Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Menskopper --> erfaringer?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Gutter: dette er ikke for sarte sjeler.

 

Jenter: H J E L P

 

FOR NÅ.... er jeg Møkk lei bind og tamponger. Det er dyrt - selv med Kiwis bleiekort og de billige firstprice bindene er totalt ubrukelige.

(Seriøst hva er greia med FP truseinnlegg som rives i filler og ødelegger trusene når du skal dra dem av? Burde bedt FP gi meg erstatning for ødelagte truser..)

 

I tillegg er jeg blant de heldige som blør relativt mye og lenge så det går en del dobbelt opp både med tamponger og bind. Har brukt ppiller i mange år for å holde det i sjakk men har slutta på dem for å se om jeg får bedre psyke. Det betyr at jeg er tilbake til jernmangel, å blø 14 dager i gangen og alarm på mobilen kl 3 om natta så jeg får bytta tamponger og bind før jeg blør full senga.

 

Vurderer nå sterkt å slå ett slag for kloden og prøve meg på tøybind og kanskje særlig menskopp. Jeg lo godt når det først kom men det koster penger å være kvinne og nå vil jeg gi det ett forsøk..

Da er spørsmålet: FUNKER det?

Hvor er de beste menskoppene og er de 100% eller lekker de? Kan du sove med den også?

Vasker du den i oppvaskmaskin?

Kjenner du dem?

Funker det å trene med dem?

Hvor ofte må de tømmes?

Begynner de å lukte? Bind lukter jo hvis du ikke skifter på noen timer. (Skift ofte folkens! Det er så kleint å sitte bak damer med sure bind på bussen)

Er det stress å sette inn menskoppen?

 

Aner ikke hvor jeg skal poste så poster her.

Pliz ikke flytt tråden så jeg ikke finner den igjen...

 

 

Mvh MensDama

 

Anonymous poster hash: 85540...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hadde noen spørsmål også du: 

 

 FUNKER det?

Ja! Se over. 

Hvor er de beste menskoppene og er de 100% eller lekker de? Kan du sove med den også?

Jeg bestilte min her: https://www.organicup.com/nb/produkt/organicup

Den lekker aldri. Jeg sover med den hele natten. 

 

Vasker du den i oppvaskmaskin?

Nei, etter en menstruasjonsperiode koker jeg den 5 min. i rent vann.  

 

Kjenner du dem?

Nei.

 

Funker det å trene med dem?

Ja. Ikke noe problem.

 

Hvor ofte må de tømmes?

Jeg tømmer om morgenen når jeg står opp, om kvelden før jeg legger meg. 

 

Begynner de å lukte? Bind lukter jo hvis du ikke skifter på noen timer. 

Nei, det er helt tett. Lukter ingenting.  Lukten oppstår når bakteriene i blodet møter oksygenet der ute. Det er derfor bind lukter så.  Jeg har snust på koppen når jeg tar den ut, og det lukter bare ...blod.

 

 

Er det stress å sette inn menskoppen?

Det krever en spesiell teknikk, men så snart du har lært den er det enkelt.  Jeg så på YouTube, og øvde et par ganger. 

Endret av Kalevala
Lenke til kommentar

Medisinsk silikon er et bra materiale. Husk å gjøre som Kalevala sier med å være nøye med hygienen på disse, spesielt når du oppbevarer dem etter koking. I forhold til mengden mensblod du har er det vel lurt å ha flere slik at du kan alltid har en du kan bytte med nå du er på farten. De finnes ulike størrelser på disse, så de kan være verdt å sjekke hva som passer best for deg.

 

Du har fått sjekket jern-statusen din ?

Lenke til kommentar

 

 

Hehe, jeg trodde det var som meslinger eller vannkopper. Too much information uansett... :(

Du vet vel at jenter bæsjer også? Anonymous poster hash: d2e9a...e44
Det er faktisk ikke allmennkunnskap hva en "menskopp" er.

Det kom vel for ti-tolv år siden og blir stadig mer populært. Det har dukket opp mange produsenter etterhvert og er helt klart ett fornuftig alternativ til bind og tamponger.

Det reklameres for tamponger på tv, skjønner ikke hvorfor det ikke snakkes mer om menskopper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har testet en type fra ebay (koster ca 90 kroner).

Da er spørsmålet: FUNKER det?
Hvor er de beste menskoppene og er de 100% eller lekker de? Den jeg brukte lekket ikke så lenge den var satt inn rett.

Kan du sove med den også? Ja, uten problemer
Vasker du den i oppvaskmaskin? Nei, jeg koker/steriliserer de i en liten gryte
Kjenner du dem? Ja, men min er for stor, så jeg kommer til å bestille ny
Funker det å trene med dem? Ja, dersom du har rett størrelse går dette fint
Hvor ofte må de tømmes? Jeg blør ikke så mye som deg. Det var en dag jeg ikke fikk tømt den før jeg kom hjem, og da var den bare 1/3 full.
Begynner de å lukte? Bind lukter jo hvis du ikke skifter på noen timer. Nei, ikke den jeg ikke rakk å skifte heller.
Er det stress å sette inn menskoppen?I begynnelsen var det det. Det finnes 3 - 4 forskjellige teknikker en kan bruke (sjekk youtube), og når man finner sin metode går det veldig greit. Du vet du har gjort det rett når hele koppen bare... "SVUPP" forsvinner oppi der. Er enkel å ta ut når du vet at den sitter fast med et vakum, og at dersom du dytter litt i veggen på koppen, så slippes vakumet og du kan ta den enkelt ut. Litt stress å gjøre det offentlig, så dersom du ikke fyller en kopp, så anbefaler jeg heller å vente til du kommer hjem.

