Gå til innhold

Knall lydkort eller DAC til Audiophile øretelefoner?


Jan1984

Anbefalte innlegg

 

Jeg ser foresten Sennheiser HD700 + Valhalla 2 + Hegel super, på finn til 5000kr  Det er ikke for sent for meg å angre kjøpet på Sennheiser HD599 og lykortet og heller kjøpe det, eneste er Hegel super virkelig bra nok DAC?

Personlig er jeg ikke spesielt glad i lyden på HD700, men den har sin fanbase. Har ikke testet Hegel SUPER selv men den får grei kritikk. Samme med Valhalla 2. Du kan jo justere ting med EQ for å få den lydsignaturen du liker, men for enkelhets skyld er det smart å legge seg rimelig tett opp til den lyden du foretrekker uten at du trenger å mokle så mye med justeringer som gjerne spiser batteri og potensielt forringer lydkvaliteten om du er på farten.

 

Nå bruker jeg primært Fidelio X1 (X2HR selges nå) som jeg synes er et svært godt kompromiss på pris/kvaitet. Disse har en livlig lyd uten at de er skarpe. Velartikulerte om enn litt ubalanserte frekvensmessig.

 

Jeg har ikke prøvd HD700 så jeg vet ikke hva jeg synes om de, vet bare att de skal være veldig bra.  Hegel super kan vara bra når man er på farta ja, men jeg ser primert etter utstyr for hjemmebruk.

 

Skal være bra de ja.  Jeg vet ikke åssen de er for gaming?  Derfor jeg bestilte Sennheiser HD599 og tester ut Audio technica ATH-AD700x, men musikk har å like mye å si.  Tror jeg ender opp med Sennheiser HD599 og lever tilbake 700x selv om jeg synes de er veldig fine til gaming. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet desverre ikke nok om Valhalla / Hegel til å til å hjelpe deg.

Bruker selv modi2 / magni2U (Nå selges jo Magni 3) på et par Mad Dog til PCen med APO EQ og jeg er superfornøyd.

Testet et par andre hodetelefoner også men ingen Sennheisere enda.

 

Kan også være verdt å spørre litt trundt i denne tråden.

Mye folk med peiling her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301

Høres bra ut, kan nok hende jeg ender opp med samma eller lignende :)

 

Jeg skal ta en kikk på der, takk for tipset :)

Lenke til kommentar

 

Det er en god kombo til HD599. De to hertingene som har designet disse er svært dyktige på å designe godlyd for en fornuftig pris. Specen på disse overgår greit det HD599 kan levere.

Kan jo å angre kjøpet om jeg ikke blir imponert, så er kanskje ikke så dumt å prøve de, men å syns du om det jeg fant på finn?  Sennheiser HD700+valhalla 2 og Hegel super, Dac'en vil jeg tro blir i spinkleste laget, rørforsterkeren er jeg nysjerrig på, nå har jeg ikke hørt på rørforsterker før, så det er kanskje litt riski, jeg tror det skal være fint til f.eks klassisk musikk, og det er noe som er nydelig å høre på med ordentlig utstyr.  Ellers skal det brukes til all type musikk og ikke minst gaming da.

 

 

Rørforsterkere gir i beste fall like god lyd for en høyere pris, som regel dårligere og dyrere.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er en god kombo til HD599. De to hertingene som har designet disse er svært dyktige på å designe godlyd for en fornuftig pris. Specen på disse overgår greit det HD599 kan levere.

Kan jo å angre kjøpet om jeg ikke blir imponert, så er kanskje ikke så dumt å prøve de, men å syns du om det jeg fant på finn?  Sennheiser HD700+valhalla 2 og Hegel super, Dac'en vil jeg tro blir i spinkleste laget, rørforsterkeren er jeg nysjerrig på, nå har jeg ikke hørt på rørforsterker før, så det er kanskje litt riski, jeg tror det skal være fint til f.eks klassisk musikk, og det er noe som er nydelig å høre på med ordentlig utstyr.  Ellers skal det brukes til all type musikk og ikke minst gaming da.

