Gå til innhold

– Om antall elbiler øker til 300 millioner, vil det gi en reduksjon i CO2-utslippet på én prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

300 millioner elbiler krever jo en saftig oppgradering av strømnettet verden over.

Stikk motsatt, man får frigitt mer elkraft fra redusert raffinering enn det elbilene vil trenge til sammen.

 

Effektuttakene i nettet er vell størst mellom 7.30 og 18.00 om jeg husker riktig. Folk flest er da på jobb og ikke hjemme og lader elbilene. Jeg selv og de fleste jeg kjenner lader elbilen på natta før avreise neste dag. Om ladinga mi går fra 04.00 til 06.30 så har det lite å si for effekttoppene :)

I tillegg blir disse effekttoppene veldig dyre snart, slik det også er i mange land allerede :)

Effekttopper kan jevnes ut ved å regulere forbruket til oppvarming hos hver elbileier. Her er et eksempel på hvordan det gjøres. Rundt 90% av elkraften som forbrukes i Norge går til direkte eller indirekte oppvarming på en eller annen måte. Det er mer enn nok regulerbarhet på forbrukssiden. I andre land er prosentandelen lavere og noen steder og tider dominert av kulde-produksjon, som også er magasinerbart hos sluttbrukeren.

 

Den verste synderen for C02 utslipp er skipsfart. Enorme containerskip som fyller opp med den billigste og mest forurensende bunkersoljen de får tak i spyr mengder med C02 som langt overgår det hele verdens bilparker klarer å "produsere" av C02.

 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1229857/How-16-ships-create-pollution-cars-world.html

Den artikkelen snakker om svovel, ikke CO2. Forøvrig er det ikke bare å elektrifisere disse. Elektrifisering av bilparken er langt enklere. Skipsfarten bør over på autonome seildrevne konteinerskip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bra å bytte fra dieselbil til el-bil. Selvsagt.

Er det mest hensiktsmessig å fokusere omtrent hele klimadebatten rundt utskifting av bilparken? Absolutt ikke.

Avgiftsmessig bør det være rettferdig fordelig. 1 kg CO2-evivalent fra den ene eller andre utslippskilden bør koste like mye i CO2-avgifter. Men teknologisk er det ulik reell mulighet til å endre på utslippene.

 

I flyet kan vi lese propaganda om lavt drivstofforbruk, f.eks 0,029 liter per setekm. Det som ikke nevnes er at selv en 10 år gammel dieselbil slipper ut mindre en halvparten så mye CO2 per setekm selv om landeveien er ~50% lengre enn luftlinje. En time i fly burde kostet i størrelseorden 200 kr bare i CO2-avgift (tilsvarer 3 kr per liter drivstoff).

 

PS. Et sidespor, men kanskje interessant: Jeg har nylig laget meg en tabell på kjøleskapet og skal ha klimafokus på maten i februar. For enkelhets skyld setter jeg 1 kg kukjøtt = samme klimapåvirkning som 7 kg kylling/gris/laks. Alt annet er for enkelhets skyld regnet som null klimapåvirkning. Når februar er over skal jeg gå gjennom tallene og identifisere mine største mat-klimasynder, og største mat-klima-gevinster. Kun av nysgjerrighet og som grunnlag for diskusjon her og på jobben.

 

Trenger ikke utvide kapasiteten på strømnettet, en trenger bare kreve at folk installerer ett husbatteri, som lader når det er god kapasitet på nettet og som kan hurtiglade bilen uten å trekke mer strøm fra nettet. Bilselgere kan starte med å inkludere dette i en pakke allrede nå.

Google V2G. Trenger ikke to batteripakker per husstand. Det bør holde med den man har i bilen. Den kan fungere som UPS for ting som ikke involverer varme. Varme og kulde bør kunne magasineres så godt i moderne hus at den står for hele døgnutjevningen av effekten. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bilen er ikke alltid hjemme og hele poenget er å jevne ut forbruket over lang tid, så når en kommer hjem og kobler til bilen, så øker ikke strømforbruket = Stabilt nett

Uten husbatteri så vil strømforbruket øke enormt når folk kommer hjem og alle skal lade samtidig

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du alle skal lade samtidig?

 

En gjennomsnittlig norsk bil kjører 37 km per gjennomsnittsdag. Med et forbruk på 200 Wh/km trenger den 7,4 kWh. Det trengs ikke mer enn 4 timer med 8 A på 230V enfase for å lade nok. De fleste sover er hjemme vesentlig lengre enn 4 timer i slengen. F.eks lade 8 timer 4 A (en knapp kW).

 

Husk at bygningsmassen sakte men sikkert fornyes. Nye bygg med TEK10++ forbruker langt mindre strøm enn de eldste byggene som må vike plass. Dette frigir sakte men sikkert store mengder kraft. Norske bygg bruker om lag 70 TWh til sammen nå. De neste 20 årene frigis anslagsvis 15-20 TWh i bygningsfornyelser. En 100% elektrifisering av bilparken krever ca 7 TWh. Elektrifiseringen vil skje gradvis over ca 20 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...