Gå til innhold

Hvorfor så greit å skyte ulv?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Jeg etterlyser tre tall:

 

Antall sau i Norge.

Antall sau som dør en (u)naturlig død uten «hjelp» av rovdyr.

Antall sau som drepes av ulv.

Jeg har tidligere presentert litt faktatall i denne tråden.

 

Kort oppsummert: Det er kun 0,12 prosent av husdyr som faktisk er dokumentert drept av rovdyr. Og dette er da alle rovdyr kombinert, ikke kun ulv. Det er altså en forsvinnende liten del av sauene som blir tatt av ulv, så hvorfor man setter "himmel og jord i bevegelse" for å drepe de stakkars få ulvene som er her i landet... ja det kan man bare stusse over.

 

Spesielt når man vet at en sunn rovdyrbestand også gir en sunn fauna, da virker hele situasjonen absurd.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg kan også si at for at ulven selv skal ha det bra trenger en en stamme på 300-500 ulv for å unngå innavl. I dag har vi et sted mellom 50 og 100 ulv litt avhengig av hvordan en teller siden noen vandrer mellom Norge og Sverige. Når en får problemer med bøndene på et så lavt antall må en nesten gjøre et valg: satse på ulven og hjelpe bøndene så det ikke går ut over dem eller bare ha en liten "dyrehagestamme" på 30 dyr for syns skyld.

 

For bøndene i området har problemer som er reelle. Det handler ikke om bare ulv egentlig, men om rovdyr generelt og der ulven har vært raskt økende de siste årene og en belastning de merker godt siden bjørn osv går i samme område som ulven så disse bøndene mister dyr til rovdyr ulv eller ei. De får erstatning for dyr som taes av rovdyr, men problemet er at de må "bevise" at de er tatt av rovdyr for å få det, noe som er vanskelig fordi en gjerne ikke finner kadaveret i det hele tatt. Hvert år blir nesten halvparten av dyrene som er tatt av rovdyr et "svinn" for som går direkte på bondens egen lommebok. Jo flere rovdyr, jo mer belastning på den enkelte bondes lommebok..så at de setter seg på bakbeina er ikke så rart. Kjipere å fore opp sau som blir til rovdyrlunsjer enn melorm-produskjon til en tarantell som ikke ville spise dem allikevel liksom.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt kurrant at de skyter en del ulv i år. Bøndene i ulvesonen har problemer nå (ikke bare med ulv, men med det at de har mer rovdyr generelt som tar sau) og har ikke blitt hørt på mange år der en har tatt ut mindre ulv og latt den formere seg over det avtalte 3 kull per år. Jeg skjønner ikke at dere som er så bekymret for at ulven får vondt ikke tenker på de rundt 50 000 beitedyrene som blir tatt av rovdyr per år som gjerne får en lang og pineful død, kontra ulven som dør momentant. 

 

Får du generelt vondt av å tenke på byttedyr som blir drept av rovdyr? For det skjer i ganske mye større omfang en at en liten håndfull ulv tar noen sau i norge.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

<Snipp>

Når man ødelegger flokkstrukturen til ulven, da vil man få mange enslige ulv som ikke vil ha noe annet valg enn å gå etter lette byttedyr (dvs sau). Her er en artikkel fra Smithsonian.com hvor dette forklares nærmere:

 

The researchers looked at the number of wolves killed as well as the number ofcattle and sheep killed by wolves (called depredation) over a period of 25 years in Montana and 17 years in Idaho and Wyoming. (Wolf hunts are currently allowed in Alaska, Idaho, Montana and Minnesota but on hold in Wyoming.) For each wolf killed the previous year, the odds of depredation increased by 4 percent for sheep and 5 to 6 percent for cattle.

..............................

Wielgus said wolf killings likely disrupt the social cohesion of the pack. While an intact breeding pair will keep young offspring from mating, disruption can set sexually mature wolves free to breed, leading to an increase in breeding pairs. As they have pups, they become bound to one place and can’t hunt deer and elk as freely. Occasionally, they turn to livestock.

