Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc fryser i spill - Ingenting hjelper...


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en PC som kræsjer i cs go (eneste spillet jeg spiller).
Det kan gå 5 minutt,andre ganger en halvtime.

Når det skjer så er det applikasjonen som krasjer, windows fungerer fint, og jeg kan alt-tabbe slik at jeg får opp task mgr etc, men greier ikke å trykke på noe der.

Så ender opp med at jeg må trykke switch user etter å presset ctrl-alt-del.
Har sett noen ganger i event viewer at det har kommet feilmelding ala "cs.go exe has hung"

En annen kuriositet er at når jeg åpner task mgr så viser den 100 % cpu-bruk til enhver tid (kan være helt vilkårlig hvilken applikasjon det er som bruker), men under resource monitor så er alt OK.
Har heller ikke inntrykket av at CPU har noen belastning, alt fungerer og den er så rask som man bør forvente.
Ser ut som den mangle System idle i task mgr, og dermed viser 100 % på tilfeldig applikasjoner.

Temperaturene virker OK og jeg har testet å clocke opp CPU fra 3,5 helt opp til 4,5 og ned igjen (volt 1.300 ved OC, auto ved default).
Siden det begynte for over et år siden har jeg forsøkt mye.

Alle windows- og cs-tweaks jeg kunne finne på nettet.
Reinstallert Windows
Clean install av nye skjermdrivere med hjelp av DDU.
Optimert strøm-instillinger i windows

Doblet mengden ram fra 8 til 16 GB.
Kjøpt ny ssd og lagt cs inn på den harddisken.
Forsøkt disable c-state i Bios uten at det hjalp.

Oppdaterte bios til siste versjon uten at det hjalp.

Med første skjermkort (GTX 770) så forverret det seg stadig...
Forsøkte å klokke skjermkort ved å bruke MSI afterburner uten endring.

Fikk låne et skjermkort av en kompis (980), kunne virke som det ble noe bedring (men låste seg av og til da og).

Kjøpte nytt skjermkort(1070 TI) og PSU nylig og nå er det verre enn noen gang.
Brukte ddu for å fjerne/legge inn nyeste nvidia-driver.

Har følgende spec:

Gainward Geforce GTX 1070 Ti
Corsair CX 750 M PSU
Kingston Value DDR4 2133 mhz 8 x 2
Noctua NH-U12S cpu-kjøler
MSI Z170A PC-mate hovedkort - socket 1151
I5 6600 K Skylake-processor
2 x ssd-disker.

Flott om noen har noen tips til hva jeg bør gjør videre for å finne ut av dette :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, ja det er nok kun da det skjer, men så e erdet  jo kun da pc'en får noen form for belastning også.

Ellers brukes den kun til surfing.
Men nå har jeg jo prøvd x-antall drivere tidligere, når jeg skiftet skjermkortene.
Når det er sagt, så har det aldri vært så ille som det er nå etter jeg fikk siste kortet (hatt det i omlag to uker).

Jeg får teste med en litt eldre driverversjon og se om det kan gi utslag.

Endret av sm00th operator
Lenke til kommentar

Her er en overclock guide 

http://www.masterslair.com/how-to-overclock-intel-core-i7-i5-i3-cpu-overclocking-guide

der finner du noe om hvordan å stress teste cpu. Lese ut temperaturer og spenninger.

http://www.masterslair.com/ram-cpu-stress-testing-software-tools-prime95-intel-burn-test

 

En tanke: kanskje du kan prøve å sette vcore spenning manuelt.

Edit: Denne guiden er for en annen prosessor så det var kanskje ikke det beste tipset. Tanken min var at kanskje hovedkortet ikke greier å holde spenningene rett å at det da kan hjelpe med litt høyere spenning. Pass på at der ikke står på noe overclock. Sjekke at det ikke er høye temperaturer i kabinettet eller cpu.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei og takk for konstruktive tilbakemeldinger.

Jeg trodde jeg kanskje hadde løst problemet med å disable "Full screen-optimization", men den fryser fortsatt.
Nå har jeg også testet med PUBG og det samme skjer der.

Hovedkortet ble kjøpt for omtrentlig et år siden, hvordan skal jeg kunne dokumentere ovenfor leverandør at dette er problemet?

Er jo litt av en jobb og "låne" et hovedkort fra andre og flytter over komponenter.
Jeg har ikke forsøkt å endre PCI-slot, så jeg kan gi det et forsøk.

Alle temperaturer ser OK ut, ihvertfall fra logger som Core-temp og MSI afterburner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

See du er igjenom det samme som meg. Prøv å hente ut windows minidump eller skjermkort dump(søk opp watchdog). Les den av enten med windbg eller bruk blueview debug. Kan være du får den berømte nvidia driver feilen ingen kan/ vil fixe. Jeg har samme problem og eneste fixen ms og Nvidia kommer er det du har gjort... Som ikke funker.

