Gå til innhold

Apple bekrefter at de gjør eldre iPhoner tregere om de har svakt batteri


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

Konspirasjonsteorietikeren i meg tenker at dette også er et hint om at din telefon er gammel og treg, og Apple har lansert en flunkende ny og smidig telefon.

 

Fort gjort å tenke slik. Men hadde Androidtelefoner hatt en lignende funksjon hadde det kanskje vært helt på sin plass å gjøre ytelsen lavere?

 

Mener ikke deg akkurat nå, men jeg legger merke til at ting gjort av Apple er ondskapen selv, men dersom det kommer fra en annen produsent, så er det liksom helt ok. I følge en del medlemmer her på forumet, så kan jo ikke Apple gjøre noe riktig, mens Androidprodusentene ikke kan gjøre noe galt.

Men batterispar funksjonen på min android tlf gjør jo nettopp dette.

Samme gjør batterispar funksjonen på mine bærbare windows pc'r

 

Også når jeg hadde Symbian så var det batterispar funksjoner som dette.

 

Men både Symbian, Android tlf min og windows maskinene så kan jeg bestemme hvor aggressiv batterispar skal være og kan slå det helt av.

 

Dette har da ingenting med batterisparing på Android å gjøre.

 

Det Apple er gjør er permanent å redusere ytelsen på mobilen, på mine Android mobiler kan jeg selv tilpasse sparefunksjoner eller slå de av.

Tull, les artikkelen, de som byttet til nytt batteri fikk økt ytelse igjen, og min tidligere over to år iPhone 6S Plus hadde ikke det problemet. Forøvrig så HAR iPhone batterispar funksjon, cpu frekvens ble senket på min iPhone X fra 2064 til 1618, og på 6S Plus halvertes den fra 1840 til 911 Mhz.

 

Hva er du kjøper da egentlig ? 

 

Et større batteri, eller et batteri som inneholder elektronikk som ber mobilen ta seg sammen ?

Jeg har ikke kjøpt ett batteri,både iPhone 6S Plus og iPhone X er mobiler :-)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er ein dårleg funksjon. Dersom noko sånt i det heile tatt skal eksistere, gje det i det minste som eit valg brukaren sjølv kan aktivere og deaktivere. Då kan den enkelte velje om ein vil ha betre batterikapasitet eller ytelse..

 

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:

 

Apple og valg. Du har kommet til feil platform, min venn. På iOS kan man ikke engang velge å plasse ikoner der man vil, eller fjerne krav om å sveipe låseskjermen etter Face-ID har låst opp ansiktet ditt

 

Apple gir deg ikke valg. De påtvinger deg sine løsninger. 

Nå tuller du fælt pga synsing og uvitenhet.

 

Funksjonen han sikter til heter Spareblussmodus og reduserer cpu frekvens for å spare batteri, og det er valgfritt om man vil aktivere den.

 

Kan fint plassere apper der jeg vil, men de blir plassert i grid.

 

Og trenger overhode ikke sveipe for å åpne skjermen, valgfritt om man vil bruke Face ID, men de som har iPhone X bruker det av den enkle grunn at den fungerer bedre enn alt annet, får du ett varsel på låsskjerm, så trenger du ikke sveipe eller bruke touch ID for å åpne det som man må på andre, Face ID har allerede låst opp telefonen når du ser varslet, og du trenger kun å trykke på selve varselet, og du er direkte i appen som varslet...

Lenke til kommentar

Kan dette gjelde eldre iPhone modeller også? Jeg har en iPhone 4 på ios 7.1.2 som jeg kun bruker til spotify.. Jeg har tatt tilbakestilling og kun installert spotify. Den er allikevel utrolig treg. Alt lagger og musikken hakker til og med innimellom.

Det er klart at et 7 år gammelt batteri er svekket, så dersom ios 7 har denne funksjonen så vil den vært aktivert for lengst.

 

Ellers så er faktisk ikke batteritiden så værst på tross av alderen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Dette var jo ikke noe overraskelse. Har fortsatt den originale iPod Touch 1.gen som er i bra stand, til tross for å være over 10 år gammel. Men funker den? Nei, den er faktisk helt ubrukelig, takket være Eplens ignoranse. Ingen støtte for software, ingen updates. Har vært sånn i rundt 5 år forsåvidt.

