobb innenfor timene de er tildelt... De kan ikke få overtidsbetalt, og om de tar avspasering har de bare enda mer jobb å komme tilbake til...

 

Så de 37,5 timene de skal jobbe i uka er som regel 100+ timer som nevnt ovenfor.. I alle feriene folk klager over lærere har, sitter de å retter prøver, tilrettelegger undervisning og har elevene i tankene sine...  Er man en lærer er det en livsstil nesten mer en ett yrke..

Det er her snakk om universitetslærere, ikke lærere på grunnskole og vgs. Det er alt for mange lærere på universitetene. Derfor burde det flyttes lærere nedover i systemet, hvor det er behov for dem.

Lenke til kommentar

 

 

Du er kanskje ikke klar over det, men en normal arbeidsdag er 8 timer. De fleste lærerne på universitetene jobber knapt 8 timer uken. Hvis du ikke forstår at dette betyr at det er for mange lærere, så kan jeg dessverre ikke gjøre noe for deg.

 

Tror du ikke har anelse av arbeidet en lærer gjør... De er pålagt til å gjøre en jobb innenfor timene de er tildelt... De kan ikke få overtidsbetalt, og om de tar avspasering har de bare enda mer jobb å komme tilbake til...

 

Så de 37,5 timene de skal jobbe i uka er som regel 100+ timer som nevnt ovenfor.. I alle feriene folk klager over lærere har, sitter de å retter prøver, tilrettelegger undervisning og har elevene i tankene sine...  Er man en lærer er det en livsstil nesten mer en ett yrke..

Det er her snakk om universitetslærere, ikke lærere på grunnskole og vgs. Det er alt for mange lærere på universitetene. Derfor burde det flyttes lærere nedover i systemet, hvor det er behov for dem.

 

Så du tror lærere på universitetet har mindre arbeidsmengde en de på grunnskole og VGS? Er du virkelig seriøs nå? Eller bare troller du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...