Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Operere ut visdomstann


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Opererte her i 2016/2017 ut en visdomstann hos studenttannlegen.

 

Jeg husker fra under operasjonen at det var er HELVETES lyd fra borren/kutteren eller hva det var, fordi de måtte dele opp tannen. Sånn intens høyfrekvent lyd som ikke ble bedre selv om jeg holdt i ørene.

 

Gjelder denne lyden for alle, eller vil det kanskje være bedre å gå til en oral kirurg?

 

Noen andre som har opplevd dette?

 

Takk for svar.

 

Anonymous poster hash: 153a6...b72

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går vel an å få narkose, selv om det er farligere for helsa di enn litt ubehagelig lyd. Lystgass vil vel ikke fjerne lyden, men vil sette hjernen din i en annen stemning?

 

Alternativer er å ikke dele opp tannen, ved å trekke den, eller ved å gå til mer voldsomme kirurgiske inngrep. Det er vel derfor de har valgt å kutte opp tannen slik at det blir minst mulig omfang av kirurgi.



Anonymous poster hash: 4cf3b...10a
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte meg det ikke kunne gjøres noe med lyden. Har lest at slik høyfrekvent drill kan gi tinnitus. Sist gang pågikk det svært lenge og. Jeg ønsker ikke å gjøre det samme igjen. Tenker siden det var studenttannlege at de ikke valgte mer omfattende kirurgi.

 

Kanskje jeg skal ta kontakt med en oral kirurg.

 

Anonymous poster hash: 153a6...b72

Lenke til kommentar

Da har jeg forhørt meg kort med en i familie som er tannlege. Han tenker at det å få tinnitus fra det du beskriver må være sjeldent, men selvfølgelig kan man vel ikke utelukke det heller. Men han trodde likevel ikke du vil få tinnitus av arbeidet med visdomstennene. Dessuten så er de to øverste visdomstennene de som sitter nærmest hørselen, og opp i beinet i kraniet. Mens de nedre igjen er hengslet i kjeveleddet, som kanskje har litt brusk som demper? Ikke vet jeg.

 

De øverste visdomstennene løsner dessuten ofte noe lettere enn de nedre. Så det kan hende det var de nedre som ble kløyvet på deg første gang du fikk trukket visdomstenner?

 

Hørselen er rimelig føyelig, så det skal en del til for å få hørselsskade. Tinnitus er ikke til å kimse av. Jeg har det selv. Men, om en skal bekymre seg for alt mulig så blir det ikke mye livskvalitet igjen. Det beste du kan si til deg selv er vel at det vil nok gå bra, tross at hørselen røynes noe den dagen inngrepet på visdomstennene skal skje.



Anonymous poster hash: 4cf3b...10a
Lenke til kommentar

Jeg er også blitt informert om at det å trekke 4 visdomstenner i en og samme bedøvelsesoperasjon er en stor risikosport. Dette har tannlegene lært i sine studier. Man skal trekke maks 2 på samme side. Det fordi bedøvelsen som når fram til hakeparti, kan forhindre blodtilførsel dersom begge trigeminus sidegreinsnervene bedøves på en gang. Det kan gi store komplikasjoner å stoppe blodtilførselen den lange tiden som bedøvelse vanligvis sitter i. Dersom bedøvelsen også har adrenalin tilsatt, så sitter den i normalt bare i enda lengre tid. Det er de to hovedtypene bedøvelse som finnes. Vanlig Xylocain uten tilsatt adrenalin og bedøvelsesstoff tilsatt adrenalin. Dersom bedøvelsen feilaktig treffer en blodåre og det er brukt adrenalin, så vil en kjenne hurtigere pulsslag i fra hjerte, det er noe ubehagelig, og er jo ikke helt risikofritt det heller. Dersom man også går på trisykliske antidepressiva, som kanskje ikke brukes like ofte, så kan det også oppstå særlige komplikasjoner dersom bedøvelse med adrenalin er benyttet. Det bør man informere tannlegen sin om, dersom man står på slik medisin.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Trigeminal_nerve



Anonymous poster hash: 4cf3b...10a
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Epinephrine (PrimateneAdrenalinAna-KitEpiPenMarcaine) should not be used with tricyclic antidepressants, since together they can cause severe high blood pressure.

 

https://www.rxlist.com/tricyclic_antidepressants_tcas/drugs-condition.htm

 

 

 

  1. You fell sick when your dentist gave you the injection. It felt like your heart was ‘racing’. You were experiencing palpitation. Why?

The anesthetic most commonly used at the dentist’s office contains epinephrine among other active chemical agents. It is used to constrict the blood vessels to reduce hemorrhage locally and prolong the anesthesia. But at the same time, it can cause an increase in the heart rate. If you experience such problem inform the dentist right away. Your records will be updated to avoid such unpleasant reaction in the future. If you have had such experience before, don’t forget to include that in the health history when you first go to a dentist’s office. There are alternate anesthetics available, which do not contain epinephrine.

 

Adrenalin blir brukt til å få blodårene til å trekke seg sammen, for å redusere lokal blødning og for å oppnå en forlenget effekt av bedøvelse. Så bedøvelse vil forårsake redusert blodgjennomstrøming der den virker, inkludert fram til hakeparti.