 

 

Rørforsterkere gir i beste fall like god lyd for en høyere pris, som regel dårligere og dyrere.

 

AtW

 

Ok, Valhalla 2 får bra review, det er entry lvl rørforsterker uten billig lyd fra røra.

Lenke til kommentar

Rør brukes gjerne fordi de har en sjarmerende vreg på lyden som mange synes høres behagelig ut. Blir litt det samme som folk som vil ha vinyl som knitrer. Det finnes rørutstyr med temmelig gode spesifikasjoner, men dette koster flesk. For en som bare vil ha nøyaktig lyd er solidstate  som er så å si alt annet i markedet mer teknisk riktig lyd til en bedre pris/ytelse.

 

Edit: Hvis du vil diskutere rør-amper så hør med Jann Ove.

https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=58847

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Rør brukes gjerne fordi de har en sjarmerende vreg på lyden som mange synes høres behagelig ut. Blir litt det samme som folk som vil ha vinyl som knitrer. Det finnes rørutstyr med temmelig gode spesifikasjoner, men dette koster flesk. For en som bare vil ha nøyaktig lyd er solidstate  som er så å si alt annet i markedet mer teknisk riktig lyd til en bedre pris/ytelse.

Ja, kunne vøri artig å prøvd, men mer safe å gå for vanlig forsterker.  Jeg har funnet ut att jeg skal returnere Sennheiser HD599, jeg syns de blir litt slitsome i lengden å høre på, jeg har ikke visst helt hvorfor, da jeg ikke er expert på dette, men hørte en reviewer som sa akkurat det samma, så da skal jeg prøve ett annet headphones.  Tenker litt på å prøve sennheiser hd600, da må jeg såfall ha noe som drar 300ohm, er modi 2/magni 2 eller 3 fortsatt å annbefale med hd600? 

Lenke til kommentar

HD600/HD650 var vel etter det jeg har forstått brukt veldig mye under utviklingen av dem så det er en god match. HD600 er litt flat i lydbildet uten at det er veldig sjenerende. HD650 er litt mer mer moderne og lyttevennlig for konsumentbruk. Her ser du de justeringene jeg foretrekker på HD650. Som du ser er det endel mer dypbass, mindre mellomtone og mer diskant. Dette synes jeg drar ut mer detaljer og gjør lyden generelt mer interessant og engasjerende.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301&page=461&do=findComment&comment=22933093

 

Edit: Hvis du vil legge inn automatisk EQ i Windows fungerer Equalizer APO bra.

Her er de innstillingene som matcher høvelig. Fikk dem aldri helt lik, men synes uansett dette er bedre enn uten.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301&page=472&do=findComment&comment=22978315

Endret av vidor
Lenke til kommentar

HD600/HD650 var vel etter det jeg har forstått brukt veldig mye under utviklingen av dem så det er en god match. HD600 er litt flat i lydbildet uten at det er veldig sjenerende. HD650 er litt mer mer moderne og lyttevennlig for konsumentbruk. Her ser du de justeringene jeg foretrekker på HD650. Som du ser er det endel mer dypbass, mindre mellomtone og mer diskant. Dette synes jeg drar ut mer detaljer og gjør lyden generelt mer interessant og engasjerende.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301&page=461&do=findComment&comment=22933093

Ja da er det jo mitt i blinken :)  Jeg så HD600 til 2500kr nye, så jeg har sikret meg de, var bare 1 igjen, men er ikke sendt enda, så jeg kan cancle order, eller returnere senere da, men HD650 billigste jeg ser er 3333kr  Er de å få billigere noen stand?  Blir en del penger, i og med att jeg skal ha dac og forsterker å.  Recivern min, drar 50 ohm, men jeg tror ikke den drar 300 ohm etter det jeg så i spesifikasjoner.  Ut av ren nysjerighet, har du prøvd Jotunheim? der fårn med dac for en tusenlapp til.  Men må riktig nok ut med 6tusen da, ikke noen sum jeg har lyst til å bruke, men sammtidig så lurer jeg på om det kan være en innvestering, er den værdt penga forhold til magni 3?  Jeg kan jo leve på lettkokt havregrøt 1mnd :p hehe.

