Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reklamere til forhandler


Anbefalte innlegg

Hei.

 

i sommer kjøpte jeg en bil hos en mindre bilforhandler, bilen lå til en pris som gjenspeilet markedet og forventet derfor at standen var deretter. i vinter begynte batteriet og tappe seg, tenkte at batteriet var modent for utskiftning og sendte den dermed til verkstedet. På verkstedet finner de ut at batteriet ikke var tilpasset bilen i det hele tatt, i tillegg hadde de satt ett alt for stort (fysisk stort) batteri ned i kassen og dermed passet ikke de originale kabelklemmene. Dette hadde de løst ved å klippe den originale kabelen og skjørte på med en uoriginal kabel ved hjelp av elektrikertape. Verkstedet anbefalte meg å bytte hele kabelen da det var dårlig kontakt og klemmen var limt på batteriet da denne i utgangspunktet ikke passet. dette førte da til en betydelig kostnadsøkning for meg så spørsmålet mitt er om jeg burde reklamere til forhandler? Eller er jeg pålagt som privatkunde å undersøke slike ting selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe du (eller en bilkyndig) lett ville sett dersom man  hadde åpnet panseret ved besiktigelse av bilen (antar at batteriet sitter foran her, som det gjør på de fleste biler). Uansett, jeg ville kontaktet forhandler, og kjørt dette som en reklamasjonssak og krevd kostnadsfri retting av mangelen.

Lenke til kommentar

Uansett om man bør "se over bilen" så er forhandler pliktig å informere om tilstanden til bilen. Det skal ikke være nødvendig å inneha bilteknisk kompetanse for å være beskyttet som forbruker uansett hvor banal og enkelt dette kan fremstå for andre. Tiden der biler "selges som de står" er forbi for lengst så dette er helt klart en sak du kan reklamere på!

Endret av H.A.M.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Batteriet sitter i en egen brønn bak i bagasjerommet, og er gjemt under ett deksel som er boltet fast. Hadde ikke med meg skiftenøkkel så fikk derfor ikke besiktiget batteriet.

 

Den originale kabelen er kappet rett av og limt på med en uoriginal og utilpasset kabel. Hele kabelen må derfor byttes og dette kom på ca. 3500, da kabelen kostet rundt 2500,- 

Lenke til kommentar

Batteriet sitter i en egen brønn bak i bagasjerommet, og er gjemt under ett deksel som er boltet fast. Hadde ikke med meg skiftenøkkel så fikk derfor ikke besiktiget batteriet.

 

Den originale kabelen er kappet rett av og limt på med en uoriginal og utilpasset kabel. Hele kabelen må derfor byttes og dette kom på ca. 3500, da kabelen kostet rundt 2500,- 

 

Men du burde jo reklamert til forhandler umiddelbart og bedt de fikse det. - Slik jeg ser det var det ingen god grunn til å bytte hele kabelen her - det burde holdt med en skikkelig skjøt og en "original" kontakt.

Lenke til kommentar

Batteriet sitter i en egen brønn bak i bagasjerommet, og er gjemt under ett deksel som er boltet fast. Hadde ikke med meg skiftenøkkel så fikk derfor ikke besiktiget batteriet.

 

Den originale kabelen er kappet rett av og limt på med en uoriginal og utilpasset kabel. Hele kabelen må derfor byttes og dette kom på ca. 3500, da kabelen kostet rundt 2500,- 

Det høres ut som du er blitt LURT på prisen på den kabelen, slikt koster ALDRI så mye. Hvilken bil er det snakk om?

Lenke til kommentar

Kvitteringen er sikkert ekte, lureriet består nok av at du betalte for betydelig dyrer deler og mer jobb enn du trengte.

En kobling til batteri koster en 50-lapp eller noe slikt på Biltema.

Å skjøte en kabel er heller ikke dyrt eller vanskelig.

 

Høres ut som de har valgt dyrest mulig løsning her, ikke ulovlig det sånn sett..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...