Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uvanlig dilemma ang veirett. Hjelp ?


Smultring77

Anbefalte innlegg

Hei. Vi eier en eiendom hvor det er gitt veirett over er stykke av tomten vår. Dette veistrekket går over ca 100 meter. Noen ganger når har flere biler på tunet vårt, blir det logisk at jeg rygger halve bilen min inn på den veien for å snu. I dag fikk jeg plutselig telefon av han som har veiretten om å slutte å rygge bakhjulene mine inn hans vei. Han har tross alt veiretten sa han.

 

Jeg ser ingen problemer for han at jeg rygger inn dit for å snu, så jeg skjønner ikke hva som plutselig stakk ham. Videre har han ikke garasje mens jeg har en dobbel. Derfor har han fått låne plass i min. Det betyr at han i er års tid nå har kjørt inn på min vei. Jeg har heller ikke sett noe problematikk i dette.

 

Hva er juridisk rett her ? Er der ulovlig for meg å kjøre inn på den veien som han har veirett på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre det er særskilt avtalt er ikke veiretter eksklusive. Han har ikke noe grunnlag for kravet sitt.

 

 

gjelder dette også om det er han som har påkostet og lagd veien selv på anvist plass ?

 

på dette papiret kalt skøyte står det: kjøper skal ha rett til for egen regning og opparbeide vei vann og kloakk over selger sin eiendom.

 

solgt som delvis gave ( pluss 5000 kr )mellom tidligere eier ( før vi tok over ) og han som bor i enden av veien.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Japp det er helt merkelig. Det skal sies at vi snakker om en gammel mann på 90 år. Aldri vært gift ingen barn ingen familie ingen venner. Man blir nok kanskje litt rar av det. Har allverdens med tid til å finne ting å henge seg opp i.

 

Han tok faktisk bilen sin ut av garasjen en uke før jeg fikk telefonen. Sånn for at jeg ikke skulle bruke det som tilsvar på hva han sa.

 

Det er helt merkelig! Vi har ingen disput gående på noe som helst. Ikke kan jeg ha sagt eller gjort noe galt heller.

 

Hva gjør man herfra ? Bare lar være å rygge inn på veien eller tar man tak i det og forklarer ham at jeg har lov og fortsetter å snu der ?

Lenke til kommentar

Ja, det gjelder også om han har opparbeidet veien selv.

 

Takk for svar Herr Brun

 

Ignorer ham og gjør som før.

takk for svar

 

Jepp, ikke tenk på det.

 

Ta evt. diskusjonen om han ringer deg og maser på nytt. 

 

takk for svar 

 

Jeg har ikke sagt eller gjort noe etter telefonen jeg fikk i går. Men tok meg i å ikke snu inn på veien mot huset hans i dag ...

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke unødvendige konflikter da, men står i en hvis jeg må. Tenker å la der passere jeg, men om det blir mer mas rundt dette sånn helt plutselig hadde det vært fint å kunne ha et skriv jeg kunne printet som forklarte med teskje til en på 90 år hvordan ståa egentlig er. Finnes det ?

 

Og nei han får ikke ha bilen i garasjen hos meg lenger. Makan til folk. Ble overrasket jeg og litt satt ut.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...