Gå til innhold

Nighthawk X6 R8000, får ikke høyere fart enn 100 Mb


stclem

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Nighthawk X6 R8000 som er koblet til to Netgear R6220. 

 

Begge er koblet til via Cat5E kabel som går gjennom et loft og ut ned langs vegg. Den ene går inn igjen i huset mens den andre går under bakken (i rør) til garasjen. Maks 50 meter kabel.

 

Har 250 lijne (fiber) fra Telenor.

 

Den som går til stua får jeg 205 i fart på både via mobil (wifi) og Xbox One (kabel). Den som går til garasje får jeg bare 100 i fart på uansett hva jeg tester med. 

 

Har testet kabel med kabeltester og får signal på alle.

 

Kan det være feil på kabel selv om det viser signal på alle punktene på kabeltesteren? Er det forskjellige plugger som skal brukes på 100 og 1000 linje?

 

 

Endret av stclem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kabelen plassert nær strømkabel? For det kan gi forstyrrelse, burde være skjermet kabel.

Hvis en av lederene har brudd så vil nok du få 100 mbit, for alle 8 må fungere for å få gigabit.

 

Så er samme med kabel? Hvis du tester kabelen direkte får du da maks 100 mbit?

For da må det være forstyrrelse. Slått av QOS i ruteren? For noen rutere har det på som standard. Noen switcher har beregnet hastighet også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei. Forstår ikke helt her. Har det noe å si egentlig hvilken farge som er hvor så lenge det er på samme sted på begge sider av kabelen?

 

Med kabeltesteren så lyser det i nr 1 på begge sider samtidig og så på nr 2 osv til nr 8. 

 

Jeg har satt opp kabelen selv, men er lenge siden så husker ikke om det ble gjort "riktig", men har jo utstyret så kan jo kutte og sette på ny kontakt om det ikke er riktig.

Lenke til kommentar

cat-6-wiring-diagram-rj-image-and-cat6-w

Nå ser jeg kabelen er dårlig issolert, er den slik hele veien funger det nok dårlig ja.

Den bør se slik ut som du kjøper den i butikken helst som Cat6.

 

For den du har der er vel heller Cat5 eller eldre.

Nå vet jeg ikke om jeg ser bare 7 pins eller om den andre er på andre siden og ikke koblet til?

For hvis 2 kabler går til en er det ikke rart de gir problemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva hvis du kobler den ledningen direkte til pcen? Får du kun 100 mbit som hastighet? I så fall er nok kablen som bør byttes ja. Nå er det en grunn for det issulasjon rundt kablen er for å ungå støy. Og kablen kan sitte mere løst i så fall, drar du litt for mye i den kan noen av punktene løsne. 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nettverksledninger ifra biltema er bra nok, men kobler du det du har i garasjen via kabel?

Sikker på at nettverkskortet takler mer enn 100mbit, lagt inn driver etc, satt opp så kortet kan takle mer enn 100mbit i nettverkskortets egenskaper?

Er det over wifi så vet jeg ikke.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser nå at det ikke er "vanlig" farge på kablene. Kom på det nå at den er kjøpt på ebay fra england. 

 

Noen som vet hvordan den skal kobles?

 

Mangler det ikke en tråd ytterst til høyre, ved siden av orange?

(eller har du så mye slakk at den har gjemt seg på baksiden, utenfor styresporet?)

 

PS: ytterkappen skal også sitte inne i pluggen,benyttes som strekkavlaster,

med så stor "åpning" uten tvinning på parene så "ber" du om problemer med å klare 1Gb/s.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...