Gå til innhold

Hva betyr bredbånds-bredden?


Anbefalte innlegg

Med mitt 8702N modemet fra Telenor klarte jeg ikke å kjøre nettfart.no testen. Fikk feilmelding "Latency-error". Nytt modem ble installert, splitter ble også skiftet ut. Testingen av bredbåndet kunne gjennomføres.

 

Hos Telenoreksperten fortelles det at linjen har en bredbåndsbredde: ned 23Mbsek, opp  5Mbsek.

Målingene viser svartid 20-30mS, jitter fra 1mS til 15mS (test.telenor.net med svartid fra 80mS til 140mS). Ned hastigheten er 15-18Mbsek, opp 1.0 til 1.3Mbsek.

 

Så setter jeg min OneDrive (sky) og google Backup&Sync i pause: jeg får 23-25Mbsek ned og 5 til 5.2Mbsek opp!

 

Spørsmålet mitt er da: har Telenor levert den båndbredden som linjen skal klare?

Med andre ord, skal hastigheten være upåvirket av om jeg laster data opp eller ei?

Noen som vett?

 

Kablet oppkopling, rett fra PC til modemet. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enhver applikasjon (f.eks. OneDrive og Google backup) kan bruke all tilgjengelig båndbredde.

 

Her brukes noe av båndbredden i varierende grad og det medfører at nettfart.no måler den hastigheten som er igjen.

 

Latency oppstår pga avstander, antall switcher osv, men også dersom en applikasjon må vente på en annen (nettfart.no må vente innimellom på at trafikk til/fra OneDrive og Google Backup )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg og må slå meg til ro.

 

Jeg måler UTEN OneDrive eller Google innkoplet 22/5.2 for min 30/10 linje. Når OneDrive koples inn (uten at jeg har satt min/maks ned/opp hastigheter jeg tillater den å benytte), måler jeg ned 16.1 og opp 1.1Mbsek.

 

Jeg synes bare at båndbreddehastigheten faller så drastisk, men slik jeg kan lese av svar her er dette normalt.

Lenke til kommentar

30\10 mbit er totalt, så da kan du nesten ikke surfe på internett en gang mens du gjør andre ting ellers vil hastigheten falle på speedtest.

Nå er jo også på DSL\ADSL slik at avstanden spiller en stor rolle det ser man på pingen også, så er vanlig å få litt lavere hastighet særlig på nextgentel er ekstra ille. Sånn må man bare leve med frem til G.fast eller fiber kommer nærmere sluttkunden.

Egentlig burde telenor ha målinger som sier hva de kan levere ut i fra støy og forstyrrelser. Men de gidder vel ikke å måle alle hus seperat og antar basert på rekkevidde og antatt hva de tror hastigheten blir.

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg og må slå meg til ro.

 

Jeg måler UTEN OneDrive eller Google innkoplet 22/5.2 for min 30/10 linje. Når OneDrive koples inn (uten at jeg har satt min/maks ned/opp hastigheter jeg tillater den å benytte), måler jeg ned 16.1 og opp 1.1Mbsek.

 

Jeg synes bare at båndbreddehastigheten faller så drastisk, men slik jeg kan lese av svar her er dette normalt.

 

jeg får 23-25Mbsek ned og 5 til 5.2Mbsek opp!

Altså, så lenge den reduserte hastigheten fra 30/10 til 22/5 er grunnet forhold som f.eks. linjelengde, så leverer Telenor det som er mulig.

 

Det at Onedrive og Google Backup&Sync ytterligere reduserer hastigheten er ikke Telenors feil. Hvis denne hastighetsreduskjonen er tilstede permanent (uten at det faktisk skulle foregått opp/ned-lasting av data fra disse tjenestene), så må dette feilsøkes av deg som bruker disse tjenestene.

 

Jeg kjenner ikke spesielt til de nevnte tjenestene, men jeg antar at de ikke skal bruke noe særlig av bredbåndskapasiteten når pc'en er påslått uten at den blir brukt.

 

Du kan evt. starte med å finne ut hvilken av tjenestene som ikke gjør som de skal ved å deaktivere en av tjenestene. Merk at slike tjenester kan bruke en del bredbåndskapasitet i en periode etter reaktivering for å sjekke at alt er i sync.

Lenke til kommentar

Altså, så lenge den reduserte hastigheten fra 30/10 til 22/5 er grunnet forhold som f.eks. linjelengde, så leverer Telenor det som er mulig.

Det at Onedrive og Google Backup&Sync ytterligere reduserer hastigheten er ikke Telenors feil. Hvis denne hastighetsreduskjonen er tilstede permanent (uten at det faktisk skulle foregått opp/ned-lasting av data fra disse tjenestene), så må dette feilsøkes av deg som bruker disse tjenestene.

tja jeg merker forskjell på 500\500 mbit fiber og 500\50 mbit coax.

Men må si både Steam\youtube\onedrive\google backup  etc utlandske tjenester har problemet at de ofte har server i usa\polen\russland etc. Ingen av disse tjeneste er optimalisert for å få mest ytelse, har du 1 TB filmer\musikk\bilder vil det ta tid å laste opp uansett vertfall min erfaring da programmene ikke er optimalisert for slikt, samme merker jeg med torrent\utorrent selv om ikke alle er enige?

 

Fiber gir:1ms

Jitter 0ms

Download 505.4 Mbps

Upload 493.6 Mbps.

 

I steam kan man velge f.eks Sverige, ofte tilbyr det litt raskere ytelse da, selv om harddisken også kan være flaskehals særlig på små filer.  Orgin mener jeg er ofte rask men man kan ikke velge server. Dog bruker jeg SSD disk ofte da 1 TB SSD disk er nok for mitt behov.

 

Jeg merket når canaldigital først kom med 500 mbit fikk man ofte kun 200-300 mbit på steam ofte.

Men i dag kan kan hvis man er heldig få 55 MB\S nedlasting hastighet på enkelte spill. Særlig i peroder hvor det er lite belasting. Jeg syns internetlevrandørene bør bli flinke å si når det er høy belasting på dems nettverk da det ikke er så hemmelig det. Hadde vært enkelere å feilsøke, da det kan være flere steder problemet ligger.

 

Ville ikke anbefalt å brukt DSL\ADSL linje til gaming eller mye nedlasting.

Nå har jeg lite erfaringer med det, men mener å ha hørt de som har erfaringer særlig hvis linjelengden er lang over 10 km med kobberkabel betyr det ofte ustabil hastighet og høy ping. Som regel, særlig hvis modemet er den billig slaget uten forsterkere. Særlig Inteno fra nextgentel som kommer dårligst ut mener jeg?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...