Gå til innhold

Leve et liv med "dårlig råd"


Anbefalte innlegg

Hei

Skal legge til at det ikke er "dårlig råd" vi har i utgangspunktet, Men det vil bli det ettersom vi ønsker å bo der vi bor osv

 

men saken er denne

 

 

Jeg har en OK gjennomsnittslønn

Fruen har ikke det derimot, aldri hatt det og hun har sett seg lei av å tjene lite som butikkmedarbeider

 

 

Hun skal nå ta diverse utdanning i noen år fremover

Jeg sier og viser det ikke, men jeg er helt imot denne utdanning, først og fremst fordi det egentlig er noe hun skal bruke senere, men heller ønsker større forståelse rundt det å drive en bedrift selv.

Jeg kommer fra en familie som eier egne bedrifter og holder på i familiebedriften og vet hva som skal til og hva som gjøres, det er jo veldig rett frem hvordan man gjør ting, men men

 

Jeg støtter henne 110% og er med på hjelpe der jeg kan.. blant annet ta på meg all lån osv slik at jeg kun sitter igjen med et par 100lapper i mnd.. dette vil vare gjennom studietiden

 

Jeg burde kanskje hatt større tro på henne, men nå kjenner jeg henne såpass at jeg vet skole ikke tingen for henne, men jeg må nesten la henne lære ved å prøve og evt feile hvis det er det som skal til

 

Om hun så fullfører så er det vell og bra det i den forstand, men nå ser jo jeg på som "hva er meningen?" med det, når man ikke skal ta stillinger eller videre utdanning som støtter denne linjen

 

Vi blir satt 3-4 år tilbake og drar med oss en gjeld på 400k i studielån

 

Jeg har jobbet kun får å kjøpe meg hus og få et eget sted, hun har mer "levd" livet med venninner og brukt alt hun har iløpet av årene som har gått og sitter igjen med ingen sparing

 

Jeg er bare redd for å leve et liv der jeg må ta på meg de største kostnadene for å kunne få det som jeg selv vil ( jada egoist ) Dette alene vil aldri være nok for at jeg skulle tenke meg en annen partner altså.. Er ikke det dette er snakk om

 

Men kanskje heller om hvordan å leve med det? Evt det å kunne forstå at livet ikke alltid vil smile økonomisk til meg når jeg skulle ønske det ^^

 

Vi har forøvrig leilighet og barn og har det bra!

 



Anonymous poster hash: ed25f...860
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en ganske kinkig posisjon å havne i når det er selvvalgt, spesielt med tanke på at dere har barn. På en annen side er det ekstremt viktig at man trives med arbeidet, ellers får det så inmari fort innvirkning på alt annet, som f.eks samlivet.

 

Du sier ikke hva slags utdanning hun skal ta, men dersom du mener hun utdanner seg til arbeidsledighet har du all rett til å få din mening hørt mener nå jeg, men dersom det ikke er tilfellet og inntekten kommer opp igjen når hun er ferdig bør du støtte opp så mye du kan.

 

Du nevner også at hun jobber i butikk. Er det noe du kan bidra med på hjemmebane som gjør at hun f.eks kan jobbe 1-2 dager i uka? Ta en vakt her og der? Ei venninne av meg er gift, har tre barn, studerer og jeg ser henne i kassa på lokalbutikken stadig vekk. Bare 1 vakt i uka blir fort forskjellen mellom brødskiver og varmmat til middag hele måneden.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

300-400'000 i studielån? Hva slags studier er det snakk om? Med vanlig studieplass får man vel rundt 110'000 i lån/stipend, og refundert 40% av dette. Altså bør ikke en bachelorgrad resultere i mer enn 180k i lån totalt. 

Man bør definitivt ha en plan med utdannelse, der man har en faktisk reell jobb som mål. Å studere for moro skyld uten en plan for jobb senere er bare tull. 

Lenke til kommentar

300-400'000 i studielån? Hva slags studier er det snakk om? Med vanlig studieplass får man vel rundt 110'000 i lån/stipend, og refundert 40% av dette. Altså bør ikke en bachelorgrad resultere i mer enn 180k i lån totalt. 