 

Virker den ikke? Min funker fint. Jeg har den i bilen. Bruker den til å høre på musikk hver dag. Og den får akkurat like mye oppdateringer som en 2 år gammel Androidtelefon.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konspirasjonsteorietikeren i meg tenker at dette også er et hint om at din telefon er gammel og treg, og Apple har lansert en flunkende ny og smidig telefon.

Vel du trenger ikke se på det som konspirasjonteoretiker. Kan jo bare spørre om det er noen andre produsenter som behøver å gjøre dette?  

 

Og hvorfor kommer disse oppdateringene som reduserer ytelsen med nye iOS versjoner, som kommer samtidig med nye iPhones?

 

Det er nok riktig det de sier, men det er nok ikke et problem i den grad Apple reduserer hastighet. Det mange i Reddit tråden med gamle iPhones som ikke hadde oppdatert til nyere iOS og hadde velfungerende raske telefoner. Noen som hadde til slutt oppdatert pga appstøtte, og så er den mye tregere etterpå. Så Apples telefoner klarer seg altså uten oppdateringen som reduserer frekvensene. 

 

Og denne innrømmelsen kom og rett i forkant av et søksmål mot Apple for dette.

 

Mulig de kan forsvare seg mot at de gjorde noe direkte ulovlig, men det er ikke til å komme unna at de er alene om å hevde at frekvenser må settes mye ned pga batterier.

 

Og gjør f.eks Intel dette med PCer? Burde det ikke være problem der og? Gjør Apple også dette for Macs og da? Har ikke sagt noe om det. 

 

Denne uttalelsen er jo åpenbart Apple som prøver å redde seg i land etter at det ble oppdaget hva de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må helt ærlig innrømme at jeg er alt for "dum" innen temaet til at jeg klarer å sette meg inn i hvordan dette fungerer og hvorvidt det Apple velger å gjøre her er bra, logisk, fornuftig, normalt eller whatever..

 

Men om det virkelig er sånn at telefoner som bare er ett år gammel sitter med såpass stor batterislitasje at du ikke bare sitter med redusert batterikapasitet men du også sitter med en telefon hvor prosessoren må throttles til ned mot halvparten av den opprinnelige klokkefrekvensen fordi batteriet ikke er kapabel til å sende ut tiltenkt spenning så må det jo være noe galt et eller annet sted?

 

Som sagt så aner jeg ikke om dette er helt normalt og vanlig praksis. Er det samme praksis hos andre produsenter? Er det slik at alle Li-Ion batterier oppfører seg slik så dette er helt som normalt og forventet?

 

 

Jeg syntes uansett at det er litt drøyt at du med mobiltelefoner til 5000kr+++ ikke skal kunne forvente at både batterikapasitet og ytelse skal være tilnærmet 100% i hvertfall 2 år fra kjøpetidspunktet. Hvordan stiller norsk reklamasjonsrett seg i slike tilfeller? Jeg har hørt at det du må forvente at batteriet som lades daglig/annenhver dag må forventes å få en merkbar reduksjon i kapasitet etter ca 1,5-2 år men det må da stilles visse krav i henhold til reklamasjonsretten her?

 

Personlig så syntes jeg ikke det høres spesielt akseptabelt ut å sitte med en telefon som er 1,5 år gammel med over 20% reduksjon i batterikapasiteten og halverte klokkefrekvenser... Hvordan fungerer dette med nettbrett og bærbare PC-er osv..? Og hvor troverdige er slike batteri-apper som "Battery Life"? Hvordan henter denne ut den relevante informasjonen? Jeg tar det nesten for gitt at Apple ikke har diverse API-er osv som fritt frigjør detaljerte data om slitasje på batteriet sånn helt uten videre?

 

 

EDIT:

 

Om alt dette er helt normalt og vanlig praksis så burde jo det stille litt høyere og strengere krav til samtlige produsenter hva gjelder batteribytte. Man burde jo nesten være pålagt og utføre 1x batteribytte etter 1,5 år til en temmelig fin og symbolsk sum om alt dette her stemmer og er noe som et reelt problem med nærmest samtlige telefoner og modeller.

