Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Octavia RS || 2.0 TSI 2006 - Motortemperatur


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Octavia med et motorvarmeproblem. Normalt ville den selvfølgelig stått på 90, men denne blir feks aldri varm på tomgang slik som tidligere biler. Nå skal det sies at jeg akkurat kjøpte bilen og bilen har nå bare blitt kjørt av meg i mange minusgrader. Men i dag var det kun 3- og problemet var der fortsatt. Den har ligget på 60-70 grader hele tiden, men i dag som det var mildere kom den opp i 90 grader, men kun i lave hastigheter og stående stille på tomgang etter lang kjøretur.

Når du kjørte på motorvei i 110 gikk det fort ned fra 90 til 60-70. Det bare på 3-4 minutter sannsynligvis. Hva skjer her? Har hørt at mange av disse sliter litt med å opprettholde varme, men slik skal det ikke være. Er dette termostat eller har noen en annen ide?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderne VAG (etter år 2000 ca) går ikke direkte på motortemp i instrumentet.

Du ser at det står mistenkelig mye rett opp på 90 ja?

Det er fordi 90 betyr "Normal" og ingenting annet.

Temperaturen i dette området kan variere mellom 60 og 110, noe som ikke er noe å bekymre seg for.

I kulde er det mange biler som aldri blir varm, kan være tilfelle her også. Prøv og kjør den litt hardt over en tid og se om den blir varm da, gi den litt belastning og turtall. Blir den ikke varm da kan det være dårlig termostat eller luft i systemet.

Lenke til kommentar

Moderne motorer er så himla effektiv at det blir lite spillvarme. Hiv en papp-plate fremfor radiatoren din. Eller bruk ekstravarmer om du har det (nesten en nødvendighet på nyere dieselmotorer)

 

Sikkert en egen knapp for å aktivere den. Toyota har den lamme varmeapparatet eller på venstresiden merket "PWR HEAT" men vet ikke hvor dem er på VAG.

 

Må ha ekstravarmeren i gang nesten hele tiden på min 2006 mondeo skal jeg holde normalt temperatur.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...