Gå til innhold

Jobbintervju - HJELP!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal på jobbintervju i forbindelse med en jobb hvor det kreves høy grad av fleksibilitet og 200+ reisedøgn årlig. Jeg er i tidlig 20 årene og har et barn, noe jeg regner med kommer svært dårlig ut for denne stillingen.

 

Hvis jeg lyver om at jeg har barn, kan arbeidsgiver finne ut av det? Har dere noen tips ellers? 

 

Endret av Cliffhanger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja arbeidsgiver kan lett finne ut av det, men samtidig har ikkje arbeidsgiver lov til å aktivt leite etter slik personleg informasjon.

 

Samtidig er det verdt å spørre seg om kven er det som lurer kven her?

For arbeidsgiver speler det vell ingen rolle kva sivilstatus du har, spørsmålet er om du er kvalifisert og villig til å gjere jobben.

 

Av 230 arbeidsdagar i året så vil denne jobben kreve at du er på reise nesten konstant. Dersom det er uproblematisk for deg å reise ifrå og kun sjå barnet ditt i helgane og ferien, så er det også uproblematisk for arbeidsgiver.

Så då kan du like gjerne være ærlig. Berre pass på at du ikkje berre seier at du har eit barn utan å også nevne at det ikkje vil by på utfordringar, om ikkje vil arbeidsgiver kunne tolke det som at du ikkje vil vere i stand til å utføre jobben og dermed konkludere med at du er uegna.

 

 

På intervjuet treng du ikkje fortelle alt om ditt privatliv, men du bør svare ærlig på direkte spørsmål.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Skal på jobbintervju i forbindelse med en jobb hvor det kreves høy grad av fleksibilitet og 200+ reisedøgn årlig. Jeg er i tidlig 20 årene og har et barn, noe jeg regner med kommer svært dårlig ut for denne stillingen.

 

Hvis jeg lyver om at jeg har barn, kan arbeidsgiver finne ut av det? Har dere noen tips ellers? 

 

Ikke tenk slik, vær heller åpen. En kommer så mye lengre på den måten. Du har åpenbart vurdert dette og sett at det er en mulighet, bruk heller tid på å fortelle om vurderingene dine og hvordan du har planlagt og håndtere det. 

 

Jobber selv i en lignende jobb, har dog ikke barn men ville ikke unngått å snakket om det av den grunn. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. 

 

Når man er nyutdannet ingeniør må man ta det man får, spesielt med tanke på dagens situasjon. Jeg elsker sønnen min til døde og har ikke lyst til å være borte fra han. Dette her blir isåfall for å kickstarte karrieren. Tror nok det beste er å bare være ærlig og åpen. Takk for gode råd alle sammen!

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. 

 

Når man er nyutdannet ingeniør må man ta det man får, spesielt med tanke på dagens situasjon. Jeg elsker sønnen min til døde og har ikke lyst til å være borte fra han. Dette her blir isåfall for å kickstarte karrieren. Tror nok det beste er å bare være ærlig og åpen. Takk for gode råd alle sammen!

 

Ett siste tips, nå virket det som om denne stillingen ikke passet for deg likevel. Jeg anbefaler deg å ikke ta den, du kommer ikke til å trives og du får en "dårlig" start på karrièren og derfor en dårlig referanse i slutten(sannsynligvis). Jeg ville heller brukt litt mer tid på å finne en mer passende jobb, om jeg var deg. Men, jeg skjønner at du vill komme i gang. 

 

Husk også på at slike stillinger ofte også er stressende foruten all reisingen. Sannsynligvis skal du ut på noe service oppdrag, som kan være ekstremt krevende kunder, dårlige miljø og arbeidstimer som ikke ligner grisen om en tenker på lovlighet(og det er lovlig om du farter utenfor den Norske grensen). 

 

Så, tenk deg om en gang til :)

Lenke til kommentar

 

Takk for gode tips. 

 

Når man er nyutdannet ingeniør må man ta det man får, spesielt med tanke på dagens situasjon. Jeg elsker sønnen min til døde og har ikke lyst til å være borte fra han. Dette her blir isåfall for å kickstarte karrieren. Tror nok det beste er å bare være ærlig og åpen. Takk for gode råd alle sammen!

 

Ett siste tips, nå virket det som om denne stillingen ikke passet for deg likevel. Jeg anbefaler deg å ikke ta den, du kommer ikke til å trives og du får en "dårlig" start på karrièren og derfor en dårlig referanse i slutten(sannsynligvis). Jeg ville heller brukt litt mer tid på å finne en mer passende jobb, om jeg var deg. Men, jeg skjønner at du vill komme i gang. 

 

Husk også på at slike stillinger ofte også er stressende foruten all reisingen. Sannsynligvis skal du ut på noe service oppdrag, som kan være ekstremt krevende kunder, dårlige miljø og arbeidstimer som ikke ligner grisen om en tenker på lovlighet(og det er lovlig om du farter utenfor den Norske grensen). 

 

Så, tenk deg om en gang til :)

 

Jeg elsker å reise, men kjipt å være borte fra familien så mye. Jeg er så drittlei av hele denne jobbsøkingsprosessen og vil bare komme i gang. Jeg skjønner hva du mener og setter pris på at du deler dine erfaringer! Håper det dukker noe bedre opp snart, dette her går nesten ikke mer. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...