 

Men selvsagt: om man utrydder all ulv, da vil jo selvsagt ingen husdyr bli tatt av ulv. Men når man vet at en sunn rovdyrbestand (deriblant ulv) har veldig positive effekter på faunaen, da virker ikke det spesielt lurt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette har lite eller ingenting med hvorvidt ulven bør skytes eller ikke. 

Ikke? En av hovedgrunnene for at mange synes at det er greit å skyte ulv, det er jo fordi at de mener ulven tar så mange husdyr. Da er det vel på sin plass å punktere akkurat den myten? :)

Lenke til kommentar

 

Jeg etterlyser tre tall:

 

Antall sau i Norge.

Antall sau som dør en (u)naturlig død uten «hjelp» av rovdyr.

Antall sau som drepes av ulv.

 

Dette har lite eller ingenting med hvorvidt ulven bør skytes eller ikke. 

 

Etter min mening bør ulven totalfredes.

 

Det har lite å si for deg som allerede har en mening, men fakta hjelper andre folk ta beslutning om SINE meninger. Dette kalles debatt.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Får du generelt vondt av å tenke på byttedyr som blir drept av rovdyr? For det skjer i ganske mye større omfang en at en liten håndfull ulv tar noen sau i norge.

 

AtW

 

Absolutt ikke: hvis ikke ulven hadde spist sauen hadde jeg spist dem selv. Men jeg har respekt for folks levebrød og syns ikke det er rett at bøndene skal ta belastningen av flere rovdyr alene der en haug med byfolk skriker "Stopp ulvejakta! Barbarer!" De skyter ikke ulv eller bjørn fordi det er festlig men for å verne om levebrødet sitt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Får du generelt vondt av å tenke på byttedyr som blir drept av rovdyr? For det skjer i ganske mye større omfang en at en liten håndfull ulv tar noen sau i norge.

 

AtW

 

Absolutt ikke: hvis ikke ulven hadde spist sauen hadde jeg spist dem selv. Men jeg har respekt for folks levebrød og syns ikke det er rett at bøndene skal ta belastningen av flere rovdyr alene der en haug med byfolk skriker "Stopp ulvejakta! Barbarer!" De skyter ikke ulv eller bjørn fordi det er festlig men for å verne om levebrødet sitt.  

 

 

De tar ikke belastningen alene, det er en uærlig framstilling, og jeg kommer fra disse områdene, det er ikke så gjennomført rasjonelt som du framstiller det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det bør være opp til de som er påvirket av ulven.

Spør du folk i storbyene, så er de generelt mot skyting av ulv, men spør du folk som lever midt i "ulvesona så er det rake motsetningen.

 

Hvorfor skal vi, som aldri har sett eller følt på nærheten av ulv, føle oss krenket? Hvorfor er det vi som skal spille eder og galle i media om hvor forferdelig det er at noen ulver blir skutt?

Hadde man selv bodd midt i ulvesona, der man ikke turte å la ungene leke utenfor huset uten oppsyn, gå til skolen osv. så tror jeg man hadde tenkt litt annerledes.

 

Jeg tar ikke noe standpunkt, da ulven ikke påvirker meg i min leilighet i Stavanger sentrum.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke? En av hovedgrunnene for at mange synes at det er greit å skyte ulv, det er jo fordi at de mener ulven tar så mange husdyr. Da er det vel på sin plass å punktere akkurat den myten? :)

 

 

 

Du punkterte den ikke. Selv i flokk er det mye mindre jobb å ta sauer enn en elg f.eks. Ulver er jo ikke så dum at de tar hardeste utvei om de har et valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg kan også si at for at ulven selv skal ha det bra trenger en en stamme på 300-500 ulv for å unngå innavl. I dag har vi et sted mellom 50 og 100 ulv litt avhengig av hvordan en teller siden noen vandrer mellom Norge og Sverige. Når en får problemer med bøndene på et så lavt antall må en nesten gjøre et valg: satse på ulven og hjelpe bøndene så det ikke går ut over dem eller bare ha en liten "dyrehagestamme" på 30 dyr for syns skyld.