 

 

 

EDIT2:

 

Hvordan er det med "swap/refubrished" modeller fra Apple? Det har jo hele tiden vært ganske så normalt og vanlig at det ikke utføres reparasjon på iPhone i Norge så telefonen blir bare byttet med en erstatningsmodell som kommer uten salgseske. Jeg regner med at disse er så kalt "refubrished" modeller ikke flokande nye. Leveres disse alltid med helt nye batterier?

Dette er bare egen erfaring, men har en telefon med batteri som ikke er så bra lengre. Såpass at telefonen kan skru seg av før batteriet er helt tomt bare jeg prøver å låse den opp.  Og det er sant at den skrur seg av noen ganger på lav % og jeg gjør mye på mobilen. Så jeg prøvde strømsparing, da med lavere frekvenser. Det virker å hjelpe noe, men det fikser ingenting. Kanskje mobilen klarer seg 15 minutter mer eller noe. Og dette er et batteri som virkelig er dårlig.

 

Så det er et element av sannhet i det Apple sier, men jeg tviler sterkt på at det kan forsvare en sterk reduksjon i frekvens.

 

Og det er definitivt ikke normalt, og ikke noe andre gjør, eller som gjøres for PCer osv.

 

Wear level måles ved å sjekke hvor mye batteriet ditt kan holde på fulladet og sjekke mot designet maks kapasitet. Du kan få bedre data med å kontakte Apple support og gi dem info så kan de kjøre diagnostikk på mobilen din og fortelle deg resultatene.

 

 

Jeg tviler sterkt på at mange som driver med refurbished bytter batterier. Det er dyrt å gjøre det. Vaske av dem, resette dem, selge dem igjen. Ja du får helt klart dårligere batteri, og du vet aldri hvor dårlig batteri du får. En del av å kjøpe refurbished. 

Lenke til kommentar

 

Andre produsenter gjør jo ikke dette, for det gir ingen mening.....

Beklager, men dette blir for dumt.

 

Android-produsenter har i årevis throttlet ned prosessorene fra dag én, og throttlet dem opp bare når du har kjørt benchmark-apper:

 

http://bgr.com/2013/11/27/samsung-benchmark-cheating-banned-htc/

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_frequency_scaling

 

Alle moderne CPUer har dynamisk frekvensskalering. Når folk snakker om at noe må "throttle" om en CPU betyr det senke frekvens pga varme. Hvis det er produsenter som setter ulike frekvensnivåer så er det dynamisk frekvensskalering, som er helt vanlig.

 

Det med benchmarksene er å sette en modus der du låser frekvensene på maks ytelse og ignorerer strømaspekter som CPUen vanligvis styres etter. Det gir noe bedre ytelse i benchmarks. Det betyr ikke at de senker ytelsen til vanlig, de gjør ikke det. Det er en dårlig ting å gjøre, men det er langt ifra det samme som dette. Og dette er mye verre. Dette påvirker faktisk bruk. Jukse i benchmarks påvirker benchmarks som ikke har noe å si for faktisk ytelse uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikkje dette ein positiv ting?

 

Android telefonar har ein tilsvarande funksjon dersom du huskar på å aktivere den.

 

Så utan å kjenne til detaljane i funksjonen så er vell den einaste kritikken ein kan rette mot apple at brukaren bør sjølv kunne velge om den gamle telefonen skal ha full ytelse på bekostning av redusert batteritid, eller om ein heller vil ha god batteritid sjølv om det betyr lavare ytelse.

 

Eg vil nok tru at forskjellige brukarar har forskjellige primærbehov. For dei som kun skal ha ein telefon til å ringe med så er jo batteritida langt viktigare enn ytelsen. Og for dei som brukar mobilen som underholdningsplattform så er det nok viktigare å beholde ytelsen sjølv om telefonen må ladast nesten konstant.

Nei, ingen mobiler har denne "funksjonen". Det er ikke en funksjon. Med mindre du er inne i hele "its not a bug, its a feature" tingen. En telefon skal jo ikke gjøre dette.

