Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på biltema-olje og "merkevare"


Anbefalte innlegg

Omtrent like saklig som at du så ned på kammene dine og ikke fant avlevring.

 

Regner med du vet at oljetemperaturer kommer godt over 200 grader i nymotens motorer og at kaldt/varmt ofte får dårligere oljer til å skille seg og slippe det de har samlet opp.

 

Men, jeg skjønner vi forblir uenige. Spesielt siden du ignorerer de meste i innlegget mitt (sikkert med god grunn i ditt hode), og kommer med egenerfaring som som empirisk.

 

Men, du må gjerne forklare hvorfor det er en urealistisk test, siden du avfeier den som det. Du skriver at du ikke bruker den til å koke i noen glass, men hva tror du skjer med oljen i motoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg. Og ja, det er en reell forskjell men jeg påstår at du ikke vil ha noe igjen for det. Unntaket er kanskje hvis du virkelig f.eks. tyner skift-intervallene og/eller kjører konkurranseløp.

 

https://jalopnik.com/why-expensive-oil-is-a-waste-of-money-1797241527

 

Edit: Skal du være snill med motoren så bytt olje og filter oftere.

Endret av sedsberg
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at olja var like bra. Jeg spurte hva har du igjen for det? Marginalt mindre drivstofforbruk som du knapt klarer å måle?

 

For dekk har man kortere bremselengde, bedre grep på is/snø/whatever, mindre sjanse for vannplaning, dekk som ikke går i oppløsning etter 2 sesonger, mindre støy, mindre sporing osv osv.

 

Som  jeg har skrevet tidligere så er additivene mer enn bare et dyrt klistremerke.  Biltema kjøper ikke oljen fra "de som kan det", men fra de som kan levere lavest pris på som oppfyller specs. Heller ikke har noen R&D-avdeling.

 

Additivene kan medføre bla. at pakninger ikke tørker ut eller de kan være med på å smøre pakningene. Det at du har måttet bytte topppakning kan jo faktisk være forårsaket av at du har kjørt med Biltema-olje.

 

Andre viktige additiver kan være at den får lenger "shelf life" slik at du faktisk kan bruke den slanten du hadde igjen fra sist gang du byttet olje. De kan også gjøre at viskositeten er mer jevn og optimal, osv osv osv osv. Hvis man kan spare seg en et bytte av toppakning i løpet av bilens levetid så er det fort verdt de ekstra kronene. (Spesielt ikke hvis man passer på å kjøpe på tilbud. Da er prisen ofte den samme som på Biltema). Sparer man så lite som 1% drivstoff så er jo det også en del hundrelapper for hvert oljeskift. Bruker man så lite som 0,5 på mila og skifter hver 15 000 km så tilsvarer det en hundrelapp.

Lenke til kommentar

Additivene kan medføre bla. at pakninger ikke tørker ut eller de kan være med på å smøre pakningene. Det at du har måttet bytte topppakning kan jo faktisk være forårsaket av at du har kjørt med Biltema-olje.

Jeg har aldri bytta toppakning og regner med at jeg aldri trenger å bytte den så lenge bilen "lever". Dekselpakningene jeg har bytta er et kjent problem uansett olje, trolig pga. den høye temperaturen denne motoren opererer på i forhold til mange andre. De var også gåene da jeg kjøpte bilen og da hadde den utelukkende gått på dyr og original BMW-olje (som forøvrig ikke er laget av BMW). Silene til Vanos-ventilene var også fulle av koks noe de ikke har vært etter jeg overtok og bytta til Biltema. Neppe fordet Biltema-olja er bedre men heller fordet jeg bytter oftere.

 

Å bruke flere hundrelapper på å kanskje spare én hundrelapp er også noe jeg ikke gidder og heller ikke vil anbefale andre å gjøre (med visse unntak).

 

Men hvis man absolutt vil så er det ingen grenser på hvor mye penger man kan bruke på dyre oljer, ekstra additiver, rensemidler og snake-oil-produkter. Redder det nattesøvnen så er det kanskje verdt det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å bruke flere hundrelapper på å kanskje spare én hundrelapp er også noe jeg ikke gidder og heller ikke vil anbefale andre å gjøre (med visse unntak).

 

Men hvis man absolutt vil så er det ingen grenser på hvor mye penger man kan bruke på dyre oljer, ekstra additiver, rensemidler og snake-oil-produkter. Redder det nattesøvnen så er det kanskje verdt det?

 

Nå ga jeg vel uttrykk for at dette var forsiktige beregninger for besparelsen, og at hvis man kjøper oljen på tilbud så er det ofte samme prisen som Biltemaoljen. Jeg har endel erfaring med Biltemaprodukter, og det ville forundre meg stort om akkurat oljen var den som var av akseptabel kvalitet sammenliknet med annet.

 

Men for all del, fortsett å bruk Biltemaoljen. Jeg tør ikke engang bruke den på påhengeren, og den brukes bare om sommeren.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Mye tull i tråden her.

Biltema har ingen R&D avdeling det er korrekt, men de lager heller ikke olje, ikke en dråpe.

De kjøper olje i bulk fra de store selskapene, de samme selskapene som produserer oljen til de dyrere merkene.

Noen merkevarer kan det godt være tilsatt lurium som kanskje kan ha betydning for motorens tilstand, eller ikke. Men du finner ikke en eneste bilprodusent som krever noe av dette luriumet i spesifikasjonen sin, hvorfor det tro?

Bilprodusentene lager spesifikasjone på egenskapene oljen skal ha for å kunne smøre og beskytte motoren i bilen. Overholder oljen du bruker disse spesifikasjonen så garanterer bilprodusenten at du ikke vil få problemer med motoren på grunn av oljen.

