Gå til innhold

Nå kommer elbussene. Når skal Ruter begynne med droner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg etterlyste kommunal satsing på el-busser så sent som under behandlingen av budsjettet for 2018 i Oslo Bystyre 13. desember 2017. Men det rødgrønne flertallet vil heller kaste bort hundrevis av millioner på skinner, trikker og kjøreledninger i god 1800-tallsteknologi. Oslo bør lære av Bergen, som nå kjøper nederlandske el-busser i stor stil.

Lenke til kommentar

Ut med trikker - rutene deres er for statiske og spredte. Det gjør at folk ikke kommer fra A til B men må gå fra A til C, for å reise til D med trikken og deretter bytte til buss for å komme til E og så gå siste biten til B. Dobbelt så lange og dobbelt så tidkrevende reiser i snitt.

 

Bussene bør i første omgang få hyppigere avganger, lavere akselvekt og mer mangfoldig rutenett. Det vil kreve flere og mindre busser og dermed flere sjåfører. I første omgang altså. Dette tilbudet må så utvides med mer personlig kontroll over rutene. Må bussen kjøre omveien via stopp nr 14 eller kan den kjøre rett fra 13 til 15 og dermed spare energi og veislitasje? For å få dette til må folk kjøpe bussbillett på forhånd via nettet og bussene må få direkte innsikt i hvor det står folk og venter. Kan bussen på naboruta ta en ekstra omvei for å hente en passasjer sånn at den første ruta kan innstille sin avgang og dermed spare hele turen med alt av energi og veislitasje det innebærer? Fleksible bussruter og nettbasert bussbestilling vil effektivisere mye både økonomisk og med tanke på miljø. Ennå lengre inn i framtida vil sjåførene erstattes av selvkjøring. Dette vil bety ennå mer for økonomien og vil åpne for fysisk mindre busser med ennå flere avganger og ennå mer direkte og personlige ruter. Det vil slite mindre på asfalt, bærelag og redusere utslippene ytterligere.

Lenke til kommentar

Er det noen som prøver på utbyttbare "batteripakker"?

Tenk om det hadde vært mulig å stoppe i ett minutt og bytte ut alle batteriene. Bare kjøre vekk utlada batterier på paller inn til lading og fullada batteriet som i ett modulsystem festes oppunder.

 

Tesla har mulighet for å bytte batteri på ca 8 minutter, men for privatmarkedet var det større villighet til å vente ca 30 min på forhåndsbetalt lading og mulighet for å ta seg en kjørepause og kaffe og/eller matbit samtidig.

 

Er helt sikkert mulig å gjøre tilsvarende, men enda raskere, om man designer det riktig og legger opp batteribyttestasjoner. Er enkelte el-buss-prosjekter som satser på dette fremfor å måtte vente lenge på lading.

Lenke til kommentar

Ut med trikker - rutene deres er for statiske og spredte. Det gjør at folk ikke kommer fra A til B men må gå fra A til C, for å reise til D med trikken og deretter bytte til buss for å komme til E og så gå siste biten til B. Dobbelt så lange og dobbelt så tidkrevende reiser i snitt.

 

Bussene bør i første omgang få hyppigere avganger, lavere akselvekt og mer mangfoldig rutenett. Det vil kreve flere og mindre busser og dermed flere sjåfører. I første omgang altså. Dette tilbudet må så utvides med mer personlig kontroll over rutene. Må bussen kjøre omveien via stopp nr 14 eller kan den kjøre rett fra 13 til 15 og dermed spare energi og veislitasje? For å få dette til må folk kjøpe bussbillett på forhånd via nettet og bussene må få direkte innsikt i hvor det står folk og venter. Kan bussen på naboruta ta en ekstra omvei for å hente en passasjer sånn at den første ruta kan innstille sin avgang og dermed spare hele turen med alt av energi og veislitasje det innebærer? Fleksible bussruter og nettbasert bussbestilling vil effektivisere mye både økonomisk og med tanke på miljø. Ennå lengre inn i framtida vil sjåførene erstattes av selvkjøring. Dette vil bety ennå mer for økonomien og vil åpne for fysisk mindre busser med ennå flere avganger og ennå mer direkte og personlige ruter. Det vil slite mindre på asfalt, bærelag og redusere utslippene ytterligere.

 

Trikker klarer som regel flere passasjerer, og har raskere transport (rett frem fremfor å snirkle seg rundt). Å kutte den ut er i mine øyne ikke så smart, der mange skal samme veien. Dog er vel et Metrosystem/T-Bane med enda bedre til dette.

 

Dog må dette følges opp med både tverrgående linjer, men også med korresponderende busser for mest mulig effektiv kommunikasjon. Etterhvert vil nok selvkjørende minibusser og biler/pods ta over eller utfylle matefunksjonen for både busser langs hovedruter og knutepunkt for  trikker og t-bane/metro.

 

Ser vi bort fra problemene med signalfeil og linjefeil som Oslo har for mye av, så er systemet med både buss, trikk, t-bane og jernbane relativt godt fungerende, selv om jeg mistenker at Stockholm har et bedre fungerende system. Men fremdeles vil også Oslo og Stockholm ha behov for løsninger som fungerer enda bedre, og gi tilbud der slikt ikke finnes eller ikke er godt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...