Lenke til kommentar

Jonny sitt tips er bra hvis du tåler litt ventetid, ellers kan man bare guffe opp med EQ med HD600 så blir dem nok temmelig lik HD650 da du har samme lydegenskapene selv om frekvensresponsen er mer flat. HD650 pleier også å bli solgt til rundt 2800 kr. Temmelig stort prishopp nå nettopp (desember syndomet?). Jotunheim er et knallprodukt hvis du kjøper med DAC-kort.
 
Det koster gjerne litt med godt utstyr. Fordelelen med en god rigg er at den varer i årevis om du tar vare på den.
  

Hvis du er keen på å spare penger;

Jeg bruker PC-versjonen av denne og er storfonøyd, så du trenger ikke et svært beist for å få godlyd hvis du er på budsjett.

Sabre 9018 var før forbeholdt svindyrt referanseutstyr innen audio-markedet. Det at du får dette i en liten nøytral USB-klump til den prisen det selges for er egentlig ganske utrolig.

 

Edit: Det er en grunn til at denne finnes i to ulike versjoner. PC-versjonen er ikke direkte kompatiblel med de fleste Android-dingsene. Når jeg testet dette kom det bare forvrengt ugjennkjennelig lyd ut, så om du vil ha en dings du kan kombinere til begge formålene er det nok lurt å gå for Android-versjonen og et adapter

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Sennheiser HD 650 (eller 6XX, Massdrop sin versjon av denne, med litt designendringer og kortere kabel) fås kjøpt hos Massdrop nå for 200 dollar pluss frakt. Lang leveringstid, though.

6XX har akkurat samme lyd?  Jeg regne på 200kr i frakt, mulig det er for lite, men med toll så er det 1000kr å spare, det som virkelig sug er att en må vente til langt utti mars 2018, så det tror jeg ikke har tolmodighet nok til.  Ellers takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Jonny sitt tips er bra hvis du tåler litt ventetid, ellers kan bare guffe opp med EQ med HD600 så blir dem nok temmelig lik HD650 da du har samme lydegenskapene selv om frekvensresponsen er mer flat. HD650 pleier også å bli solgt til rundt 2800 kr. Temmelig stort prishopp nå nettopp (desember syndomet?). Jotunheim er et knallprodukt hvis du kjøper med DAC-kort.

 

Det koster gjerne litt med godt utstyr. Fordelelen med en god rigg er at den varer i årevis om du tar vare på den.

  

Hvis du er keen på å spare penger;

Jeg bruker PC-versjonen av denne og er storfonøyd, så du trenger ikke et svært beist for å få godlyd hvis du er på budsjett.

Sabre 9018 var før forbeholdt svindyrt referanseutstyr innen audio-markedet. Det at du får dette i en liten nøytral USB-klump til den prisen det selges for er egentlig ganske utrolig.

 

Edit: Det er en grunn til at denne finnes i to ulike versjoner. PC-versjonen er ikke direkte kompatiblel med de fleste Android-dingsene. Når jeg testet dette kom det bare forvrengt ugjennkjennelig lyd ut, så om du vil ha en dings du kan kombinere til begge formålene er det nok lurt å gå for Android-versjonen og et adapter

Ja, det er en mulighet.  2800 var bedre pris ja, synd jeg ikke tenkte på de når det var black friday(vet ikke om de var på salg men)  Ja jeg såg review av Jotunheim, fikk veldig skryt.  Så det frister.  Ja det koster, å jeg lik å kjøpe no ordentlig, så lenge jeg har penger til det da, ellers venter jeg ofte.  Men kan godt hende jeg blir veldig fornøyd med modi/magni, eller en billigere dac som du linke, det var hvertfall fin pris, jeg må uansett ha en forsterker da.

