Gå til innhold

Ekstern harddisk vil ikke formatere seg


orp

Anbefalte innlegg

Har en ekstern harddisk. Har(hadde) masse data på den. Jeg hadde koblet den til pcen og overførte noen bilder. Det var mange bilde og det ville ta lang tid. Så avbrøt jeg det, men så kræsjet harddisken. Jeg koblet den av med trygg fjerning. Og så koblet eksterne harddisken til pcen igjen, men da var den ødelagt og denne ba meg om å formatere før bruk.

 

Nå prøver jeg å formatere den. Men får feilmelding hele tiden. Se bilder.

Og når jeg bruker cmd for å formatere, så står den på 0 prosent i mange timer. Se bilde.

 

Vet noen hva jeg kan gjøre for å få formatert den?

post-436446-0-43339800-1512728957_thumb.png

post-436446-0-16809800-1512728963_thumb.png

post-436446-0-58284400-1512728970_thumb.png

Endret av orp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting man kan gjøre er å ta disken ut av kabinettet og koble til med SATA kabel istedet (er ikke alltid mulig). Da eliminerer man muligheten for feil som har med USB kontroller og strømforsyning å gjøre. 

Men antar den da oppfører seg på samme måte, tror ikke det er mye å gjøre. Kan alltids sjekke SMART status med egnet program, det vil kanskje si noe om hva problemet er.

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med dette for et par måneder siden. Det var kun exFAT som gikk. Koblet til med SATA og det gikk fint. Leste litt rundt og så at det var flere som ikke fikk det til.

 

Mulig det var noe med oppsettet mitt som var problemet, så skal vel ikke si at det er umulig.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

Og cmd prompt må k)øres som (run as) administrator for å gjøre endringer med diskpart .

 

Ikke nødvendig. Du får spørsmål om du vil kjøre diskpart som admin når du starter det.
Nei ikke fra en vanlig windows sesjon son skjermbildene til op viser .

Kan du utdype hva du mener når du er i en ikke-elevert cmd.exe og starter diskpart at du får spørsmål . Diskpart i dette tilfelle startes fra en u-elevert cmd og rettighetene arves.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Jeg tipper du prøver å formatere den i NTFS, men du kan ikke formatere USB-disk i NTFS. Du må bruke exFAT.

 

Har aldri formatert en ekstern disk til exFAT, kun NTFS.

 

Mulig det har noe med at jeg brukte en docking station eller kanskje det hadde noe med størrelsen å gjøre? Disken var 4GB. Sikkert derfor det ikke gikk. Gikk med en gang jeg puttet den inn i PCen. Det var ikke noen krise. Disken skulle erstatte en annen disk, så jeg skulle kopiere over den før jeg satte den inn.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...