Gå til innhold

Ønsker å sette opp wifi i Coworking space - Trenger anbefalinger!


n0mad

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi bygger et coworking-lokale og skal sette opp Wifi med internet og intranett. Jeg har sett på fprodukter fra Ubiquity, siden de ser ut til å støtte alt vi trenger å gjøre, i tillegg til at de er forholdsvis rimelige i innkjøp og har bra rykte (flere coworkings bruker dem). https://www.ubnt.com/

 

Budsjett for hardware er mellom 1000-1500 EUR. 

 

 

Lokalet er 750 m2 og vi regner med å ha opp til 150 enheter tilkoblet nettet maksimalt. Senere kommer vi til å bygge 250 m2 til. 

 

 

Vi trenger access points, router og switcher regner jeg med? Det er en stund siden jeg har satt opp noe slikt (jeg tenker å bruke fagfolk, men ønsker å finne de riktige produktene).

 

 

På forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forslag

1 x router (hvis den ikke leveres fra bredbåndsleverandøren)

1 x switch med nok porter (eventuelt 1 per etasje / lokale hvis det passer bedre)

n x access point (nok til at du får bra nok dekning i hele lokalet)

 

Gjør det så enkelt som mulig, ikke bruk VLAN, segmentering eller lignende hvis du ikke må.

Men - på trådløs-siden (aksesspunktene) så bør du sørge for god radioplanlegging; sett faste kanaler på hvert enkelt aksesspunkt, bruk kanaler som ikke kolliderer med andre trådløsnett (egne, naboer, osv) og bruk litt tid på å følge opp dekning / signalkvalitet etter at lokalet er tatt i bruk.

Ubiquity er bra, hvis du må ha / ønsker noe annet, så velg hardware som er støttet av OpenWRT / LEDE.

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei igjen,

 

Vi endte opp med aa installere router, switcher og AP fra Open Mesh/Cloudtrax. Satt opp veldig enkelt med ett gjestenettverk og to medlemsnettverk (ett for 2.4 ghz og ett for 5 ghz), i tillegg til et 'admin' nettverk for IP kamera mm. 

 

 

Det fungerer bra saa langt, men jeg skulle gjerne hatt litt mer info om hvordan jeg boer gaa frem for aa stille inn readiofrekvenser og styrke paa hvert AP. Hva er en bra start her? Siden vi har veldig bra signalstyke over alt, lurer jeg paa om det er for mye overlapp/interferens mellom AP?

 

Signal er meget bra i hele bygget naa, men ser mye lavere hastigheter via Wifi enn med kabel (~40-60 vs. ~300 mbps),

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...