Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Holder det å bare signere med 1 av 3 fornavn?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 fornavn og lurte derfor på om jeg er nødt til å underskrive dokumenter med alle navnene. På bankkortet og pass så har jeg bare skrevet under med kun det ene fornavnet, men jeg har i senere tid begynt å underskrive skrive ting med et annet fornavn som jeg har (bla. arbeidskontrakt).

 

Er det noen regler eller lover mot dette? Blir egentlig underskriftene mine noen gang kontrollert, og kan jeg gjøre som jeg har gjort tidligere, at jeg kan velge kan velge fritt blant. mine 3 fornavn når det kommer til hvilket navn jeg vil signere/underskrive med?



Anonymous poster hash: c6b72...82c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ikke krav til hvilke av dine navn som benyttes i signatur, nei. Jeg har flere navn og har alltid bare benyttet ett av dem.

Når du blir bedt om å oppgi "fullt navn med blokkbokstaver" i forbindelse med signatur er det imidlertid normalt å skrive fullt navn der (men ukjent for meg om det er noen lov involvert). Så jeg ender derfor opp med å signere med en forkortet versjon av hva som står med blokkbokstaver.

 

Men å bytte navnet en bruker i signaturen kan jo allikevel føre noen problemer/missforståelser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har en signatur som er bortimot uleselig, og som ikke inneholder noen av fornavnene mine. Hvis jeg viser deg signaturen min, kan du muligens finne en «T». Det har blitt godtatt uten problemer siden jeg byttet etternavn i 2005. Poenget er at den inneholder noe som bare jeg klarer å skrive feilfritt, på min måte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hovedpoenget med en signatur er at det er en unik identifisering av deg i form av litt skrift. Eksperter vil kunne se på f.eks. trykk, vinkler og gjentagende "mønster" på visse bokstaver (eller kruseduller). De kan fastslå med tilnærmet 100% at det er deg som har skrevet.

 

Det er vanlig at skrifteksperter brukes i rettsvesenet og i etterforskning pga. hvor unik håndskrift er. En kjapp link http://www.forensichub.guru/?p=317

 

I tidligere dager når man ikke hadde teknologi til å se dette og med signering på de fancy touchplategreiene så er signaturen egentlig verdiløs og går mer på "ord mot ord" (i mangel på bedre ord).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...