Gå til innhold

Knall lydkort eller DAC til Audiophile øretelefoner?


Jan1984

Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha plugget inn Sennheiser HD599, inn i Recivern min (Yamaha RX-V1900), som var koblet til en 4k spiller og spilte vanlig cd, så hørte jeg å faktisk å bra lyd jeg kunne oppleve med min litt gamle reciver.

 

Vil f.eks: ASUS Essence STX II, kunne gi meg like bra lyd når jeg kobler recivern til den?  Eller vil en Dac gi bedre lyd, og da mener jeg itte Dac til mange tusen, men rundt 2-3000kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Schiit Modi 2 / Magni 3

Da får du både forsterker og DAC til rundt 3k

Trenger jeg egentlig forsterker a? Med en reciver jeg ga 12-14000kr for, for en del år sia riktignok, men den gir antagelig mye bedre lyd enn hva jeg får med modi2 / magni 3, det jeg trenger er en dac eller kvalitets lydkort vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hodetelefonutgangene på en reciever er normalt ikke spesielt påkostet. På annerkjent utstyr som er dedikert til hodetelefoner er det derfor rimelig stor sannsynlighet for at det blir bedre lyd. HD599 har såpass bra kvalitet at jeg hadde blitt overrasket om det ikke var noe forskjell å spore. Med det sagt varierer jo også med folk med hva dem definerer som god lyd, så du vil finne alt fra "det er ikke noe forskjell" til "det er jo verre" og "dette er mye bedre".

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

Schiit Modi 2 / Magni 3

Da får du både forsterker og DAC til rundt 3k

Trenger jeg egentlig forsterker a? Med en reciver jeg ga 12-14000kr for, for en del år sia riktignok, men den gir antagelig mye bedre lyd enn hva jeg får med modi2 / magni 3, det jeg trenger er en dac eller kvalitets lydkort vil jeg tro.

 

 

Som det blir nevnt her så er hodetelefonutgangene sjeldent påkostet da det er terminal utgangene det kostes på.

Jeg brukte også mine på vanlig (semi dyr) forsterker og den har rett og slett ikke kraft nok i hodetelefonutgangen til å gi god lydkvalitet (Merk: min mening)

 

Om du har tatt steget opp i prisklassen på hodetelefoner så får du utrolig mye mer ut av de med en DAC+amp combo.

Lenke til kommentar

Hodetelefonutgangene på en reciever er normalt ikke spesielt påkostet. På annerkjent utstyr som er dedikert til hodetelefoner er det derfor rimelig stor sannsynlighet for at det blir bedre lyd. HD599 har såpass bra kvalitet at jeg hadde blitt overrasket om det ikke var noe forskjell å spore. Med det sagt varierer jo også folk med hva dem definerer som god lyd, så du vil finne alt fra "det er ikke noe forskjell" til "det er jo verre" og "dette er mye bedre".

Jeg vet ikke hvor mye påkostet det er på RX-v1900, detti var en veldig bra reciver når den kom, som jeg brukte til svs høytalere, og det er en stor tung kasse på 17kilo, noe som får meg til å lure om de små modi/magni klarer å gi like god lyd.  Hadde jeg hatt de her kunne jeg ha sammenlignet.  Jeg fikk hvertfall en wow opplevelse når jeg plugge i headsettet i recivern sammen med en 4kspiller og spilte cd.  Når det er sagt, så var det sammenlignet med ett Xonar U5 lydkort, som skal leveres tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye påkostet det er på RX-v1900, detti var en veldig bra reciver når den kom, som jeg brukte til svs høytalere, og det er en stor tung kasse på 17kilo, noe som får meg til å lure om de små modi/magni klarer å gi like god lyd.  Hadde jeg hatt de her kunne jeg ha sammenlignet.  Jeg fikk hvertfall en wow opplevelse når jeg plugge i headsettet i recivern sammen med en 4kspiller og spilte cd.  Når det er sagt, så var det sammenlignet med ett Xonar U5 lydkort, som skal leveres tilbake.

Da får du vel neppe så mye lydmessig ut av å bytte. Det jeg vet om av Xonar-modeller holder alle en høy kvalitet.

Lenke til kommentar

 

 

Schiit Modi 2 / Magni 3

Da får du både forsterker og DAC til rundt 3k

Trenger jeg egentlig forsterker a? Med en reciver jeg ga 12-14000kr for, for en del år sia riktignok, men den gir antagelig mye bedre lyd enn hva jeg får med modi2 / magni 3, det jeg trenger er en dac eller kvalitets lydkort vil jeg tro.

 

 

Som det blir nevnt her så er hodetelefonutgangene sjeldent påkostet da det er terminal utgangene det kostes på.

Jeg brukte også mine på vanlig (semi dyr) forsterker og den har rett og slett ikke kraft nok i hodetelefonutgangen til å gi god lydkvalitet (Merk: min mening)

 

Om du har tatt steget opp i prisklassen på hodetelefoner så får du utrolig mye mer ut av de med en DAC+amp combo.

