Gå til innhold

Nå er én Bitcoin verdt nesten 80 000 kroner


Anbefalte innlegg

Angående å tjene penge, så anbefaler jeg å kjøpe et par vertcoins i håp når halveringa på blockchainen blir foretatt om et par timer/imorra 12.12 og block reward går fra 50 vtc til 25 vtc.  Selv har jeg klart å mine et par. Vertcoin to the moon. 

 

Kjøp btc fra gdax, coinbase og bytt om i bitfinex  til VTC/vertcoin. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Bitcoin er ikke forankret i noenting. Det er en "valuta" startet ut av ingenting

Bitcoin er forankret i arbeidet det innebærer å bygge og verifisere blockchain'en - altså transaksjonshistorikken
 

Det er jo egentlig ganske hårreisende at man lage en "valuta", hvis eneste verdi er "trykkekostnadene"!

Nei det er ikke det samme som trykkekostnader. Trykkekostnader kan ikke brukes til noe (så vidt jeg vet ). Blockchainen derimot kan brukes til å verifisere at noe har skjedd og om det har skjedd før, eller etter noe annet. Ta det klassiske eksempelet med at noen holder opp dagens avis og tar et bilde av at de holder den for å bevise sist de var i live. Dette kan forfalskes (photoshop etc.) i dag. Men dersom du legger inn et "bitcoinstempel/vannmerke" vil bildet/transaksjonen/skjøtet etc. bli foreviget, låst og kryptert inn i blockchain og du har et bevis på at det har skjedd og når.

 

 

Ok, igjen: Er det verdi nok til å stå bak og garantere for milliarder av kroner i Bitcoin???

Hvor ofte trenger du "å bevise at noe skjedde før eller etter noe annet", og hvor mye hadde du vært villig til å betale for det?

 

Jeg trodde Bitcoin var keiserens nye klær, men nå har jeg blitt seriøst overbevist.

 

For eksempel ved salg av boliger og eiendom brukes dette hele tiden. Så man kunne se for seg dette som en form for kryptert elektronisk tinglysning eller istedenfor tinglysning. Du har helt rett at det ikke ligger noen verdi bak, verdien er det man er enige om at det er verdt (etterspørsel etc). Det er altså en helt fiktiv verdi man må "tro på" akkurat som man må tro på selskaper, regjeringer, osv. (sjekk boka sapiens for eksempel hvor yuval noah harrari utdyper dette). At et land garanterer er heller ikke nødvendigvis en trygging av verdien. Det finnes nok av eksempler på valuta som har blitt verdiløs. At det finnes fysiske penger, betyr ikke at de har noe særlig egenverdi. Man kan sikkert smelte om metallet og gjøre det til noe annet som er brukbart, men da er det ikke "penger" lenger. Sånn sett liker jeg analogien om at penger egentlig bare er en "IOU". Se for eksempel denne artikkelen i the guardian som beskriver konseptet på en ganske grei måte: https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/mar/18/truth-money-iou-bank-of-england-austerity

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her ser det ut til at vi har et eksempel på hva "Handel med Bitcoin" godt kan handle om, når det ikke finnes "ansvarlige rettsubjekter" som kan saksøkes. Hvordan man man da forebygge risiko for tap og svindel?

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-rundlurt-for-flere-millioner-i-bitcoin-svindel--pengene-er-nok-borte-for-godt/69251557

Hvis "handel med bitcoin" betyr "gi noen tilgang til nettbanken din" så ja. Det har dog absolutt ingenting med bitcoin å gjøre annet enn at svindlere latet som om de skulle investere i bitcoin for de som gikk med på det.

 

Eller mener du tilsvarende at om du gir noen tilgang I nettbanken din "for å kjøpe en Tesla for deg", er at kjøp av Tesla er svindel når du finner tom bankkonto etterpå...?

Lenke til kommentar

 

Her ser det ut til at vi har et eksempel på hva "Handel med Bitcoin" godt kan handle om, når det ikke finnes "ansvarlige rettsubjekter" som kan saksøkes. Hvordan man man da forebygge risiko for tap og svindel?

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-rundlurt-for-flere-millioner-i-bitcoin-svindel--pengene-er-nok-borte-for-godt/69251557

Hvis "handel med bitcoin" betyr "gi noen tilgang til nettbanken din" så ja. Det har dog absolutt ingenting med bitcoin å gjøre annet enn at svindlere latet som om de skulle investere i bitcoin for de som gikk med på det.

 

Eller mener du tilsvarende at om du gir noen tilgang I nettbanken din "for å kjøpe en Tesla for deg", er at kjøp av Tesla er svindel når du finner tom bankkonto etterpå...?

 

 

Det er faktisk sant. Innser at min første konklusjon i denne sammenheng var feil.

 

Svindelen skjedde jo faktisk ikke ifb med "Bitcoin" men ifb med den tradisjonelle nettbanken.

 

Ellers litt nyheter om "kryptovaluta" som ikke er positiv og som kanskje etter hvert får alle boblene til å sprekke:

https://e24.no/boers-og-finans/bitcoin/soer-korea-raidet-kryptoboerser-forbereder-lov-som-kan-forby-kryptohandel/24228881

Lenke til kommentar

Ellers litt oppdatering om "saken". Alle kryptovalutaer ser nå ut til å være "på vei ned".

 

Det som vil avgjøre "den framtidige skjebne" det er vel kansje sannsynligvis hvilket regelverk som kommer.

 

Når en teknologi er ny så finnes det ikke noe regelverk for den. Etter hvert så vil jo dette regelverket komme på plass.

 

https://www.tek.no/artikler/na-stuper-verdien-pa-i-alle-i-kryptovalutaene/425994

 

Det er vel ellers sannsynlig at "noen" vil ha lov til å handle med hverandre, slik at verdien etter hvert vil stabilisere seg på et nivå ut i fra hva kryptovalutaen faktisk kan brukes til.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utviklingen nå er jo snarlik utviklingen i 2011, raskt opp og saktere ned. Usikkerheten til reguleringer har jo også et lengre perspektiv enn reaksjoner knyttet til hendelser, så jeg ville blitt litt overrasket om det ikke tar minst et par år før man igjen ser et skikkelig rally. 

 

Så, gratulerer til de som timet salgene sine rett. ^^; 

Enten det var i 2011, 2013 eller desember 2017. 

 

Bitcoin-2011-crash.png

 

bitcoin-crash-2013.jpg?1507215263

 

 

Med de småpengene jeg har, tenker jeg å glemme av hele greia, og så heller se om ikke det kommer en ny rally om noen år. 

Lenke til kommentar

Interessant. Fant fram til noen tall selv og kunne se at det stemmer at Bitcoin tidligere har hatt noenlunde tilsvarende fall som den har hatt nå, og så har den kommet opp igjen. Det har ikke vært slik at den har kollapset fullstendig, den har tvert i mot hat langsomt nedadgående kursutvikling over tid (Ca desember 2013 - mars 2015), og så har det vendt om til en stabil kursoppgang over tid. (Høst 2015 - ca desember 2017.) Nå ser det ut til å være nedgangstider, men kanskje heller ikke "den totale kollaps". Det blir jo spennende å se hvordan dette utvikler seg videre.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/bitcoin-verdien-halvert-pa-fa-uker/69404510

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...