Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avstand til nabogensen ved anleggelse av privat vei

Tanke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en nabo som ønsker å anlegge en vei helt inntil grensen mot min eiendom. Jeg mener at avstanden til grensen skal være minst 4 meter, med mindre noe annet er avtalt. Men hva sier egentlig lovverket? Gjelder 4 meters-regelen også for privat vei?

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Firemetersgrensen gjelder bygninger, og er ikke "med mindre noe annet er avtalt", men "med mindre noe annet er fastsatt i kommunens reguleringsplan".

Hvis veien skal knyttes opp mot offentlig veg trengs tillatelse fra regionvegkontoret/kommunen.

Skrevet

Hva sier loven når det er vei - utkjørsel mot privat veg? Har allerede en utkjørsel fra garasje og parkering. Men tenker på en utkjørsel som er mer framtidsrettet (les: når vi blir eldre og ikke orker å gå opp bakken fra garasjen. Pluss at sikten for de som bor lengre bort i vegen blir bedre.)

<Trådkapring>

Skrevet

Tipper du kan bygge så mye vei du vil på din egen tomt, så lenge den ikke er bygget i høyden.
Som f.eks terrasse kan du  bygge så mye du vil på egen tomt så lenge den ikke bygges 0.5m over bakken om jeg husker korrekt.

Skrevet

Så det forleligger ingen lovpålagte bestemmelser vedrørende avstand til grensen? Det finner jeg underlig.

Kan jeg spørre deg hvilken juridisk utdannelse du har krikkert?

Toreae; kan ikke du bare lage din egen tråd?

Skrevet (endret)

Det er tydeligvis ikke hit en skal henvende seg hvis man trenger hjelp. Jeg får høre hva advokaten sier om dette i morgen

Endret av Tanke
Skrevet

Svaret finner du i signaturen hans:

krikkert er jurist og registrert rettshjelper.

Ok, skriften var veldig lys, så jeg så det ikke. Men svar på spørsmålet fikk jeg jo ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...