Gå til innhold

Samsung lydplanke (Hw-K960) og Dolby Amtos. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt Samsung HW-K960 lydlanke, denne har Dolby Atmos.

Fra hva jeg leser så skal den ha ett lite blått lys aktivert til høyre på planken når atmos er aktivert, har aldri sett dette lyset på.

 

Har kobla planken til Samsung UE65mu7005 tv - via HDMI ARC

 

Hvordan i alle dager får jeg spilt av noe i atmos? 

 

Har abonomang på alle streaming tjenester, men får ikke valgt Atmos på noen av dem. Forsøker da me titler jeg vet har atmos.

 

Bruker da appene i smart tv.

 

Har også forsøkt med Chromecast Ultra 4k - kobla direkte i tv, samt også i lydplankens hdmi.

Får ikke på atmos lydspor??

 

Hvordan i alle dager kan eg få prøvd atmos på denne planken ? noen som har erfaringer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også forsøkt med Chromecast Ultra 4k - kobla direkte i tv, samt også i lydplankens hdmi.

Får ikke på atmos lydspor??

 

Hvordan i alle dager kan eg få prøvd atmos på denne planken ? noen som har erfaringer? 

 

ARC kan nok være litt tricky med Atmos (vil jeg tro, har ingen erfaring), men det burde jo funke med appene på TVen hvis denne klarer å "be om" Atmos.

 

Kan du teste med Chromecast i lydplankens HDMI-inn, og TV på HDMI-ut? Da omgår du ARC, og handshake mellom Chromecast og lydplanken bør gi Atmos. Merk at selv om Chromecasten støtter Atmos så er det ikke sikkert apper som Netflix har lagt til dette enda. 

 

Lang tråd på avsforum om temaet HDMI ARC+Atmos

Lenke til kommentar

Din TV støtter ikke Atmos. Da må du vel ha LG så vidt jeg veit. Men ARC støtter uansett ikke Atmos enda så får ikke brukt det jeg eller. 
Du skal få Atmos hvis du kobler Chromecast Ultra rett i lydplanken. Det er ikke bare et blått lys, men det står også Dolby Atmos på displayet. 
Husk å koble lydplanke og oppdater den. Lydplanken har nettopp fått støtte for DTS 5.1 så du slipper å høre stereo på alt annet enn Dolby. 

Lenke til kommentar

Din TV støtter ikke Atmos. Da må du vel ha LG så vidt jeg veit. Men ARC støtter uansett ikke Atmos enda så får ikke brukt det jeg eller. 

Du skal få Atmos hvis du kobler Chromecast Ultra rett i lydplanken. Det er ikke bare et blått lys, men det står også Dolby Atmos på displayet. 

Husk å koble lydplanke og oppdater den. Lydplanken har nettopp fått støtte for DTS 5.1 så du slipper å høre stereo på alt annet enn Dolby. 

 

Leser at Netflix ikke har støtte på dolby atmos mot Chromecast - kun Xbox One å LG tv. 

Har du samme lydplanke som meg å får Atmos via Chromecast Ultra?

Jeg har min Chromecast plugget inn i Hdmi1 porten på planken, men finner ingen måte å spille av atmos, er ikke ett alternativ i noen streame tjenester, heller ikke youtube.

 

Skal lydplanken oppdateres på annet vis en ved å gå inn på appen å velge "se etter oppdatering" ? 

Leser att noen oppdatere med USB - det har ikkje eg gjort. 

 

Appen på telefonen sier att eg har nyeste programmvare i lydplanken.

 

Kan atmos støtte via ARC komme i form av oppdatering? eller er dette for gammel teknologi, å planken må byttes ut for å få det? 

Tragisk att ny samsung tv sammen med ny samsung lydplanke ikke kan spille av atmos i på noe vis. 

Endret av Markus89
Lenke til kommentar

Ser det på Netflix sine sider at den ikke støtter Atmos. Har ikke chromecast selv nei.

 

Nei bare oppdater med multiroom, da er det iboks.

Du er ikke den eneste som synes det er teit. Netflix på min TV støtter Atmos, men lydplanken vil ikke ta imot Atmos-signal via Arc. Er mange poster om det der på flere forum.

Ingen som veit om den vil støtte det eller ikke enda, men jeg tviler på at den vil gjøre det.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Med Xbox One er det i alle fall rett frem så lenge du har bitstream / Dolby Atmos aktivert i Xbox settings. For Netflix så må du jo da også betale for UHD tier der Atmos også er inkludert.

 

Siden det er HDMI 2.0 som benyttes i HW-K960 så kan det potensielt være en mulighet for at det kommer en firmware senere som gjør Atmos via ARC mulig. Det må ikke nødvendigvis være HDMI 2.1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

flatpanels.dk har utført en meget grundig test, forklarende og istruktiv.

 

https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1480321471

 

I juni har de publisert en oversigt over alle de karakterer, som er uddelt til TV-lydprodukter. Listen opdateres automatisk hver gang de publiserer en ny anmeldelse.

 

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1530081512

Endret av Notatall
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Lyd og bilde nerd skrev (På 29.12.2021 den 11.40):

Hvordan kan de si en lydplanke har dolby atmos?????   Jeg har Ekte atmos hjemme med høyttaler i taket ..  jeg har hørt på forskjellige planker m atmos..  jeg hører mye og kraftig lyd fra planken foran ved tv'en men ikke noe mer...    

Varierer hvordan man har det satt opp og hva man bruker som kilde.

Testet ett par Dolby test videoer på en bærbar PC med Dolby Atmos, og overranskende hvor godt lyden på sidene var faket til. Merket ingenting over for å si det slik. 

Men ingenting erstatter dedikerte høyttalere, men lyd refleksjon når det er satt opp og kalibrert riktig funker ok for de fleste. Som med alle type høyttalere så har rommet veldig mye å si på hvordan det blir.

 

hvilke planker testet du, hva testet du med og hvordan var ting koblet og satt opp? Test hos Elkjøp funker ikke her når de ikke har egne rom for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...