Gå til innhold

Har du noen gang ringt nødnummeret?


Scarvo

Anbefalte innlegg

Ringte 110 her om dagen pga synlig røyk og synlige flammer i ei fjellside. Forstod raskt at eg ikke var førstemann som ringte og ikke kom til å bli sistemann, og at det hele omhandlet en kontrollert lyngbrann. Greit å være på sikre siden uansett tenker eg.

 

Helt sant. For alt du kunne vite var det jo muligens en skogbrann du observerte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ringt 7 ganger,  4 av gangene var da jeg var frivilig i Røde Kors Hjelpekorps..  1 gang da jeg følte meg truet og hadde nylig blitt sparket og slått ned, 2 ganger grunnet brann.. Begge brantilfellene var heldigvis ikke farlig, bare noen idioter som tenner større bål i utmark uten å informere branvesenet på forhånd..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ringt 7 ganger,  4 av gangene var da jeg var frivilig i Røde Kors Hjelpekorps..  1 gang da jeg følte meg truet og hadde nylig blitt sparket og slått ned, 2 ganger grunnet brann.. Begge brantilfellene var heldigvis ikke farlig, bare noen idioter som tenner større bål i utmark uten å informere branvesenet på forhånd..

 

Det har jeg også opplevd. Ringte brannvesenet første nyttårsdag da noen hadde tent fyr på noe søppel fra dagen før. De hadde så bare forlatt stedet. Når jeg kom forbi var det god fyr i deler av skogen.

Endret av Gompemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stor garasje og skrur bil på hobbybasis. Kunde vil bytte pære. Ny pære blir kjøpt av meg personlig og byttet. En uke senere ringer kunden og påstår at pæren aldri ble byttet.

Vil ha over dobbel sum tilbake.

Noe jeg selvsagt avviste. Ble deretter utsatt for kriminelle som kom hjem til meg å forsøkte å presse meg for penger.

Da de ikke fikk pengene sendte de pengeinnkrever. Pengeinnkreveren knakk fingeren min og banket meg gul og blå.

Før han gikk, fikk jeg beskjed om at summen var doblet enda en gang og frist var satt til en uke da skulle han komme tilbake.

Da det nærmet seg nytt besøk kontaktet jeg politiet og forklarte situasjonen og at nå trenger jeg politiets hjelp. Jeg fikk deretter beskjed om å ringe tilbake når personen var der.

På dette tidspunktet innser jeg at politiet ikke er villige til å hjelpe. Jeg informerte derfor om at når han er her, er det for sent. Mennesket som kommer er farlig og om han forsøker å skade meg ytterligere, så vil jeg forsvare meg til døden. Da jeg sa dette, ble politiet ubehagelige og nedlatende og sa at jeg bør passe på hva jeg sier, da dette kunne bli oppfattet som trusler fra min side.

Javel, da får det gå som det går sa jeg før jeg slang på røret. Pengeinnkreveren kom grytidlig sansynligvis for å overraske meg «off guard» men det var greit for jeg satt allerede på terrassen å ventet med morgenkaffen og ladet armbrøst. Armbrøstet var skjult, men innen en armlengdes avstand. Bilen stoppet og idioten kom ut. Har du holdt avtalen spurte han. Vi har aldri hatt noen avtale sa jeg. Det neste som skjer, skjer veldig raskt: Han åpnet bildøren og tok frem en golfkølle(!). I samme sekund spretter jeg opp og sikter på ham med armbrøstet. Jeg sa at nå skal du tenke deg veldig godt om, før du gjør noe som du vil angre på. Han hørte det ikke, eller ignorerte det totalt. Gikk raskt mot meg og hevet kølla da han var to eller tre meter unna. Så skjer det. Jeg vil ikke drepe noen derfor senker jeg armbrøstet før jeg trykker. Treffer han i lysken. Han skrek så høyt at jeg er sikker på at alle i mils omkrets hørte det. Jeg fikk panikk og løp inn i huset. Det er vanskelig å bedømme tid men etter ca 5 minutter kommer det mange politibiler ambulanser og hele korpset. Dette satt jeg i fengsel i 10 måneder for. De andre involverte ble frikjent selv om jeg hadde vitner og massevis av bevis i form av trusler på SMS, utallelse fra lege ang skadene med fingeren som ble knukket etc. Denne opplevelsen har ikke bare ødelagt mitt forhold til politi og rettsvesen for all fremtid, jeg føler også en bitterhet og nesten et hat mot dem. Jeg vil aldri ringe dem igjen, uansett hvor mye jeg evt måtte behøve hjelp. Her i bygda må man hamle opp med de kriminelle på egenhånd.

 

Skjønner at det er frustrerende. Problemet er bare at dersom politiet skulle ha satt opp vakthold hos alle som er utsatt for vold og trusler, så hadde ikke politiet hatt tid til noenting annet. Det finnes rett og slett ikke ressurser til det. Dette handler på ingen måte om at politiet ikke ønsker eller ikke gidde å beskytte folk. At du ikke vil ringe dem igjen går jo bare utover deg selv... En brukket finger og trusler er selvfølgelig veldig alvorlig. Planlagt nødverge med ladd armbrøst og det å skyte noen som har golfkølle i lysken med armbrøst er enormt mye mer alvorlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...