Gå til innhold

Bitcoinveksler saksøker Nordea etter Kripos-etterforskning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man bruker samme logikk. Minibankene til Nordea blir brukt til å ta ut kontanter til kjøp av ulovlige varer og tjenester, derfra kan ikke transaksjonene i kontanter spores videre en gang slik de kan med Bitcoin. De bør stenge ned Nordea.

 

...men det er begrensninger i hvor mye du kan ta ut. Nordea og konkurrentene deres har meldeplikt. Forsøk å ta ut 100.000 så får du et og annet spørsmål må vite.

 

For å si det svært forsiktig så er du naglet til transaksjonene dine. Om ikke lenge kan du sikkert betale for å bruke et offentlig toalett (Gardemoen osv) med Vipps, og vipps vet banken din når du går på dass. Vive la Schengen, Vive le Siv. Eller noko liknande ;o)

Lenke til kommentar

Om man bruker samme logikk. Minibankene til Nordea blir brukt til å ta ut kontanter til kjøp av ulovlige varer og tjenester, derfra kan ikke transaksjonene i kontanter spores videre en gang slik de kan med Bitcoin. De bør stenge ned Nordea.

Om du tar ut av minibanken 1400 ganger i måneden skal jeg garantere deg at du blir flagget i systemene til bankene. Hvis du tror Nordea (og andre banker) ønsker å stoppe dette på eget initiativ med alt rabalderet det medfører, så tar du feil. Her er det regelverket fra Finanstilsynet som er årsaken til at banken gjør som de gjør.

 

Nordea har allerede fått bøter i Sverige og Danmark, så de er neppe lystne på å få flere tilsvarende saker. Å argumentere med at de ikke tjener penger på kunden er alt for enkelt fremstilt. Når risikoen er bøter på opp mot 50 millioner, er saken ganske enkel for banken: https://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/06/17/1134/Bank/finanstilsynet-i-danmark-politianmelder-nordea

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med den begrunnelsen burde jo alle bedrifter som driver detaljhandel få stengt kontoene sine.

Alt han er gjordt er jo registret med hvor han har fått penger og hvor han har overført de.

Selger jeg bitcoin til han og han overfører norske kroner til min konto så er det opplysninger det offentlige har tilgang til og visa versa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i så fall noe som må tas opp av de regulerende myndighetene (Finanstilsynet). Bankene er kun satt til å etterleve regelverket, ikke å utforme det. Som nevnt over, så er dette neppe noe bankene ønsker å bruke tid og krefter på dersom de ikke er pålagt dette av myndighetene.

 

For ordens skyld så har jeg ingenting mot Cryptovaluta. Har det selv, men er langt fra noen ekspert på området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTB er statens\digis feige måte å pushe nyheter som egentlig er politiske beskjeder,,

 

Idiotisk utsagn. Skal de slutte å omtale saker som denne da fordi det i ditt hode er en "feig måte å pushe politiske beskjeder"? Jeg vil hvertfall gjerne høre om hva som foregår selv om det er politikk med i bildet.

 

Det meste av nyheter kan vris til at det er politiske beskjeder. Kanskje best å legge ned alt av massemedier, da blir alt bedre!

Lenke til kommentar

 

NTB er statens\digis feige måte å pushe nyheter som egentlig er politiske beskjeder,,

 

Idiotisk utsagn. Skal de slutte å omtale saker som denne da fordi det i ditt hode er en "feig måte å pushe politiske beskjeder"? Jeg vil hvertfall gjerne høre om hva som foregår selv om det er politikk med i bildet.

 

Det meste av nyheter kan vris til at det er politiske beskjeder. Kanskje best å legge ned alt av massemedier, da blir alt bedre!

 

Sier ikke du ikke skal få høre hva som foregår , sier bare at,, når staten har noe di skal si

syns jeg di kan gjøre det klart at det er en beskjed fra staten, istedefor å bruke NTB på en så

anonym måte som di gjør.

Mange statlige\halv statlige massemedier skulle vert lagt ned, det hadde vert bedre. (nrk\ntb\div aviser)

Igjen,, sier ikke staten ikke får ha et nyhets kontor\avdeling , klart det, bare tydliggjør det.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor den misforståelsen av at transaksjoner med Bitcoin er anonyme kommer fra?

I motsetning til vanlige kontanter (som jo er anonyme) er alle Bitcoin transaksjoner logget.

 

 

Navnet ditt er "skjult" bak en tilsynelatende intetsigende hash for en gitt transaksjon, så jeg mistenker at misforståelsen kommer av at folk som ikke helt forstår det tekniske forklarer til andre som forstår enda mindre av det tekniske. Så blir en fjær fem høns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...