Om du ønsker å bruke dyrere olje med lurium så er det greit så lenge oljen også tilfredstiller bilprodusentens krav. Om du faktisk får noe igjen for dette annet enn en varm og fuzzy følelse er diskutabelt.

Endret av stigrk
bedre formulering
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Regner med at merket 'AmazonBasics' handler inn olje på samme måte som Biltema. Men jeg tenker uansett i mitt stille sinn at i en vanlig bruksbil vil det ikke ha noen særlig innvirkning så lenge det brukes olje med rett spesifikasjoner.

Jeg hadde heller vært nøye på å bruke merkespesifikk girolje f.eks.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg bruker dyr olje på er en veteranmotorsykkel som har veldig spesifkke motorproblemer som krever en spesiell ester-basert olje. Da snakker vi en olje med en helt annen kjemisk sammensetning.

Til alt annet kjører jeg delsynt fra Biltema, men jeg kjører hyppige skift på relativt gamle biler da.

Edit: En liten ettertanke som jeg kom på etter ha lest litt bakover i denne tråden, hvorfor skal tester av amerikanske billigoljer være relevant egentlig? Om én ting er sikkert så er det jo at kan være forskjell på oljer, så hvorfor trekkes det da paraleller fra helt andre oljer til Biltema? At amerikanske billigprodukter ofte kan være shait er jo en kjent sak uavhengig av om man snakker om olje eller andre produkter

Det jeg vet sikkert er derimot at Biltema har tusenvis av kjempefornøyde kunder som har benyttet deres oljeprodukter i årevis uten problemer, inkludert meg selv og flere jeg kjenner. Biltema har mye plastræl i butikkene sine men hva angår kjemi har jeg aldri vært misfornøyd med noe som helst.

Endret av Grankongla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De viktige er at oljen har de spesifikasjonene som bilfabrikanten anbefaler. Spesielt viktig er det om bilen har partikkelfilter.

Det eneste problemet jeg ser med Biltema er at de kan ha byttet til en annen olje fra år til år slik at en stadig får bytte av oljetype.

Ellers tror jeg det går fint så lenge en bytter oljen en gang i året og maks 15-20000 km.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (På 25.12.2018 den 1.31):

Regner med du vet at oljetemperaturer kommer godt over 200 grader i nymotens motorer og at kaldt/varmt ofte får dårligere oljer til å skille seg og slippe det de har samlet opp.

Har du en kilde på den temperaturen? Det strider mot alt jeg har lest tidligere og mitt ferske google-søk fant heller ingenting i nærheten av det der. "Godt over 200 grader" i oljetemp høres helt hinsides ut med mindre du snakker fahrenheit.

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar

Visse punkter i motoren kommer godt over den temperaturen og noen er da overbevist om at olja også vil nå denne temperaturen. Det de ikke tenker på er at olja blir sirkulert, filtrert og kjølt. Se f.eks. den klassiske YT-videoen med han som koker olje for å "bevise" at den ene er bedre enn den andre. Helt urealistisk test men folk biter på.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Visse punkter i motoren kommer godt over den temperaturen og noen er da overbevist om at olja også vil nå denne temperaturen. Det de ikke tenker på er at olja blir sirkulert, filtrert og kjølt. Se f.eks. den klassiske YT-videoen med han som koker olje for å "bevise" at den ene er bedre enn den andre. Helt urealistisk test men folk biter på.

Ja, jeg så den filmen og i likhet med andre lurte jeg på hvordan i alle dager en test på over 200 grader skulle være relevant. Det meste av oljetempmålere går jo til 150 og det er det en grunn til. Om man leser litt på racingforum også, hvor folk kjører biler steinhardt over lengre tid, så er det fortsatt snakk om temperaturer på 140-tallet. 

Lenke til kommentar
Grankongla skrev (2 timer siden):

Ja, jeg så den filmen og i likhet med andre lurte jeg på hvordan i alle dager en test på over 200 grader skulle være relevant. Det meste av oljetempmålere går jo til 150 og det er det en grunn til. Om man leser litt på racingforum også, hvor folk kjører biler steinhardt over lengre tid, så er det fortsatt snakk om temperaturer på 140-tallet. 

Har du f.eks. en oljeavkjølt turbo vil dette være veldig gjeldende. Hva man leser av i oljetempmåler er ofte etter den har vært kjølt og gjennom systemet.

Google temperaturer å turbo så ser du fort at det ikke er urealistisk med meget høye temperaturer.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (41 minutter siden):

Har du f.eks. en oljeavkjølt turbo vil dette være veldig gjeldende. Hva man leser av i oljetempmåler er ofte etter den har vært kjølt og gjennom systemet.

Google temperaturer å turbo så ser du fort at det ikke er urealistisk med meget høye temperaturer.

Temperaturen i turboen sier oss jo ingenting om hvilken temperatur oljen kommer opp i. Bare fordi turboen blir varm betyr ikke det at kjølemediet blir unormalt varmt. Det er jo ikke sånn at olja blir liggende rundt turboen for å varmes opp, den passerer og går videre til avkjøling andre steder.  Og oljekjølte turboer er da ikke akkurat vanlige nok til at det på noen måte hadde vært relevant for diskusjonen her.

Uansett var det du sa at nymotens motorer kommer opp i en oljetemp godt over 200 grader og jeg lurer fortsatt på hvor du har det fra. Motorolje er jo ikke laget for å tåle såpass høye temperaturer, selv ikke helsyntetiske.



 

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...