Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startbooster - erfaring?


H?rselsvern

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å skaffe meg en startbooster da bilen min ofte står lenge ute i vinterkulden og ikke blir brukt. Er det noen som har erfaring med slike startboostere, og evt. anbefalinger? Ser at det finnes alt fra sånne små powerbanker til større kabelrull-størrelse på markedet og til meget varierende priser.

 

Størrelse spiller egentlig ingen rolle, bare den klarer å starte en 2.0 TDI motor. Billigst mulig er også ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen spesifikke startboostere å anbefale, men et par innspill.
- Et normalt, godt ladet batteri kan fint tåle å stå noen uker uten å brukes, så lenge det ikke er noe på bilen som drar strøm.

- Å la batteriet bli flatt for så å starte med f.eks. booster uten å lade det skikkelig opp igjen (med lader) vil drepe et batteri på ganske kort tid.

- Tips til startboostere: Ligger de i bilen blir de like kalde som bilens batteri. Skal de ha noen nytte må de oppbevares varmt, ellers virker heller ikke startboosteren den dagen det er skikkelig kaldt og du virkelig har bruk for den.

 

Anbefaling: Kjør bilen litt oftere, om så bare for å vedlikeholde batteriet, slite rust av bremseskivene og andre ting som 'setter seg' når bilen står - eller hvis praktisk mulig; bruk et par hundrelapper på en vedlikeholdslader i stedet for startbooster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for innspill. De lithium-laderne var jo ikke så dyre, men ser for meg at en så "liten" boks ikke har nok kraft til å starte en bil med nesten flatt batteri. Har gateparkering og ikke stikkontakt i nærheten ellers hadde jeg gått for en vedlikeholdslader. Når NAF kom for å hjelpe meg så kom han med en litt stor boks, på størrelse med en kabelrulle og da startet bilen umiddelbart på første trykk, og da var batteriet så flatt at ikke engang speilene ville slå seg ut og var ikke antydning til at bilen ville starte, kom bare en sånn tikkelyd. Men antar at de boksene er til profesjonelt bruk og prisen deretter.

Lenke til kommentar

Takker for innspill. De lithium-laderne var jo ikke så dyre, men ser for meg at en så "liten" boks ikke har nok kraft til å starte en bil med nesten flatt batteri. Har gateparkering og ikke stikkontakt i nærheten ellers hadde jeg gått for en vedlikeholdslader. Når NAF kom for å hjelpe meg så kom han med en litt stor boks, på størrelse med en kabelrulle og da startet bilen umiddelbart på første trykk, og da var batteriet så flatt at ikke engang speilene ville slå seg ut og var ikke antydning til at bilen ville starte, kom bare en sånn tikkelyd. Men antar at de boksene er til profesjonelt bruk og prisen deretter.

 

Jeg tror nok at de små boksene har minst like god kapasitet som de "store" boksene (det kan du jo uansett bare sjekke i specen), det handler om batteriteknologi. - Forrige gang jeg fikk starthjelp så kom Viking med en sånn bitteliten en (og da var batteriet så flatt at lysene i dashboardet var borte)

Lenke til kommentar

Takker for innspill. De lithium-laderne var jo ikke så dyre, men ser for meg at en så "liten" boks ikke har nok kraft til å starte en bil med nesten flatt batteri. Har gateparkering og ikke stikkontakt i nærheten ellers hadde jeg gått for en vedlikeholdslader. Når NAF kom for å hjelpe meg så kom han med en litt stor boks, på størrelse med en kabelrulle og da startet bilen umiddelbart på første trykk, og da var batteriet så flatt at ikke engang speilene ville slå seg ut og var ikke antydning til at bilen ville starte, kom bare en sånn tikkelyd. Men antar at de boksene er til profesjonelt bruk og prisen deretter.

De småe har lithiumbatterier som gir ekstreme mengder strøm.

Samme type batterier som er i laptopper, og i Tesla, så dem stater bilen din like fint som ett stort gammelt tungt blybatteri.

 

Kjøp en liten.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Tittet bare litt på prisen også.

Lithium laderen koster 3 ganger så mye som en med leadbatteri. Så er det egnetlig verdt det hvis størrelsen ikke er en faktor?

 

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-batteridrevne-starthjelpere/sonic-startbooster/

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-900-A-med-kompressor-2000035161/

Lenke til kommentar

Mulig jeg overser noe, men kan man ikke bare lade de da? eller kan man ikke plugge den rett i stikkontakten hjemme?

 

Den blir vel fort liggende fra den ene vinteren til den andre. Og det kan være nok til at du må kjøpe ny neste vinter. Ikke alle som husker å putte slikt i lader et par ganger i løpet av sommeren. :-)

Lenke til kommentar

sånn sett ja. Tenkte at man kanskje måtte ha en spesiell lader for å lade den opp, men når jeg leste mer om den så var det bare å putte den i stikkontakten inne. 

 

Den  lithium jumpstarteren til NAF kostet jo bare 1300,- så tenker jeg går for den eller den store til biltema. Den kommer stort sett til å stå inne og evt. bli brukt om vinteren de gangene jeg har vært bortreist over lengre tid :) 

Lenke til kommentar

Husk å vedlikeholdslade den en gang i måneden sånn ca.

Ikke bra å la lithiumbatterier være konstant fulladet. Det dreper dem raskt.

 

Litt av grunnen til at alle som bruker laptop med laderen tilkoblet konstant aldri har fungerende batteri.

 

La den være ca halvfull om sommeren og slikt når du ikke trenger den og lad den full ved behov.

 

Blybatterier må vedlileholdlades ofte.

Lenke til kommentar

 

Husk å vedlikeholdslade den en gang i måneden sånn ca.

Ikke bra å la lithiumbatterier være konstant fulladet. Det dreper dem raskt.

 

Litt av grunnen til at alle som bruker laptop med laderen tilkoblet konstant aldri har fungerende batteri.

 

La den være ca halvfull om sommeren og slikt når du ikke trenger den og lad den full ved behov.

 

Blybatterier må vedlileholdlades ofte.

 

Den store til Biltema er bly/syre. De skal holdes på 100%.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-900-A-med-kompressor-2000035161/

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

 

Husk å vedlikeholdslade den en gang i måneden sånn ca.

Ikke bra å la lithiumbatterier være konstant fulladet. Det dreper dem raskt.

 

Litt av grunnen til at alle som bruker laptop med laderen tilkoblet konstant aldri har fungerende batteri.

 

La den være ca halvfull om sommeren og slikt når du ikke trenger den og lad den full ved behov.

 

Blybatterier må vedlileholdlades ofte.

Den store til Biltema er bly/syre. De skal holdes på 100%.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-900-A-med-kompressor-2000035161/

Ja dem må lades ofte. Tenkte på den med lithiumbatterier fra NAF som trådstarter snakket om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...