 

Det har ingenting å gjøre med batteritid. Apple mener telefonen skrur seg selv av om frekvensen til CPU ikke skrus ned. Så de må skru ned frekvensen på CPUen ettersom batteriet blir svakere slik at telefonen fortsatt skal fungere og ikke bare skru seg av. Som da åpenbart er en ting som bare gjelder for Apple.

 

Så derfor Apple ikke vil gi valg (eller informere), fordi de påstår det er en nødvendighet. Så det at folk har ulike behov er irrelevant. 

 

Dette er på ingen måte en strømsparingsfunksjon. Det er å senke ytelsen på eldre mobiler over tid uten å si noe. Noe som ligner veldig på "planned obsolence" eller planlagt foreldelse på norsk. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

 

De er allerede på Wikipedia for akkurat dette. Som et eksempel på planlagt foreldelse. Ikke at det er en fasit, og det er svært vanskelig å bevise dette. Det er også derfor Apple vil påstå at dette er en nødvendighet, fordi de vil unngå å bli dømt for planlagt foreldelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må helt ærlig innrømme at jeg er alt for "dum" innen temaet til at jeg klarer å sette meg inn i hvordan dette fungerer og hvorvidt det Apple velger å gjøre her er bra, logisk, fornuftig, normalt eller whatever..

 

Men om det virkelig er sånn at telefoner som bare er ett år gammel sitter med såpass stor batterislitasje at du ikke bare sitter med redusert batterikapasitet men du også sitter med en telefon hvor prosessoren må throttles til ned mot halvparten av den opprinnelige klokkefrekvensen fordi batteriet ikke er kapabel til å sende ut tiltenkt spenning så må det jo være noe galt et eller annet sted?

 

Som sagt så aner jeg ikke om dette er helt normalt og vanlig praksis. Er det samme praksis hos andre produsenter? Er det slik at alle Li-Ion batterier oppfører seg slik så dette er helt som normalt og forventet?

 

 

Jeg syntes uansett at det er litt drøyt at du med mobiltelefoner til 5000kr+++ ikke skal kunne forvente at både batterikapasitet og ytelse skal være tilnærmet 100% i hvertfall 2 år fra kjøpetidspunktet. Hvordan stiller norsk reklamasjonsrett seg i slike tilfeller? Jeg har hørt at det du må forvente at batteriet som lades daglig/annenhver dag må forventes å få en merkbar reduksjon i kapasitet etter ca 1,5-2 år men det må da stilles visse krav i henhold til reklamasjonsretten her?

 

Personlig så syntes jeg ikke det høres spesielt akseptabelt ut å sitte med en telefon som er 1,5 år gammel med over 20% reduksjon i batterikapasiteten og halverte klokkefrekvenser... Hvordan fungerer dette med nettbrett og bærbare PC-er osv..? Og hvor troverdige er slike batteri-apper som "Battery Life"? Hvordan henter denne ut den relevante informasjonen? Jeg tar det nesten for gitt at Apple ikke har diverse API-er osv som fritt frigjør detaljerte data om slitasje på batteriet sånn helt uten videre?

 

 

EDIT:

 

Om alt dette er helt normalt og vanlig praksis så burde jo det stille litt høyere og strengere krav til samtlige produsenter hva gjelder batteribytte. Man burde jo nesten være pålagt og utføre 1x batteribytte etter 1,5 år til en temmelig fin og symbolsk sum om alt dette her stemmer og er noe som et reelt problem med nærmest samtlige telefoner og modeller.

 

 

 

EDIT2:

 

Hvordan er det med "swap/refubrished" modeller fra Apple? Det har jo hele tiden vært ganske så normalt og vanlig at det ikke utføres reparasjon på iPhone i Norge så telefonen blir bare byttet med en erstatningsmodell som kommer uten salgseske. Jeg regner med at disse er så kalt "refubrished" modeller ikke flokande nye. Leveres disse alltid med helt nye batterier?

 

 

Helt enig.

 

Det er mer interessant å få vite hvorfor dette gjøres, og ikke minst om også andre produsenter gjør det. Om dette er noe Apple gjør, er sjansen stor for at andre også gjør det.

 

Og det med refurbished telefoner må jo også revurderes totalt da, spesielt om det ikke opplyses om det av butikk.