 

HD599 er ikke de meste krevende å dra da, det er ikke 300ohm hodetelefoner.  Men jeg er nysjerrig nå på hva dedikert hodetelefon dac og amp vil høres ut som

Lenke til kommentar

Som regel får du bedre bevarte detaljer, lineær frekvensrespons uten store utslag i volum. Brukbart buffer som tillater greit volum uten klipping, stram bassrespons p.g.a lav dempefaktor grunnet lavohmig utganstrinn og generelt en god ratio på signal til støy. De fleste løsningene spiller høyere og driver tungdrevne hodetelefoner bedre.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke hvor mye påkostet det er på RX-v1900, detti var en veldig bra reciver når den kom, som jeg brukte til svs høytalere, og det er en stor tung kasse på 17kilo, noe som får meg til å lure om de små modi/magni klarer å gi like god lyd.  Hadde jeg hatt de her kunne jeg ha sammenlignet.  Jeg fikk hvertfall en wow opplevelse når jeg plugge i headsettet i recivern sammen med en 4kspiller og spilte cd.  Når det er sagt, så var det sammenlignet med ett Xonar U5 lydkort, som skal leveres tilbake.

Da får du vel neppe så mye lydmessig ut av å bytte. Det jeg vet om av Xonar-modeller holder alle en høy kvalitet.

 

Det er ikke Xonar essence, men ett 7-800kr eksternt lydkort.  Det er stor forskjell fra å høre på den tilkoblet reciver, forhold til en cdspiller tilkoblet reciver.  Lurerpå om en Hegel HD10 eller HD11 hadde hvert ett lurt kjøp brukt, men da er det kanskje recivern som blir for dårlig.. vet ikke..

Lenke til kommentar

Som regel får du bedre bevarte detaljer, lineær frekvensrespons uten store utslag i volum. Brukbart buffer som tillater greit volum uten klipping, stram bassrespons p.g.a lav dempefaktor grunnet lavohmig utganstrinn og generelt en god ratio på signal til støy. De fleste løsningene spiller høyere og driver tungdrevne hodetelefoner bedre.

Å da anbefaler du modi 2 og magni 2?  Eller ville du gått for noe bedre og kanskje brukt for å få råd til det?

 

Jeg ser foresten Sennheiser HD700 + Valhalla 2 + Hegel super, på finn til 5000kr  Det er ikke for sent for meg å angre kjøpet på Sennheiser HD599 og lykortet og heller kjøpe det, eneste er Hegel super virkelig bra nok DAC?

Lenke til kommentar

Jeg ser foresten Sennheiser HD700 + Valhalla 2 + Hegel super, på finn til 5000kr  Det er ikke for sent for meg å angre kjøpet på Sennheiser HD599 og lykortet og heller kjøpe det, eneste er Hegel super virkelig bra nok DAC?

Personlig er jeg ikke spesielt glad i lyden på HD700, men den har sin fanbase. Har ikke testet Hegel SUPER selv men den får grei kritikk. Samme med Valhalla 2. Du kan jo justere ting med EQ for å få den lydsignaturen du liker, men for enkelhets skyld er det smart å legge seg rimelig tett opp til den lyden du foretrekker uten at du trenger å mokle så mye med justeringer som gjerne spiser batteri og potensielt forringer lydkvaliteten om du er på farten.

 

Nå bruker jeg primært Fidelio X1 (X2HR selges nå) som jeg synes er et svært godt kompromiss på pris/kvaitet. Disse har en livlig lyd uten at de er skarpe. Velartikulerte om enn litt ubalanserte frekvensmessig.

Lenke til kommentar

Det er en god kombo til HD599. De to hertingene som har designet disse er svært dyktige på å designe godlyd for en fornuftig pris. Specen på disse overgår greit det HD599 kan levere.

Kan jo å angre kjøpet om jeg ikke blir imponert, så er kanskje ikke så dumt å prøve de, men å syns du om det jeg fant på finn?  Sennheiser HD700+valhalla 2 og Hegel super, Dac'en vil jeg tro blir i spinkleste laget, rørforsterkeren er jeg nysjerrig på, nå har jeg ikke hørt på rørforsterker før, så det er kanskje litt riski, jeg tror det skal være fint til f.eks klassisk musikk, og det er noe som er nydelig å høre på med ordentlig utstyr.  Ellers skal det brukes til all type musikk og ikke minst gaming da.

Lenke til kommentar

Vet desverre ikke nok om Valhalla / Hegel til å til å hjelpe deg.

Bruker selv modi2 / magni2U (Nå selges jo Magni 3) på et par Mad Dog til PCen med APO EQ og jeg er superfornøyd.

Testet et par andre hodetelefoner også men ingen Sennheisere enda.

 

Kan også være verdt å spørre litt trundt i denne tråden.

Mye folk med peiling her:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...