Gå til innhold

[Løst] Bygger hus - hjelp til mesh?


Anbefalte innlegg

Nå håper jeg virkelig på litt hjelp fra noen som er litt mer teknisk anlagt enn meg selv.

 

I forbindelse med bygging av nytt hus maser nå elektrikerne på hvor jeg skal ha diverse punkter.

Da huset bygges i mur og betong har jeg sett for meg at mesh-nettverk er det smidigste - for eksempel Linksys Velop.

 

Hovedhuset er på 270 m2, så her tenker jeg å fordele tre baser.

Er det så enkelt som at jeg bare sørger for en stikkontakt, altså strøm, til hver base som videre er strategisk plassert -og det er det?

 

Når det gjelder internett så er det Canal Digital som leverer fiber i dette området - hvis det skulle være av betydning. 

 

Alt av tips og innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor rask bredbånd hastighet under 100 mbit bør 2.4 ghz båndet være tilstrekkelig til halvparten av huset, om det er god ruter?

 

Tror ikke mesh nettverk er nødvendig folk flest, med mindre du har kjøleskap som trenger trådløs og internetradio på badet. Selv da bør vel en god ruter være bra nok. Vertfall er det slik for meg.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til hvor kyndig du er på nettverking, men jeg ville sett på Ubiquiti Unify-utstyr. Fordelen med dette er at aksesspunktene (trådløse basestasjonene) kan drives med kun en nettverkskabel.  Har du f. eks et teknisk rom eller en bod hvor du kan ha noe utstyr, så ville jeg foreslått følgende: 

Ubiquiti Switch 8-60w eventuelt, storebroren som takler 150w, men til tre aksesspunkter så er ikke det nødvendig. 

Ubiquiti Unifi AP AC-PRO. Disse har en teoretisk rekkevidde på 100 meter, så 2 stk bør være nok, men det er avhengig av romfordeling og byggemasse. 

 

Dette er riktignok et "prosumer"-oppsett, så mye innstillingsmuligheter også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor rask bredbånd hastighet under 100 mbit bør 2.4 ghz båndet være tilstrekkelig til halvparten av huset, om det er god ruter?

 

Tror ikke mesh nettverk er nødvendig folk flest, med mindre du har kjøleskap som trenger trådløs og internetradio på badet. Selv da bør vel en god ruter være bra nok. Vertfall er det slik for meg.

 

Det blir mest sannsynlig 250-pakken til Canal Digital i dette huset. Grunnen for mesh er at det uansett ikke vil duge, slik jeg har lest meg frem til, med en router alene for å dekke hele boligen. Det er snakk om tre etasjer, med kun betongdekke og murvegger.

 

Så når jeg allikevel må ha flere "baser" så virker mesh som den beste løsningen, spesielt med tanke på rekkevidden og at det fungerer sømløst. 

Lenke til kommentar

Om du bygger hus så trekk for all del rør med nettverkskabel til egnet sentralt punkt. Om du går for en PoE-switch så leverer den strøm over nettverkskabelen, og man trenger derfor ikke noen 230V-uttak der AP-ene skal stå. Ikke mesh AP-ene, trekk kabel og la de kommunisere seg imellom over det kablede nettverket.

 

Mesh er ett alternativ når man ikke har mulighet til å gjøre det ordentlig fra dag én :-)

 

Edit1: Og ta ting LMH1 sier med en kilo havsalt, han kan ikke så mye om hvordan nettverk egentlig henger sammen, men er god på vranglære og ubegrunnede meninger. Sier ikke dette for å være vond mot han, men for å ikke la "mannen i gata" gå på bomkjøp og dårlige løsninger.

 

Edit2: Faller kommer med veldig gode råd.

Endret av j--
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til hvor kyndig du er på nettverking, men jeg ville sett på Ubiquiti Unify-utstyr. Fordelen med dette er at aksesspunktene (trådløse basestasjonene) kan drives med kun en nettverkskabel.  Har du f. eks et teknisk rom eller en bod hvor du kan ha noe utstyr, så ville jeg foreslått følgende: 

Ubiquiti Switch 8-60w eventuelt, storebroren som takler 150w, men til tre aksesspunkter så er ikke det nødvendig. 

Ubiquiti Unifi AP AC-PRO. Disse har en teoretisk rekkevidde på 100 meter, så 2 stk bør være nok, men det er avhengig av romfordeling og byggemasse. 

