Gå til innhold

Mini-ITX build til ~12-17k?


Anbefalte innlegg

Hei, tiden har kommet til å bygge ny pc igjen. Sist gang kjørte jeg gjenbruk på PSU og kabinett blant annet så nå er det på tide å kjøpe alt nytt. Builden jeg har nå er en i5 3570, HD7870. 8gb ram. Spesielt rammen jeg har nå merkes at er alt for lite for min bruk.

 

Kommer til å bli brukt til heavy multitasking og spilling i 1080p(144hz, hater å spille med lav fps) og kanskje litt enkel streaming(ikke interessert i å streame noe i 60fps f.eks)

 

Mine tanker akkurat nå:

 

Hovedkort: MSI Z370I Gaming Pro Carbon AC (Åpen for alternativ)

Prosessor: 8600k (tror ikke jeg trenger 8700k)

Ram: 16gb(clockspeed 3200?)

PSU: Corsair SF600(trenger jeg muligens en PSU som er kjent for å være liten i størrelse pga mini itx build?)

Kabinett: Aner ikke 

Grafikkkort: Tror jeg vil ha hvertfall et steg over 1060

CPU kjøler: ? (kommer aldri til å overclocke noen komponenter i pcen)

SSD: har en 256gb som jeg kjøpte ifjor, trenger en til 256gb eller 512gb 

Har windows 7 på ssd'en jeg bruker nå, trenger jeg å oppgradere til windows 10?

 

Har egentlig ikke noe budsjett, men vil helst ikke brenne 3000 ekstra på noe jeg ikke trenger. PCen skal brukes i mange år framover, så hvis det er noe det er smart å bruke noen ekstra tusenlapper på idag så bare foreslå det. Finnes det noen argumentasjon for at jeg skal gå for et grafikkkort bedre enn 1070? 

 

Som sagt, kommer aldri til å overklokke, vil helst bare montere en enkel cpuvifte og aldri mer tenke på temperaturer og kjøling. (fungert i 5-6 år med builden jeg har nå, aldri engang byttet kjølepasta)

Endret av cYasUndayfEderer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

**dp** her på forumet har bygget miniITX pc et par ganger eller så, han jobber på www.digitalimpuls.no , er nok rett sted for og få vite hva som fungerer i et miniITX bygg, spesielt med tanke på varme/kjøling ikke minst.

 

Her kan du se litt av hva han holder på med nå: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1777341&page=80&do=findComment&comment=24242888

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Satt opp et forslag:

Kabinett: Fractal Design Define Nano S (Legg merke til: strømforsyning og grafikkort kommer nær hverandre, så en bør kanskje velge et skjermkort der viften ikke blir blokkert av strømforsyningen)

Hovedkort:  MSI Z370I Gaming Pro Carbon AC
Prosessor: Intel Core i7 8700, med kjøler (dette er modellen under 8700K)
Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x8GB (CMK16GX4M2B3000C15)
SSD: Samsung 850 EVO 500Gb
Strømforsyning: Corsair TX 650M V3 650W
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 Ti Aero HDMI 3xDP 8GB
 
Pris ca 15000 uten Windows
Ønskes annen cpu kjøler kan kjøler opp til 162mm høye brukes f.eks Cooler Master Hyper 212 Evo.
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har selv en Mini-ITX-build med Fractal Design Node 304:

https://www.komplett.no/product/757500/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/cube/fractal-design-node-304-mini-itx-sort

 

Bare å være obs på strømforsyningens fysiske størrelse bør være rundt 14cm (ser den du har lagt til i lista er 14cm bred så den skal fungere bra)

 

Har hatt riggen i 1,5 år. Kjører en i7-6700 setup med ASUS GTX 1080 STRIX (som er et beist av et kort). Det er trangt, men det går. Sliter ikke med varme da jeg ikke har mer enn en M2-SSD som sitter under hovedkortet og en lagringsdisk. Virker som at luftflyten går greit fra front til bak da CPU ikke blir særlig varm under load (har en Noctua CPU-kjøler som tar fra luft foran og sender bakover. Kabinettet har 2 vifter foran som trekker "frisk" luft inn i kabinnettet og sender det bakover). Skjermkort tar luft fra inntak i siden av kabinettet.

 

Vil og tro det går fint å installere et lukket vannkjølingssystem i den også for å få litt bedre plass.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Kan sterkt anbefale Fractal Nano S, ulempen er som nevnt at grafikkort og PSU omtrent ligger på hverandre. 

Det betyr at det anbefales skjermkort med disse typene kjølerne, så får viften frisk luft inn og drar varme luften ut bak.

 

https://www.komplett.no/product/960300/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-gtx-1070-ti-turbo?offerId=KOMPLETT-310-960300#

 

PSU bør være maks 16 cm, så feks Corsair RM650x fungerer fint - kjører den i min build selv med Nano S. 

 

Anbefaler feks Cooler Master Hyper 212 EVO som CPU kjøler selv om du ikke skal overklokke. Den har et lavt støynivå og holder CPU kjølig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...