Gå til innhold

Biodrivstoffmål nådd flere år før tiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessverre er dette typisk NTB, og TU bruker det uten å gjøre annet enn å trykke publiser-knappen.

Lite informasjon og ingen dokumentasjon, og man sitter igjen med mange spørsmål etterpå.

 

Hvilken type biodrivstoff er det som har økt så kraftig, er det i diesel eller bensin?

Hvor kommer dette biodrivstoffet fra, og er det bærekraftig?

Endret av Frobe
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Biodrivstoff er ikke nødvendigvis bedre enn skitne alternativer. Jeg blir litt trist når jeg leser om biohysteriet i disse dager. Vi kan godt få til 100% biodrivstoff, kappe ned alt av vekster vi kan lage det av, men nedkappingen vil være mye verre miljømessig enn å pumpe olje.

 

Kan sammenlikne det med en elbil man lader med dieselaggregat hjemme. Man kjører teknisk sett grønt, men på den svarteste måten som går an.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For mye av jordens dyrkbare jord er allerede bundet opp i lite bærekraftig matproduksjon, enda mer press på dyrkbar jord er et elendig svar på klimakrisa – de tallene jeg har sett sier at det ikke engang er miljøtjenlig. Om man derimot kan lage biodrivstoff av granbar, e.l. da snakker vi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For mye av jordens dyrkbare jord er allerede bundet opp i lite bærekraftig matproduksjon, enda mer press på dyrkbar jord er et elendig svar på klimakrisa – de tallene jeg har sett sier at det ikke engang er miljøtjenlig. Om man derimot kan lage biodrivstoff av granbar, e.l. da snakker vi.

Selv det er ikke nødvendigivis så bra:

https://forskning.no/meninger/kronikk/2010/03/vil-okt-bruk-av-biobrensel-fra-norsk-skog-oke-co2-utslippene

 

Vi vil med dette øke våre utslipp i mye av dette århundret...

Lenke til kommentar

 

For mye av jordens dyrkbare jord er allerede bundet opp i lite bærekraftig matproduksjon, enda mer press på dyrkbar jord er et elendig svar på klimakrisa – de tallene jeg har sett sier at det ikke engang er miljøtjenlig. Om man derimot kan lage biodrivstoff av granbar, e.l. da snakker vi.

Selv det er ikke nødvendigivis så bra:

https://forskning.no/meninger/kronikk/2010/03/vil-okt-bruk-av-biobrensel-fra-norsk-skog-oke-co2-utslippene

 

Vi vil med dette øke våre utslipp i mye av dette århundret...

Interessant, men den har én sentral mangel når det kommer til opplysninger rundt utregningene: I hvor stor grad tar de høyde for ny skogplanting ved uttak? Har de basert utregningene med eller uten løpende erstatning av uttaket med ny skogplanting?

 

Ganske sikker på at det vil gi signifikante utslag, men det er ikke nevnt med ett eneste ord. Nå skal jeg ikke si noe om sannhetsgehalten i denne kronikken, det kan godt hende de har sitt på det tørre og at de har tatt høyde for dette, men når en så sentral del av grunnlaget er utelatt gjør det at det er vanskelig å vurdere verdien av beregningene.

Lenke til kommentar

 

 

For mye av jordens dyrkbare jord er allerede bundet opp i lite bærekraftig matproduksjon, enda mer press på dyrkbar jord er et elendig svar på klimakrisa – de tallene jeg har sett sier at det ikke engang er miljøtjenlig. Om man derimot kan lage biodrivstoff av granbar, e.l. da snakker vi.

Selv det er ikke nødvendigivis så bra:

https://forskning.no/meninger/kronikk/2010/03/vil-okt-bruk-av-biobrensel-fra-norsk-skog-oke-co2-utslippene

 

Vi vil med dette øke våre utslipp i mye av dette århundret...

Interessant, men den har én sentral mangel når det kommer til opplysninger rundt utregningene: I hvor stor grad tar de høyde for ny skogplanting ved uttak? Har de basert utregningene med eller uten løpende erstatning av uttaket med ny skogplanting?

 

Ganske sikker på at det vil gi signifikante utslag, men det er ikke nevnt med ett eneste ord. Nå skal jeg ikke si noe om sannhetsgehalten i denne kronikken, det kan godt hende de har sitt på det tørre og at de har tatt høyde for dette, men når en så sentral del av grunnlaget er utelatt gjør det at det er vanskelig å vurdere verdien av beregningene.

 

 

Enig.

Synes det er skuffende av et nettsted som forskning.no å ikke ha med kildene og hva som ligger bak dette/forutsetninger etc...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...