Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lease/kjøpe bil tipps?


LarsGrioffa

Anbefalte innlegg

Typisk de som leier ut biler, og ta avgift for å dekke idoter som kjører uforsiktig? For det er jo alltid en risiko å leie ut bil om du er forhandler eller ikke, er jo en grunn for de alltid tar kopi av førerkortet ved utlån er det ikke?

 

Nå skal jeg ikke si alle som leier ut biler gjør nettopp det, men jeg mener toffo har et poeng der.

 

Så får Fleskefjeset stå for navnet sitt og meningene for seg selv.

Uansett jeg er kanskje enig jeg drar litt langt i ting, men vil få frem uansett hva man gjør er det ingen ting som kan sies som godt råd.

Man vil uansett tape penger på bil. Så man må se bil som tapprosjekt men man kan gjøre litt å begrense tapet sitt minst mulig.

 

Værste er å stole på bilselgerne da blir man ofte lurt. Da de vil helst selge. Hva har sølvgranti og gullgaranti på bruktbil fordel hvis det kun dekker reprasjonskostnadene men ikke delene? Er man utdannet bilmekaniker hjelper slike garantier lite særlig hvis delene er utgått og ikke mulig å skaffes, det må kjøperen sjekke først. Men bilselgerne informer aldri om det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt hva du er ute etter i en bil og hvor mye penger du er villig til og ut med. Tenker du på ny topp moderne bil er det ganske hipp som happ. Har regna mye på det da jeg skulle anskaffe bil. Og det skiller veldig lite. 

Men om du tenker elbil, så ville jeg personlig leaset. Fordi batteri holdbarhet er litt usikkert ennå. Kan hende det blir en taps bombe.

Eller en ny type batterier kommer som gjør disse til ja, ubrukelig. Så for sikkerhetens skyld hadde jeg leaset. For da er den din i lease periode. Så etter det er den forhandlerens problem.

Lenke til kommentar

Nå er det som regel de som parker på steder uten overvåkning sin feil, typisk å parkere der hvor det er trangt eller man rygger uforsiktig inn i andre biler, greit nok det er barn sin feil hvis de gjør hærvær men du burde passe på selv, enten ha overvåkning i bilen eller passe litt på selv på steder hvor det typisk slik skjer, på skoler,barnehager etc. Har du mulighet bør du be noen å passe på bilen eller parkere litt unna slike steder.

Dette er irrelevant vås. En skade er en skade er en skade - uavhengig av om du eier eller leaser. Verditapet må du betale på et vis uansett.

 

Forøvrig lurer jeg på om du noensinne har kjørt bil.

Nå kommer jo dette ann på strømlevrandør om man ha spotpris eller variabel. Snart blir hurtigladere dyrere og billigere å lade om natten. Når de digitale AMS målene kommer. Tesla vil nok ta betalt for hurtigladning fleste andre steder ofte borettslag tar noe stiv pris for det i måneden så vær ops på dette kan bli dyrere på sikt. Særlig hvis hurtigladning er prioritert.

Enda mer vås. 1kr/kWh er tommelfingerregel, og stemmer stortsett uavhengig av levrandør. Enkelte koster kanskje nitti øre, andre hundreogfem øre.

 

Hurtigladere ligger i praksis på pris som er 3-5 ganger over dette, så du betaler allerede et påslag for infrastrukturen. Det er ingen grunn til å anta at det blir vesentlig dyrere.

 

Borettslag kan typisk tilrettelegge for hurtiglading, med rimelige priser på selve strømmen, ettersom man ofte dekker infrastrukturkostnad i cash. Har du i hele tatt forsøkt å sette deg inn i problemstillingen, LMH1?

Hva å høre med en leder hos arbeidsplassen din å finne en bil? For jobben kan jo betale leie av bil til internt bruk hvis det kun er til internt bruk, men hvis du da bruker bilen privat må du nok betale moms av tjenesten på lik måte som hjemme pc ordning og hvis man blir sponset mobil i julegave av arbeidgiveren.

Eller er du din egen sjef?

Moms faktisk. Den var ny. Nei, men bruker du den privat kan du måtte skatte av fordelen det er å ha firmabil. Det har forøvrig ingen verdens ting med hverken hjemme-pc eller skatt på elektroniske kommunikasjonstjenester dekket av arbeidsgiver. Som igjen ikke har noe med moms å gjøre!

 

Igjen; Har du basale kunnskaper om begrepene du kaster rundt deg? Åpenbart ikke.

Så tror pris\ytelse er vel kanskje Nissan som gir best garantier, og er billigst.

Men husk de kan ta forbehold på vinterføre og hurtigladning. Eventuelt hvis du bruker feil lader kan det tenkes garantien ikke gjelder. Så sjekk det også. Håper noen andre kan si dette?

Men tar de slike forbehold, eller er det du som farer med pissprat?

Det jeg lurer på her, slik det er med laptop\mobiler etc så må man kjøpe ny enhet for å få nyere batteri.

Hvordan er dette med bil? For slik jeg vil tro må man kjøpe ny bil hvis man vil ha bedre batteri.

Hvorfor tror du det?

Erstattningsbatteri har kun samme kapasiteten som gamle, med mindre det finnes utvidet kapasitet om det er plass?

For det er jo problem, man kan jo bytte batterikontroller, motor fra 2 til 4 hjul trekker men det koster.

Men det er ingen som bygger om elbilene sine slik, så kostnaden for det er like relevant som kostnaden per kilometer for en jumbojet. Hvorfor drar du det inn i diskusjonen? Evner du ikke å skille mellom relevant og irrelevant?

For en 5-10 år gammel elbil type think car\city eller buddy kan jo brukes i dag selv om de er utdaterte.

Det er forskjell på at de er utdaterte fordi batteriene er utslitt, og det ikke er mulig å få tak i nye, og at de er forbigått av ny teknologi som ikke var tilgjengelig for ti år siden.
Lenke til kommentar

 

Nå må du slutte med det tullet ditt.

Tiltredes. Det er utrolig hvor mye vas LMH1 kommer med - selv om det er fullstendig innlysende at vedkommende ikke har forstått begrepene.

 

Og du da kan du si fordelen med forskjellig bilmerker på elbiler? har vel vertfall poeng med tesla da den interiser meg mest.

Ellers er du kun ute etter å sette meg i dårlig lys? Så vidt jeg ser enten er ikke du veldig interisert i biler eller kjører du hvilen som helst bil uten å vite noe om den.

 

Tilbake til trådstarter, han får velge selv, man må gjøre feil for å komme videre i livet.

Er man redd for man blir lurt eller kjøper katta i sekken ender man med ingen bil.

Nå tror jeg batteriproblemene er litt overdrivet vertfall på nye biler, men gamle har vel kanskje større problemer.

Så på youtube eldre tesla hadde en det feil hvor det ble påpekt på en amerikansk filmklipp av tesla brukerne.

 

Men det er alltid lurt med bil å ha 20 000 kr ekstra på konto til utgifter til verkstedregning vertfall på bruktbil.

Er jo synd å måtte la bilen stå og betale forsikring\ og veiavgift på en bil som ikke funger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når det gjelder kjøregodtgjørelsen er den faktisk hakket høyere på elbil på 4,20kr/km. 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/kostgodtgjorelse-og-nattillegg/id438637/

Ser ut som du har rett der. Jeg mente jeg hadde lest et sted at kjøregodtgjørelse-satsen for elbil skulle senkes fra 2018 grunnet lavere driftskostnader for elbiler, men jeg klarer ikke å finne det igjen. Mulig det bare var i forslaget til statsbudsjett og ble forkastet i den endelige utgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...