 

 

Jeg bestilte en vilkårlig en fra ebay, og min passet ikke. Jeg er fornøyd med konseptet, så jeg kommer til å bestille ny når økonomien tillater det. For meg er det ubegahelig fordi jeg kan kjenne tuppen av den, spesielt der jeg må bruke magemuskler. Skrekken var juletregang i desember. 2 timer før hadde jeg satt den inn feil, men gikk rett på juleforestillingen til ungene. Siden jeg satt stille merket jeg ikke at den satt feil, før juletregangen. Eller det vil si da vi kom til verset:

"Jeg hører hjemme i hoppeland i hoppeland i hoppeland" og hele menskoppen datt sidelengs (!) ut... reiste fort hjem etter den juletregangen.

 

Men jeg er som sagt så fornøyd at jeg kommer til å fortsette til jeg har funnet den som passer meg.

 

Lykke til.

 

Ps: Buzzfeed har en morsom video av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hehe, jeg trodde det var som meslinger eller vannkopper. Too much information uansett... :(

Du vet vel at jenter bæsjer også? Anonymous poster hash: d2e9a...e44
Det er faktisk ikke allmennkunnskap hva en "menskopp" er.

Det kom vel for ti-tolv år siden og blir stadig mer populært. Det har dukket opp mange produsenter etterhvert og er helt klart ett fornuftig alternativ til bind og tamponger.

Det reklameres for tamponger på tv, skjønner ikke hvorfor det ikke snakkes mer om menskopper.

 

Du må se på saken som en pengesulten politiker: mensenkopper vil hjelpe på miljøet noe enormt og trengs kun å kjøpes en gang. Tamponger må du bytte konstant og må deretter kjøpe dem konstant. Hver måned. I 50 år. Der har du svaret på hvorfor du ikke ser at de snakker så mye om menskopper. Er enkelt å holde det på avstand også, bare se hvor ekkelt ALLE tror at det er, spesielt de som aldri har hatt eller noensinne kommer til å ha mensen i sitt liv (så unødvendig mange menn som oppfører seg som fitter om dama blør litt). Reklamene bestemmer seg for å bokstavelig talt forandre på faktum om at væsken som kommer ut av oss er rød fordi blått ser mer tiltalende ut og folk blir ikke like forskrekket. Hjelper ikke at mensen gjennom alle tider har blitt sett ned på og demonisert av alle de abrahamske religionene; som at vi kvinner fortjener det pga original synd, at vi ikke skal se eller høres når vi har mensen fordi vi er skitne eller lignende bullshit.  Er ikke rart folk har en vel forvridd holdning til mensen, vi har vokst opp med at en normal kroppslig funksjon ble uglesett og latterliggjort konstant. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

(..) Setter den inn om morgenen, tømmer den en gang før leggetid og det er det.

Jeg foreslår at TS finner ut hvor mye og hvordan hun blør. Det kan nok være lurt å tømme den noen flere ganger i løpet av dagen.

 

(..) mensenkopper vil hjelpe på miljøet noe enormt og trengs kun å kjøpes en gang. (..)

Nja, det er vel anbefalt at man får tak i ny kopp etter noen år, sånn likevel? Dessuten trenger man nok kanskje en annen størrelse dersom man ønsker å bruke det også etter fødsel.

 

Og du trenger bare én, TS. Med mindre du ønsker å ha en liggende hjemme og en i veska sånn i tilfelle, f.eks.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hehe, jeg trodde det var som meslinger eller vannkopper. Too much information uansett... :(

 

Du vet vel at jenter bæsjer også? Anonymous poster hash: d2e9a...e44
Det er faktisk ikke allmennkunnskap hva en "menskopp" er.

Det kom vel for ti-tolv år siden og blir stadig mer populært. Det har dukket opp mange produsenter etterhvert og er helt klart ett fornuftig alternativ til bind og tamponger.

Det reklameres for tamponger på tv, skjønner ikke hvorfor det ikke snakkes mer om menskopper.

Du må se på saken som en pengesulten politiker: mensenkopper vil hjelpe på miljøet noe enormt og trengs kun å kjøpes en gang. Tamponger må du bytte konstant og må deretter kjøpe dem konstant. Hver måned. I 50 år. Der har du svaret på hvorfor du ikke ser at de snakker så mye om menskopper. Er enkelt å holde det på avstand også, bare se hvor ekkelt ALLE tror at det er, spesielt de som aldri har hatt eller noensinne kommer til å ha mensen i sitt liv (så unødvendig mange menn som oppfører seg som fitter om dama blør litt). Reklamene bestemmer seg for å bokstavelig talt forandre på faktum om at væsken som kommer ut av oss er rød fordi blått ser mer tiltalende ut og folk blir ikke like forskrekket. Hjelper ikke at mensen gjennom alle tider har blitt sett ned på og demonisert av alle de abrahamske religionene; som at vi kvinner fortjener det pga original synd, at vi ikke skal se eller høres når vi har mensen fordi vi er skitne eller lignende bullshit.  Er ikke rart folk har en vel forvridd holdning til mensen, vi har vokst opp med at en normal kroppslig funksjon ble uglesett og latterliggjort konstant.

Hehe... ;)

 

https://m.youtube.com/watch?v=lmllh4KC0j0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...