Man bør definitivt ha en plan med utdannelse, der man har en faktisk reell jobb som mål. Å studere for moro skyld uten en plan for jobb senere er bare tull. 

 

Nå har ikke jeg satt meg inn i stipend, men det vil bli gitt ca 350k på lån/stipend og dersom man ikke fullfører/stryker så blir vell hele lånebeløpet gjort om til lån, stemmer det ikke ?

 

Nå er ikke det saken at hun ikke skal fullføre eller stryker,

 

 men jeg kjenner hennes styrker og svakheter, og skole+utdanning er ikke en av dem, så jeg står på siden der jeg er realist

 

 

Anonymous poster hash: 2ff9d...ed5

Lenke til kommentar

Ingen muligheter for en bedre betalt jobb til henne i familiebedriften din da? Det er kanskje ikke noe du ønsker uansett...

 

 

Det er gitt tilbud, men familien sin bransje er ikke noe hun vil jobbe med. Og da er det ikke noe mer å gjøre med den saken hehe

 

Støtter forøvrig det at hun ikke vil hoppe inn i noe enkelt men vil oppnå det selv på egenhånd

 bare synd det skal gå utover vår familieøkonomi i x antall år før det går oppover ^^ når man heller kunne startet med engang og bare jobbet seg oppover

 

Er bare slik jeg ser på det selvfølgelig ^^

 

Anonymous poster hash: 2ff9d...ed5

Lenke til kommentar

 

Hun kan da jobbe selv om hun studerer?

Det vil hun gjøre også, men det er begrenset med inntekt, og det å bo i byen og generelt leve er ikke alltid like billig dessverre

 

Anonymous poster hash: 2ff9d...ed5

Med 10 000 fra lånekassen og noen arbeidsdager så kan dere ikke havne langt unna butikklønnen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei.

 

Når det kommer til utdannelse så er det forøvrig et stort pluss slik at man i fremtiden stiller seg sterkere, og vil kunne stå bedre til ihht økonomisk vekst (Hvis utdannelsen har verdi).

 

Det dere MÅ gå gjennom er budsjettmessig hvis alt går rett vest.

Hvis det viser seg at hun stryker, eller ikke fullfører så står du igjen med masse gjeld.

 

Dette i seg selv er ok hvis du klarer og betjene dette, men hvis ikke havner du i et økonomisk uføre som kan påvirke dere mye mer enn forventet, samme går for deres forhold.

 

Det er bra at du har troen på hun, sånn skal det også være, men det er også viktig at du er realist og tenker gjennom flere scenarioer før dere bestemmer og ta dette steget.

 

Masse lykke til.

Lenke til kommentar

Dere burde ikke ta risikoen når dere ikke har råd. Kjøp huset først (betal gjeld), uansett om ho jobber i butikk, ho har i hvert fall jobb. Så får dere heller skrive ned en langtidsplan hvor dere setter opp budsjett og ser hvor langt frem i tid det vil ta før ho faktisk har råd til å ta noen utdanning. Kanskje 10-15-20 år? Uansett så vil dere ha råd. Det kan medføre mye ekstra jobb og psykologiske laster å ta risikoer og sjanser når man ikke har råd til det. Både for deg selv og for forholdet mellom dere. Hvis ho vil finne noen med masse penger som ho kan bruke, hvis hennes verdier ligger i partnerens pengebok, så har du jo lært noe nytt om ho og kan ta noen nye valg med tanke på forhold.

 

Det er som jeg alltid sier, eller i hvert fall tenker ^^: Familie/venner/forhold og business må holdes adskilt.

Penger er symbolikk for fundamental tillit. Det er ikke noe man spøker med og tuller bort. Nå er ikke utdannelse tull, men man må ha råd til å gjøre det, fritt spillerom, takhøyde for hvis det skulle gå galt. Ting kan skje, man kan miste lysten og lidenskapen for faget, man kan bli syk. Det kan vise seg å bli for vanskelig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...