 

Og også innen vanlig bruktsalg, hvor spesielt gamle Iphones fortsatt selges til det som må kalles relativt skyhøye priser. Folk kan neppe ta like høye priser for brukte telefoner fra nå av om kjøpere blir klar over dette.

Lenke til kommentar

 

Om dette er noe Apple gjør, er sjansen stor for at andre også gjør det.

 

 

Fordi Apple aldri kommer opp med noe nytt på egenhånd?

Vet ikke helt hva du mener det?

 

Men ta bilindustrien. VW ble tatt i å jukse med tallene for noen år siden, men tror du de var de eneste? Om en gjør det er sjansen stor for at andre gjør det også.

Lenke til kommentar

 

Må helt ærlig innrømme at jeg er alt for "dum" innen temaet til at jeg klarer å sette meg inn i hvordan dette fungerer og hvorvidt det Apple velger å gjøre her er bra, logisk, fornuftig, normalt eller whatever..

 

Men om det virkelig er sånn at telefoner som bare er ett år gammel sitter med såpass stor batterislitasje at du ikke bare sitter med redusert batterikapasitet men du også sitter med en telefon hvor prosessoren må throttles til ned mot halvparten av den opprinnelige klokkefrekvensen fordi batteriet ikke er kapabel til å sende ut tiltenkt spenning så må det jo være noe galt et eller annet sted?

 

Som sagt så aner jeg ikke om dette er helt normalt og vanlig praksis. Er det samme praksis hos andre produsenter? Er det slik at alle Li-Ion batterier oppfører seg slik så dette er helt som normalt og forventet?

 

 

Jeg syntes uansett at det er litt drøyt at du med mobiltelefoner til 5000kr+++ ikke skal kunne forvente at både batterikapasitet og ytelse skal være tilnærmet 100% i hvertfall 2 år fra kjøpetidspunktet. Hvordan stiller norsk reklamasjonsrett seg i slike tilfeller? Jeg har hørt at det du må forvente at batteriet som lades daglig/annenhver dag må forventes å få en merkbar reduksjon i kapasitet etter ca 1,5-2 år men det må da stilles visse krav i henhold til reklamasjonsretten her?

 

Personlig så syntes jeg ikke det høres spesielt akseptabelt ut å sitte med en telefon som er 1,5 år gammel med over 20% reduksjon i batterikapasiteten og halverte klokkefrekvenser... Hvordan fungerer dette med nettbrett og bærbare PC-er osv..? Og hvor troverdige er slike batteri-apper som "Battery Life"? Hvordan henter denne ut den relevante informasjonen? Jeg tar det nesten for gitt at Apple ikke har diverse API-er osv som fritt frigjør detaljerte data om slitasje på batteriet sånn helt uten videre?

 

 

EDIT:

 

Om alt dette er helt normalt og vanlig praksis så burde jo det stille litt høyere og strengere krav til samtlige produsenter hva gjelder batteribytte. Man burde jo nesten være pålagt og utføre 1x batteribytte etter 1,5 år til en temmelig fin og symbolsk sum om alt dette her stemmer og er noe som et reelt problem med nærmest samtlige telefoner og modeller.

 

 

 

EDIT2:

 

Hvordan er det med "swap/refubrished" modeller fra Apple? Det har jo hele tiden vært ganske så normalt og vanlig at det ikke utføres reparasjon på iPhone i Norge så telefonen blir bare byttet med en erstatningsmodell som kommer uten salgseske. Jeg regner med at disse er så kalt "refubrished" modeller ikke flokande nye. Leveres disse alltid med helt nye batterier?

 

Helt enig.

 

Det er mer interessant å få vite hvorfor dette gjøres, og ikke minst om også andre produsenter gjør det. Om dette er noe Apple gjør, er sjansen stor for at andre også gjør det.

 

Og det med refurbished telefoner må jo også revurderes totalt da, spesielt om det ikke opplyses om det av butikk.

 

Og også innen vanlig bruktsalg, hvor spesielt gamle Iphones fortsatt selges til det som må kalles relativt skyhøye priser. Folk kan neppe ta like høye priser for brukte telefoner fra nå av om kjøpere blir klar over dette.

En trenger vel ikke å være rakettforsker for å forstå hvorfor Apple gjør dette..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...