 

For bøndene i området har problemer som er reelle. Det handler ikke om bare ulv egentlig, men om rovdyr generelt og der ulven har vært raskt økende de siste årene og en belastning de merker godt siden bjørn osv går i samme område som ulven så disse bøndene mister dyr til rovdyr ulv eller ei. De får erstatning for dyr som taes av rovdyr, men problemet er at de må "bevise" at de er tatt av rovdyr for å få det, noe som er vanskelig fordi en gjerne ikke finner kadaveret i det hele tatt. Hvert år blir nesten halvparten av dyrene som er tatt av rovdyr et "svinn" for som går direkte på bondens egen lommebok. Jo flere rovdyr, jo mer belastning på den enkelte bondes lommebok..så at de setter seg på bakbeina er ikke så rart. Kjipere å fore opp sau som blir til rovdyrlunsjer enn melorm-produskjon til en tarantell som ikke ville spise dem allikevel liksom.

Om bøndene ikke klarer og gjete så får de vel finne seg et arbeid de duger til? Personlig har jeg aldri i mine 31 år sett en bonde gjete sauene sine. De er alltid uten oppsyn. Jeg kunne bare tatt meg et lammelår om jeg ønsket.

 

 

Saue næringen har behov for subsidier for og overleve. Den klarer ikke seg selv. Bare og bli kvitt den.

 

400 gauper, 400 jerv, 160 bjørn og 72 ulv.. Det er 0.0027 rovdyr per km2.....

 

Om jeg tar Tanzania, og bare tar løver som er 6000. Tar ikke med alle andre rovdyr, så har de 0.0063 rovdyr per km2.

 

Teite bonde.

Lenke til kommentar

 

 

 

De tar ikke belastningen alene, det er en uærlig framstilling, og jeg kommer fra disse områdene, det er ikke så gjennomført rasjonelt som du framstiller det.AtW

 

Les tidligere post. Jeg har skrevet at man antar at ca dobbelt så mange dyr som bøndene får kompensert er tatt av rovdyr, så jo: de dekker mye for egen lomme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Absolutt ikke: hvis ikke ulven hadde spist sauen hadde jeg spist dem selv. Men jeg har respekt for folks levebrød og syns ikke det er rett at bøndene skal ta belastningen av flere rovdyr alene der en haug med byfolk skriker "Stopp ulvejakta! Barbarer!" De skyter ikke ulv eller bjørn fordi det er festlig men for å verne om levebrødet sitt.  

Det er snakk om 0,12 prosent som faktisk er dokumentert tatt av ulv. Dessuten har man jo det faktum at det er en enorm overproduksjon av sau, noe som gir seg utslag i situasjoner slik som denne: Bonde raser over prisen på sauekjøtt: Gir sauene til hundene i stedet for å levere dem til slakteriet - Overproduksjon av sau har sendt prisene på bånn.

 

Så hvorfor bedriver man egentlig denne klappjakta på ulv? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Ja, jeg kan også si at for at ulven selv skal ha det bra trenger en en stamme på 300-500 ulv for å unngå innavl. I dag har vi et sted mellom 50 og 100 ulv litt avhengig av hvordan en teller siden noen vandrer mellom Norge og Sverige. Når en får problemer med bøndene på et så lavt antall må en nesten gjøre et valg: satse på ulven og hjelpe bøndene så det ikke går ut over dem eller bare ha en liten "dyrehagestamme" på 30 dyr for syns skyld.