Lenke til kommentar

 

Sennheiser HD 650 (eller 6XX, Massdrop sin versjon av denne, med litt designendringer og kortere kabel) fås kjøpt hos Massdrop nå for 200 dollar pluss frakt. Lang leveringstid, though.

6XX har akkurat samme lyd? Jeg regne på 200kr i frakt, mulig det er for lite, men med toll så er det 1000kr å spare, det som virkelig sug er att en må vente til langt utti mars 2018, så det tror jeg ikke har tolmodighet nok til. Ellers takk for tipset :)

Ja, lyden skal være akkurat den samme, kun design som skiller disse (annen farge på plasten) og kortere kabel (med 3,5 mm Jack istedenfor 6,3 mm som 650 har).

Lenke til kommentar

 

 

Sennheiser HD 650 (eller 6XX, Massdrop sin versjon av denne, med litt designendringer og kortere kabel) fås kjøpt hos Massdrop nå for 200 dollar pluss frakt. Lang leveringstid, though.

6XX har akkurat samme lyd? Jeg regne på 200kr i frakt, mulig det er for lite, men med toll så er det 1000kr å spare, det som virkelig sug er att en må vente til langt utti mars 2018, så det tror jeg ikke har tolmodighet nok til. Ellers takk for tipset :)

Ja, lyden skal være akkurat den samme, kun design som skiller disse (annen farge på plasten) og kortere kabel (med 3,5 mm Jack istedenfor 6,3 mm som 650 har).

 

Ok, er de ikke å få tak i norge? og hva er såfall prisen?

Lenke til kommentar

Sennheiser HD 6XX må kjøpes fra Massdrop (om du da ikke finner de til salgs brukt). Sennheiser HD 650 får du kjøpt i Norge, billigste pris ser ut til å være 3333 kr (https://www.prisjakt.no/product.php?p=16880).

 

Her er forøvrig link til Massdrop (https://www.massdrop.com/buy/massdrop-sennheiser-hd6xx) med informasjon, se f.eks. videoen som det linkes til der (det finnes relativt mange andre lignende videoer på YouTube, jeg har foreløpig ikke klart å finne noe annet enn positivt om denne hodetelefonen).

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Ok, da blir det nok HD600 eller HD650, Jeg skal teste de ut og finne ut hvilke jeg liker best.  Har å bestilt Schiit Jotunheim, jeg vurderte rørforsterker, men etter att jeg fant ut att de blir skikkelig varme, og jeg har ei datter på 2 år som klår på alt, så vart rørforsterker utelukket.  Håper nå jeg ikke har tatt i for mye forhold til det jeg får.  Jeg kunne f.eks kjøpt Fidelio X2 til 900kr og kjøpt modi2/magni2 brukt til 1600kr, har ikke hørt Fidelio X2 men hører mye skryt om de.  Tenker nå att dette er en investering, att jeg kommer ikke til å oppgradere, mulig jeg kjøper meg ett til headsett med tida som gjør ting litt annerledes, men kommer ikke til å oppgradere DAC/Forsterker, hvis jeg hadde kjøpt modi/magni stack, så hadde jeg kanskje ville oppgradert med tiden, så da dropper jeg å bruke penger på de og går rett for Jotunheim, det svir litt i lommeboka nå, men jeg kan spare det innatt over tid.  Så håper jeg blir skikkelig fornøyd med hva jeg får :) 

 

Er ikke sikkert jeg er ferdig med tråden her enda, men jeg vil takke for all hjelp og alle svar :)  Jeg kan skrive hva jeg synes om Jotunheim med usb dac når jeg har fått testet den, ellers er det folk med mye mer peiling enn meg der ute som har gjort reviews :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...