 

http://www.accentdental.net/common-problems-faced-during-dental-anesthesia/

Anonymous poster hash: 4cf3b...10a

 

Anonymous poster hash: 4cf3b...10a

Lenke til kommentar

 

Jeg er også blitt informert om at det å trekke 4 visdomstenner i en og samme bedøvelsesoperasjon er en stor risikosport. Dette har tannlegene lært i sine studier. Man skal trekke maks 2 på samme side. Det fordi bedøvelsen som når fram til hakeparti, kan forhindre blodtilførsel dersom begge trigeminus sidegreinsnervene bedøves på en gang. Det kan gi store komplikasjoner å stoppe blodtilførselen den lange tiden som bedøvelse vanligvis sitter i. Dersom bedøvelsen også har adrenalin tilsatt, så sitter den i normalt bare i enda lengre tid. Det er de to hovedtypene bedøvelse som finnes. Vanlig Xylocain uten tilsatt adrenalin og bedøvelsesstoff tilsatt adrenalin. Dersom bedøvelsen feilaktig treffer en blodåre og det er brukt adrenalin, så vil en kjenne hurtigere pulsslag i fra hjerte, det er noe ubehagelig, og er jo ikke helt risikofritt det heller. Dersom man også går på trisykliske antidepressiva, som kanskje ikke brukes like ofte, så kan det også oppstå særlige komplikasjoner dersom bedøvelse med adrenalin er benyttet. Det bør man informere tannlegen sin om, dersom man står på slik medisin.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Trigeminal_nerve

 

Anonymous poster hash: 4cf3b...10a

 

 

Blodtilførselen stoppes ikke, man får en vasokontraherende effekt i arteriolene (eller vene-siden, avhengig av hvilken type bedøvelse man bruker, som f.eks. citanest octapr.). Hvilke store komplikasjoner er det du sikter til? Grunnen til at man ikke vil sette det man kaller en mandibulær blokkade begge sider er fordi pasientene skal kunne tygge og spise i etterkant. Å operere to visdomstenner i underkjeven på én gang anses derfor som uheldig og utføres sjeldent (men det gjøres dog fra tid til annen). 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Opererte her i 2016/2017 ut en visdomstann hos studenttannlegen.

 

Jeg husker fra under operasjonen at det var er HELVETES lyd fra borren/kutteren eller hva det var, fordi de måtte dele opp tannen. Sånn intens høyfrekvent lyd som ikke ble bedre selv om jeg holdt i ørene.

 

Gjelder denne lyden for alle, eller vil det kanskje være bedre å gå til en oral kirurg?

 

Noen andre som har opplevd dette?

 

Takk for svar.

 

Anonymous poster hash: 153a6...b72

En oralkirurg vil alltid være mye raskere enn en studenttannlege. Blir en annen kostnad selvsagt.

Å bruke ørepropper vil hjelpe noe, men lyden vil fremdeles være ubehagelig, for slik som beskrevet av en annen bruker ovenfor, så ledes dette "internt" i kroppen.

Lenke til kommentar

Blodtilførselen stoppes ikke, man får en vasokontraherende effekt i arteriolene (eller vene-siden, avhengig av hvilken type bedøvelse man bruker, som f.eks. citanest octapr.). Hvilke store komplikasjoner er det du sikter til? Grunnen til at man ikke vil sette det man kaller en mandibulær blokkade begge sider er fordi pasientene skal kunne tygge og spise i etterkant. Å operere to visdomstenner i underkjeven på én gang anses derfor som uheldig og utføres sjeldent (men det gjøres dog fra tid til annen). 

 

 

Jeg er ikke tannlege, ikke lege. Jeg har vel mer indikert at blodtilførselen avtar litt. Har selv vært ganske hardt bedøvet på en side, såpass at huden i hake føltes noe kjøligere enn ellers. Dessuten så har familietannlegen fortalt meg at det kan begrense blodtilførsel. Jeg kan godt forsøke å spørre han igjen om dette ved en passende anledning. Men det du forteller om å kunne tygge og spise etterpå høres veldig logisk ut.

 

Man bør også være forsiktig med å skylle munnen og å bruke sugerør etter tanntrekking i en periode for at blodet kan få koagulert og laget et beskyttende lag først. Ellers kan man oppleve å få dry socket, og det kan holde på i månedsvis. Siden det er sjelden at det sys igjen, så er dette noe de fleste står i fare for å oppleve om de er uforsiktige, eller uheldige. Det er svært ubehagelig å oppleve.

 

 

To prevent a dry socket, you have to avoid the following for three days after a wisdom teeth extraction:

  • Drinking from a straw, smoking, or any sort of similar sucking action
  • Exercise
  • Coughing and sneezing
  • Swishing with water
  • Drinking carbonated beverages (soda, beer, sparkling water etc.)