 

For bøndene i området har problemer som er reelle. Det handler ikke om bare ulv egentlig, men om rovdyr generelt og der ulven har vært raskt økende de siste årene og en belastning de merker godt siden bjørn osv går i samme område som ulven så disse bøndene mister dyr til rovdyr ulv eller ei. De får erstatning for dyr som taes av rovdyr, men problemet er at de må "bevise" at de er tatt av rovdyr for å få det, noe som er vanskelig fordi en gjerne ikke finner kadaveret i det hele tatt. Hvert år blir nesten halvparten av dyrene som er tatt av rovdyr et "svinn" for som går direkte på bondens egen lommebok. Jo flere rovdyr, jo mer belastning på den enkelte bondes lommebok..så at de setter seg på bakbeina er ikke så rart. Kjipere å fore opp sau som blir til rovdyrlunsjer enn melorm-produskjon til en tarantell som ikke ville spise dem allikevel liksom.

Om bøndene ikke klarer og gjete så får de vel finne seg et arbeid de duger til? Personlig har jeg aldri i mine 31 år sett en bonde gjete sauene sine. De er alltid uten oppsyn. Jeg kunne bare tatt meg et lammelår om jeg ønsket.

 

 

Saue næringen har behov for subsidier for og overleve. Den klarer ikke seg selv. Bare og bli kvitt den.

 

400 gauper, 400 jerv, 160 bjørn og 72 ulv.. Det er 0.0027 rovdyr per km2.....

 

Om jeg tar Tanzania, og bare tar løver som er 6000. Tar ikke med alle andre rovdyr, så har de 0.0063 rovdyr per km2.

 

Teite bonde.

 

Ikke tanzania, men samme greie:

https://www.newera.com.na/2017/05/26/omusati-farmers-justify-killing-of-lions/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du punkterte den ikke. Selv i flokk er det mye mindre jobb å ta sauer enn en elg f.eks. Ulver er jo ikke så dum at de tar hardeste utvei om de har et valg. 

Hva om du kommer med litt faktaopplysninger i stedet for å bare spre løgn og misinformasjon? Sunne ulveflokker fører til at færre husdyr blir tatt av ulv. Det er ikke synsing, det er fakta... noe du ville skjønt om du hadde giddet å lese lenken til Smithsonian.com jeg la ved lenger her oppe.

 

Sau og andre husdyr er ikke ulvens naturlige byttedyr, rett og slett fordi at dette er noe ulven forbinder med mennesker... og ulv er faktisk redd for mennesker. Elg derimot, den er et naturlig byttedyr for ulv. Men for å kunne nedlegge en elv er ulven avhengig av flokken sin.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Om bøndene ikke klarer og gjete så får de vel finne seg et arbeid de duger til? Personlig har jeg aldri i mine 31 år sett en bonde gjete sauene sine. De er alltid uten oppsyn. Jeg kunne bare tatt meg et lammelår om jeg ønsket.

 

 

Saue næringen har behov for subsidier for og overleve. Den klarer ikke seg selv. Bare og bli kvitt den.

 

400 gauper, 400 jerv, 160 bjørn og 72 ulv.. Det er 0.0027 rovdyr per km2.....

 

Om jeg tar Tanzania, og bare tar løver som er 6000. Tar ikke med alle andre rovdyr, så har de 0.0063 rovdyr per km2.

 

Teite bonde.

 

Herregud da. Ulven får ikke gå over hele landet og det er litt av problemet. Vi har en regulert ulvesone på bare 5% av landets totale areal der vi liksom skal få frem en levekraftig ulvestamme i et slags reservat, der det blir mye ulv for bøndene som er i det bestemte området. 

Lenke til kommentar

 

Dette har lite eller ingenting med hvorvidt ulven bør skytes eller ikke. 

Ikke? En av hovedgrunnene for at mange synes at det er greit å skyte ulv, det er jo fordi at de mener ulven tar så mange husdyr. Da er det vel på sin plass å punktere akkurat den myten? :)

 

 

Dette er ikke et problem hvis man bare tar vare på husdyra. I Romania lever 2500 ulver side om side med sauebønder, uten at det er noe problem. Hvordan kan det være mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...