Gå til innhold

Satellitt-TV frister med Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke CDsat-kunde, og Android i boksen øker heller ikke sannsynligheten for at jeg skal bli det. Velger også vekk TV-alternativer med Android. Har testet Chromecast en periode, og jeg synes igrunn det er nokså bakstreversk og forholdsvis lite intuitivt. 

 

Ønsker Google ut av stua - ikke inn.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke CDsat-kunde, og Android i boksen øker heller ikke sannsynligheten for at jeg skal bli det. Velger også vekk TV-alternativer med Android. Har testet Chromecast en periode, og jeg synes igrunn det er nokså bakstreversk og forholdsvis lite intuitivt. 

 

Ønsker Google ut av stua - ikke inn.

 

Android TV er mye mer enn bare chromecast. Fungere utmerket, mangler kunn app til HBO Nordic ellers har du alt du trenger. Har Nvidia Shield pro med android tv og jeg bruker så og si aldri chromecast.

Lenke til kommentar

Dette er siste krampetrekning for lineær-TV, i fremtiden vil folk betale for bredbånd og kjøpe streamingbokser på egen hånd (Nvidia Shield, Apple TV, m.fl.). Det er likevel et fremskritt at de går for en åpen plattform, men jeg frykter at det er en slapp CPU/GPU som skal "tygge" på brukergrensesnittet. Her er det nVidia Shield som viser veg.

Lenke til kommentar

Dette er siste krampetrekning for lineær-TV, i fremtiden vil folk betale for bredbånd og kjøpe streamingbokser på egen hånd (Nvidia Shield, Apple TV, m.fl.). Det er likevel et fremskritt at de går for en åpen plattform, men jeg frykter at det er en slapp CPU/GPU som skal "tygge" på brukergrensesnittet. Her er det nVidia Shield som viser veg.

 

Spørsmål er kanskje hvordan det vil påvirke prisene for bredbånd, for i praksis blir det kanskje ikke så mye billigere. Tar man fiber og kabel, er kostnadene for drift av det vel fordelt mellom tv- og internett-biten for selve linjen. Om all broadcast tv-titting i dag skal erstattes med unicast*, er skal kapasiteten økes i mange ledd. For mange streaming-tjenester, er det jo også nå ofte problemer når det er sendinger med høy interesse. Når man da skal ta unna peaken som skistafetten, håndballfinalen, store nyhetsbegivenheter krever, er det utfordringer der prisen nok kommer via bredbåndet. Det handler ikke bare om kapasitet i nettet, men også servere som skal levere dette (og gjerne i forskjellige formater tilpasset forskjellige typer enheter).

 

* I enkleste form: I IPTV vil en TV-kanal (via multicast) f.eks. ta 20 Mbps gjennom hele nettet uavhengig om det er én eller 500 000 som ser på. I utgangspunktet med tradisjonell streaming uten spesielle løsninger i nettet og med samme enkoding, vil det da være 20 Mbps per bruker. Riktignok vil man kunne cache en del ute i nettet o.l., men i ytre nettsegmenter blir det da likevel fort idividuelle strømmer for hver kunde i stedet for at de deler én enkelt strøm når de ser live-tv. At streaming av live-tv typisk ligger på 3-5 Mbps, altså 1/3-1/5 av bitraten til broadcast-sendinger via f.eks. satellitt, kabel eller fiber, kan nok forklares med bl.a. de distribusjonskostnadene streaming vil kunne ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...