 

Read more at Ask the Dentist: https://askthedentist.com/how-to-heal-a-dry-socket/

 

 

Anonymous poster hash: 4cf3b...10a

Lenke til kommentar

 

Blodtilførselen stoppes ikke, man får en vasokontraherende effekt i arteriolene (eller vene-siden, avhengig av hvilken type bedøvelse man bruker, som f.eks. citanest octapr.). Hvilke store komplikasjoner er det du sikter til? Grunnen til at man ikke vil sette det man kaller en mandibulær blokkade begge sider er fordi pasientene skal kunne tygge og spise i etterkant. Å operere to visdomstenner i underkjeven på én gang anses derfor som uheldig og utføres sjeldent (men det gjøres dog fra tid til annen). 

 

 

Jeg er ikke tannlege, ikke lege. Jeg har vel mer indikert at blodtilførselen avtar litt. Har selv vært ganske hardt bedøvet på en side, såpass at huden i hake føltes noe kjøligere enn ellers. Dessuten så har familietannlegen fortalt meg at det kan begrense blodtilførsel. Jeg kan godt forsøke å spørre han igjen om dette ved en passende anledning. Men det du forteller om å kunne tygge og spise etterpå høres veldig logisk ut.

 

Man bør også være forsiktig med å skylle munnen og å bruke sugerør etter tanntrekking i en periode for at blodet kan få koagulert og laget et beskyttende lag først. Ellers kan man oppleve å få dry socket, og det kan holde på i månedsvis. Siden det er sjelden at det sys igjen, så er dette noe de fleste står i fare for å oppleve om de er uforsiktige, eller uheldige. Det er svært ubehagelig å oppleve.

 

 

To prevent a dry socket, you have to avoid the following for three days after a wisdom teeth extraction:

  • Drinking from a straw, smoking, or any sort of similar sucking action
  • Exercise
  • Coughing and sneezing
  • Swishing with water
  • Drinking carbonated beverages (soda, beer, sparkling water etc.)

 

Read more at Ask the Dentist: https://askthedentist.com/how-to-heal-a-dry-socket/

 

 

Anonymous poster hash: 4cf3b...10a

 

 

Grunnen til at du ikke skal skylle etter ekstraksjon er, som du sier, at blodet skal kunne koagulere og dermed oppnå frisk sårtilheling og ben-nydanning. Dry socket ser man ofte hos kvinner >50år, av grunner man ikke helt vet så mye om ennå. Dry socket er en infeksjon i ekstraksjonsalveolen som kan være veldig smertefullt, men sjeldent det holder på i flere måneder. Uker kan være vanlig, men måneder har jeg aldri opplevd. Dette kan oppstå selv om pasientene følger alle råd du gir; man vet simpelthen ikke alltid hvorfor det oppstår.

 

Å suturere etter å trekke tenner gjøres kun hvis man rifter opp tannkjøttet under prosedyren eller etter kirurgisk tanntrekking der man må legge et snitt i tannkjøttet for å fjerne underliggende ben. Vet ikke helt om det er det du mente, men å sy etter å trekke tenner bare for å gjøre det er IKKE gunstig - tvert imot gir det dårligere sårtilheling. Noen tilfeller umulig. 

 

Grunnen til at man ikke skal drikke med sugerør er for å ikke treffe ekstraksjonsalveolen og forstyrre sårtilhelingen. Blodet skal ligge der som et "plaster". Alle rådene ovenfor som du viser til er egentlig bare råd for å holde det du spiser og drikker unna alveolen. Drikker man med sugerør på andre siden er det ikke et problem. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opererte selv ut nedre høyre visdomstann sist tirsdag, kom gjennom det, men var ikke gøy akkurat. Gjorde det hos en oral kirurg, og det var et helsikes leven når han borte i kjevebeinet, var sikker på jeg skulle ende med dugelig tinnitus hehe. Knekke og knaselydene når han knuste tanna var ikke så ille i grunn, var et lite knepp bare. Verste lyden var i grunn skrapelyden når han løsnet tannkjøttet fra kjevebeinet, huff og huff.  :confused: Fikk Sobril å ta før inngrepet, men den tabletten hadde overraskende lite effekt, det funker kanskje ikke på alle?

 

Jaja, en tann mindre å knote med hvertfall.  :wee:

Lenke til kommentar

Jeg var hos kirurg og opererte ut begge mine "visdommer" i underkjeven samtidig, og hadde ikke problemer med bedøvelse i hele underkjeven som det var nevnt i en post et par hakk opp her. Den ene tannen hadde nesten ikke rot i det hele tatt. Ingen av de hadde kommet fram enda, så måtte litt skjæring og sying til.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Jeg var hos kirurg og opererte ut begge mine "visdommer" i underkjeven samtidig, og hadde ikke problemer med bedøvelse i hele underkjeven som det var nevnt i en post et par hakk opp her. Den ene tannen hadde nesten ikke rot i det hele tatt. Ingen av de hadde kommet fram enda, så måtte litt skjæring og sying til.

 

Husk at det er basert på en tannleges uttalelse, som her veldig lang erfaring. Selvfølgelig kan det gå godt noen ganger også, men er det vits å bedrive denne risikosporten? Selv om det ikke hendte deg, så kan det plutselig hende noen i tannlegestolen.

 

Anonymous poster hash: 4cf3b...10a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...