Endret av knut ivar
Lenke til kommentar

Dette er dessverre "rasisme" mot Europa. Svært mange amerikanske hardware/software utviklere gjør dette med vilje for å korte ned levetiden på maskinvaren og er et "europeisk" problem. Du kan forsøke å bytte til engelsk windows utgave og så laste ned drivere med en amerikansk ip adresse slik at serverne ikke deler ut disse "europeiske" variantene av driverne.

Lenke til kommentar

Dette er dessverre "rasisme" mot Europa. Svært mange amerikanske hardware/software utviklere gjør dette med vilje for å korte ned levetiden på maskinvaren og er et "europeisk" problem. Du kan forsøke å bytte til engelsk windows utgave og så laste ned drivere med en amerikansk ip adresse slik at serverne ikke deler ut disse "europeiske" variantene av driverne.

Wot?

Hei og takk for konstruktive tilbakemeldinger.

Jeg trodde jeg kanskje hadde løst problemet med å disable "Full screen-optimization", men den fryser fortsatt.

Nå har jeg også testet med PUBG og det samme skjer der.

Hovedkortet ble kjøpt for omtrentlig et år siden, hvordan skal jeg kunne dokumentere ovenfor leverandør at dette er problemet?

Er jo litt av en jobb og "låne" et hovedkort fra andre og flytter over komponenter.

Jeg har ikke forsøkt å endre PCI-slot, så jeg kan gi det et forsøk.

Alle temperaturer ser OK ut, ihvertfall fra logger som Core-temp og MSI afterburner.

Hvis det fortsatt vedvarer, kom deg inn i BIOS og slå av Turbo / Speedstep.
Lenke til kommentar

Hei og takk for konstruktive tilbakemeldinger.

 

Jeg trodde jeg kanskje hadde løst problemet med å disable "Full screen-optimization", men den fryser fortsatt.

Nå har jeg også testet med PUBG og det samme skjer der.

 

Hovedkortet ble kjøpt for omtrentlig et år siden, hvordan skal jeg kunne dokumentere ovenfor leverandør at dette er problemet?

 

Er jo litt av en jobb og "låne" et hovedkort fra andre og flytter over komponenter.

Jeg har ikke forsøkt å endre PCI-slot, så jeg kan gi det et forsøk.

 

Alle temperaturer ser OK ut, ihvertfall fra logger som Core-temp og MSI afterburner.

 

 

prøvde du å bytte slot? 

Lenke til kommentar

See du er igjenom det samme som meg. Prøv å hente ut windows minidump eller skjermkort dump(søk opp watchdog). Les den av enten med windbg eller bruk blueview debug. Kan være du får den berømte nvidia driver feilen ingen kan/ vil fixe. Jeg har samme problem og eneste fixen ms og Nvidia kommer er det du har gjort... Som ikke funker.

 

Takk for tipset, jeg skal få gjort dette.

 

Hva skal jeg se etter, skal jeg paste logg her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er dessverre "rasisme" mot Europa. Svært mange amerikanske hardware/software utviklere gjør dette med vilje for å korte ned levetiden på maskinvaren og er et "europeisk" problem. Du kan forsøke å bytte til engelsk windows utgave og så laste ned drivere med en amerikansk ip adresse slik at serverne ikke deler ut disse "europeiske" variantene av driverne.

Wot?

Hei og takk for konstruktive tilbakemeldinger.

Jeg trodde jeg kanskje hadde løst problemet med å disable "Full screen-optimization", men den fryser fortsatt.

Nå har jeg også testet med PUBG og det samme skjer der.

Hovedkortet ble kjøpt for omtrentlig et år siden, hvordan skal jeg kunne dokumentere ovenfor leverandør at dette er problemet?

Er jo litt av en jobb og "låne" et hovedkort fra andre og flytter over komponenter.

Jeg har ikke forsøkt å endre PCI-slot, så jeg kan gi det et forsøk.

Alle temperaturer ser OK ut, ihvertfall fra logger som Core-temp og MSI afterburner.

Hvis det fortsatt vedvarer, kom deg inn i BIOS og slå av Turbo / Speedstep.

 

Takk, tester det ut.

Lenke til kommentar

 

Hei og takk for konstruktive tilbakemeldinger.

 

Jeg trodde jeg kanskje hadde løst problemet med å disable "Full screen-optimization", men den fryser fortsatt.

Nå har jeg også testet med PUBG og det samme skjer der.

 

Hovedkortet ble kjøpt for omtrentlig et år siden, hvordan skal jeg kunne dokumentere ovenfor leverandør at dette er problemet?

 

Er jo litt av en jobb og "låne" et hovedkort fra andre og flytter over komponenter.

Jeg har ikke forsøkt å endre PCI-slot, så jeg kan gi det et forsøk.

 

Alle temperaturer ser OK ut, ihvertfall fra logger som Core-temp og MSI afterburner.

 

 

prøvde du å bytte slot? 

 

Det gjorde jeg.

 

Føler at den ikke fryser like ofte som før, så det ble noe bedre av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...