Gå til innhold

Trenger anbefalinger til modem eller ruter med modem bygget inn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det kommer til ADSL rutere er det blitt litt gammel teknologi, og det du finner er ADSL2+/VDSL rutere med bakoverkombabilitet..

 

Og jeg tror her er det veldig mange personlige meninger og erfaringer som er veldig forskjellige, da man er usikker om det er ruteren eller ISP som har skyld i nedetiden.. Og som regel skylder jo ISP alltid på Ruteren og sender ut en ny i hytt og gevær når det er noe galt...

 

Av den grunn kan en god gammel ADSL ruter på 10år faktisk være bedre en en splitter ny ruter med mange funksjoner du neppe får bruk for...

 

Jeg likte veldig godt min gamle Zyxel P600 ADSL modem (ikke trådløs) som jeg hadde, det var dønn stabilt og jeg hadde vel nesten aldri noe nedetid... Og så lenge du bare har en ADSL linje er det jo ikke nødvendig å ha alle de andre teknologiene implementert i ruteren..

 

Ellers blir det jo litt mer prisgunstig å heller bruke noen kroner på en skikkelig trådløs ruter som du da bare kjører alle portene åpent mot, det vil gi mer kvalitet for pengene en om WiFI er implementert i ruteren..

 

Jeg har tidligere prøvd å søke meg opp for å finne noen gode anbefalinger og tester av en god DSL ruter, men alle testene blir begrenset i utvalget av hva din ISP tillater deg å bruke, samt hva som er faktisk i salg i landet man bor i..  Så man finner 20talls testvinnere og tapere og man blir skjeldent noe særlig klokere av det...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Routerne med DSL modem som ISP'ene bundler med tjenesten er testet og vil antagelig fungere best med tjenesten.  Det er mye små detaljer på DSL blir oppdatert og bedre med nyere enheter.  Støy beskyttelse, bedre innhenting etter støyhendelser (trikk i by områder f.eks), støy kanselering - litt ala hvordan støydempende headset fungerer.  Firmware blir også oppdatert, nye features slås på, bugfixer og optimalisering av støyhåndtering.  Jeg vil anbefale å bruke de routermodemene som kommer i fra ISP. 

 

Om du ønsker å bruke annen router enn den du får innebygget i routermodemet i fra ISP, så sett routermodemet i bridge.  Men ta det tilbake i routermodus en gang i halvåret og sjekk om det er firmware oppdatering tilgjengelig.  Kan være du får noe bedre DSL med det.

Lenke til kommentar

Og for din egen skyld og alle dine naboers skyld, ikke kjøp noe på nettet i fra aliexpress, deal extreme eller noe slikt.  De der kan finne på å støye noe helvettes mye for alle andre på dslam'en så alle naboene dine vil få elendig DSL.  Eller til og med mister sync.  Og det er noe ordentlig dritt for oss ISPer å feilsøke på.

Lenke til kommentar

Takk for innspillene. Grunnen til at jeg har lyst til å skaffe meg nytt modem er at jeg ikke liker den nye online interfacen Telenor har tvunget meg til å bruke på modemet jeg har nå (ZyXEL P8702N). Det er kanskje ikke en veldig god grunn, men jeg liker dårlig at jeg må være online for å få gjort noen innstillinger på den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for innspillene. Grunnen til at jeg har lyst til å skaffe meg nytt modem er at jeg ikke liker den nye online interfacen Telenor har tvunget meg til å bruke på modemet jeg har nå (ZyXEL P8702N). Det er kanskje ikke en veldig god grunn, men jeg liker dårlig at jeg må være online for å få gjort noen innstillinger på den.

Det er en meget god grunn, da funksjonaliteten til det nye online sentralstyringen deres er kraftig begrenset, og til tider veldig uresponsiv.

 

Det å ikke kunne feilsøke sin egen router for problemer med internett tilkoblingen fordi den krever internett for å få tilgang til instillinger er ganske latterlig.

 

De har fjernet så mange instillinger og muligheter, er slettes ikke fornøyd.  Det hjelper heller ikke at kundeservicen deres på ingen måter var klare for denne overgangen, som de ikke ga noen beskjed om til kundene.  Har hatt store problemer med det, og eneste svar jeg har fått er "vent på en firmware update som muligens kommer snart, det er jo vanlig at nye systemer oppdateres fortløpende".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...