 

Dette er riktignok et "prosumer"-oppsett, så mye innstillingsmuligheter også. 

Ikke dumt. Så AC-Pro aksesspunktene kables bare til selve switchen, så da er det bare behov for nettverkskabel på disse som du skriver og ikke strøm. Det hørtes jo ganske greit ut altså!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bygger du hus, så sørg for å få et nettverkspunk i alle rom.

 

For mesh løsning, så er vel Google sin den enkleste. Da trenger du bare et modem i sentral skapet.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Om du bygger hus så trekk for all del rør med nettverkskabel til egnet sentralt punkt. Om du går for en PoE-switch så leverer den strøm over nettverkskabelen, og man trenger derfor ikke noen 230V-uttak der AP-ene skal stå. Ikke mesh AP-ene, trekk kabel og la de kommunisere seg imellom over det kablede nettverket.

 

Mesh er ett alternativ når man ikke har mulighet til å gjøre det ordentlig fra dag én :-)

 

Edit1: Og ta ting LMH1 sier med en kilo havsalt, han kan ikke så mye om hvordan nettverk egentlig henger sammen, men er god på vranglære og ubegrunnede meninger. Sier ikke dette for å være vond mot han, men for å ikke la "mannen i gata" gå på bomkjøp og dårlige løsninger.

 

Edit2: Faller kommer med veldig gode råd.

 

Hehe.. Da stryker jeg litt den første posten - takk for heads up.

 

Så siden jeg bygger så er altså nettverkskabler veien å gå. Forstår jeg det slik da at Ubiquiti sitt system ikke er mesh? Hvis dette er korrekt, så er fortsatt rekkevidden og det sømløse like bra?

Lenke til kommentar

 

Kjenner ikke til hvor kyndig du er på nettverking, men jeg ville sett på Ubiquiti Unify-utstyr. Fordelen med dette er at aksesspunktene (trådløse basestasjonene) kan drives med kun en nettverkskabel.  Har du f. eks et teknisk rom eller en bod hvor du kan ha noe utstyr, så ville jeg foreslått følgende: 

Ubiquiti Switch 8-60w eventuelt, storebroren som takler 150w, men til tre aksesspunkter så er ikke det nødvendig. 

Ubiquiti Unifi AP AC-PRO. Disse har en teoretisk rekkevidde på 100 meter, så 2 stk bør være nok, men det er avhengig av romfordeling og byggemasse. 

 

Dette er riktignok et "prosumer"-oppsett, så mye innstillingsmuligheter også. 

Ikke dumt. Så AC-Pro aksesspunktene kables bare til selve switchen, så da er det bare behov for nettverkskabel på disse som du skriver og ikke strøm. Det hørtes jo ganske greit ut altså!

 

 

Det stemmer. Denne formen for tilkobling er mest vanlig i næringslivet og sees ofte i utstyr som er langt dyrere (Cisco, HP Enterprise etc). Fordelen med denne formen for oppsett i stedet for mesh, er at AP'ene er kablet direkte til switchen og bruker dermed ikke båndbredde fra det trådløse nettverket. 

 

Når det kommer til sømløshet, så har Ubiquiti bygget inn dette i løsningene sine. Du skal dermed kunne bevege deg fra en trådløs sone til en annen. 

 

Nettverkspunkt i alle rom er ofte relatert til fremtidige utvidelser. Det betyr ikke at du må terminere koblingsboks, men å ha f. eks kabel trukket til alle rom og enkelt tilgjengelig er anbefalt. Dette gjør at du ikke blir låst til nåværende oppsett og kan være kjekt hvis du f. eks skal ommøblere i fremtiden. 

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Det stemmer. Denne formen for tilkobling er mest vanlig i næringslivet og sees ofte i utstyr som er langt dyrere (Cisco, HP Enterprise etc). Fordelen med denne formen for oppsett i stedet for mesh, er at AP'ene er kablet direkte til switchen og bruker dermed ikke båndbredde fra det trådløse nettverket. 

 

Når det kommer til sømløshet, så har Ubiquiti bygget inn dette i løsningene sine. Du skal dermed kunne bevege deg fra en trådløs sone til en annen. 

 

Nettverkspunkt i alle rom er ofte relatert til fremtidige utvidelser. Det betyr ikke at du må terminere koblingsboks, men å ha f. eks kabel trukket til alle rom og enkelt tilgjengelig er anbefalt. Dette gjør at du ikke blir låst til nåværende oppsett og kan være kjekt hvis du f. eks skal ommøblere i fremtiden. 

 

Det høres jo meget bra ut. Jeg har forbundet mesh med den beste løsningen, men dette er jo ikke tilfelle da forstår jeg.

 

Angående nettverkspunkt i alle rom som jeg nå vurderer; når det gjelder fremtidige utvidelser, er det ikke mer nærliggende å tro at det trådløse blir enda bedre og derfor behov for fysiske nettverkspunkt blir mindre?

 

Jeg spør bare fordi jeg må gjøre en ordentlig vurdering før de begynner med gipsing. Per nå har jeg bare tatt datapunkt på soverom og tv-rom.

 

Et spørsmål til på rappen som garantert er meget basic; hvilke nettverkskabler er det best å benytte seg av? Og fungerer det å bruke de fra for eksempel Biltema?

Lenke til kommentar

 

Det stemmer. Denne formen for tilkobling er mest vanlig i næringslivet og sees ofte i utstyr som er langt dyrere (Cisco, HP Enterprise etc). Fordelen med denne formen for oppsett i stedet for mesh, er at AP'ene er kablet direkte til switchen og bruker dermed ikke båndbredde fra det trådløse nettverket. 

 

Når det kommer til sømløshet, så har Ubiquiti bygget inn dette i løsningene sine. Du skal dermed kunne bevege deg fra en trådløs sone til en annen. 

 

Nettverkspunkt i alle rom er ofte relatert til fremtidige utvidelser. Det betyr ikke at du må terminere koblingsboks, men å ha f. eks kabel trukket til alle rom og enkelt tilgjengelig er anbefalt. Dette gjør at du ikke blir låst til nåværende oppsett og kan være kjekt hvis du f. eks skal ommøblere i fremtiden. 

 

Det høres jo meget bra ut. Jeg har forbundet mesh med den beste løsningen, men dette er jo ikke tilfelle da forstår jeg.

 

Angående nettverkspunkt i alle rom som jeg nå vurderer; når det gjelder fremtidige utvidelser, er det ikke mer nærliggende å tro at det trådløse blir enda bedre og derfor behov for fysiske nettverkspunkt blir mindre?

 

Jeg spør bare fordi jeg må gjøre en ordentlig vurdering før de begynner med gipsing. Per nå har jeg bare tatt datapunkt på soverom og tv-rom.

 

Et spørsmål til på rappen som garantert er meget basic; hvilke nettverkskabler er det best å benytte seg av? Og fungerer det å bruke de fra for eksempel Biltema?

 

 

Joda, jeg tror absolutt at trådløst vil bli bedre enn hva det er i dag (selv om trådløst i dag er veldig bra også). Men kabel vil alltid være mer stabilt for det sjelden opplever noen forstyrrelser i motsetning til trådløst hvor mange trådløse nettverk kjemper om å få frem signalene sine på samme frekvens. 

 

Angående kabel, så er dette et potensielt vepsebol. Det finnes flere kabler der ute (cat 5e, cat 6, cat 6a og cat7). Hvis jeg skulle trukket kabel, bare for å trekke en kabel, så hadde jeg valgt cat5e. Hvis jeg skulle trukket kabel for å være fremtidsrettet, så hadde jeg valgt cat 6a. Forskjellen er hvilken hastighet de offisielt støtter. Cat 5e støtter opp til 1 gigabit per sekund, mens cat 6a støtter opp til 10 gigabit per sekund. Cat 6a koster til gjengjeld litt mer enn cat 5e per meter. 

 

For cat 5e, så vil biltema sine kabler være helt fine. Cat 6a ser det ikke ut som at de har, så det må isåfall kjøpes fra et annet sted. 

 

Se for øvrig anbefalingen til tingo over om å markere koblingsbokser og trekkrør nøyatig på tegningene. 

Endret av Faller
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Bygger du hus, så sørg for å få et nettverkspunk i alle rom.

 

For mesh løsning, så er vel Google sin den enkleste. Da trenger du bare et modem i sentral skapet.

 

Takk for innspill, men hvorfor tenker du nettverkspunkt i alle rom?

 

Fordi man kan. Man trenger selvsagt ikke nettverkspunkt på do, men alle rom som kunne tenkes å bruke data i bør ha egne punkter.

Alle disse punktene rundt omkring i huset bør ende opp i et sentralt skap med eget patchepanel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...