Gå til innhold

Bilprodusenter bygger 350 kilowatt-ladenettverk


Anbefalte innlegg

 

Spennende sammenligning. For å oversette dette til rekkevidde og ladehastighet så bruker jeg 200 Wh/km som utgangspunkt og legger til en mellomting og et tregere alternativ. I stigende rekkefølge (ny nummerering) får vi:

 

1. 150 kWh, maks 50 kW lading (0,5C), 20.000 USD i innkjøp

2. 100 kWh, maks 150 kW lading (1,5C), 20.000 USD i innkjøp

3. 70 kWh, maks 210 kW lading (3C), 20.000 USD i innkjøp

4. 35 kWh, maks 420 kW lading (12C), 20.000 USD i innkjøp

 

1. 750 km rekkevidde, ladehastighet inntil 6,25 km/min eller 50% av rekkevidden på 60 minutter

3. 500 km rekkevidde, ladehastighet inntil 12,5 km/min eller 50% av rekkevidden på 20 minutter

2. 350 km rekkevidde, ladehastighet inntil 17,5 km/min eller 50% av rekkevidden på 10 minutter

3. 175 km rekkevidde, ladehastighet inntil 35 km/min eller 50% av rekkevidden på 2,5 minutter

 

La oss regne videre med 13300 km årlig kjørelengde og gjøre noen antagelser om hvor ofte rekkevidden strekker til tur-retur.

 

1. 95% av årlig kjørelengde dekkes av saktelading. Resten dekkes med ladestopp a 60 minutter

2. 90% av årlig kjørelengde dekkes av saktelading. Resten dekkes med ladestopp a 20 minutter

3. 85% av årlig kjørelengde dekkes av saktelading. Resten dekkes med ladestopp a 10 minutter

4. 80% av årlig kjørelengde dekkes av saktelading. Resten dekkes med ladestopp a 2,5 minutter

 

1. 665 km hurtiglades årlig, fordelt på 1,77 ladestopp a 60 minutter, totalt 106 minutter

2. 1330 km hurtiglades årlig, fordelt på 5,32 ladestopp a 20 minutter, totalt 106 minutter

3. 1995 km hurtiglades årlig, fordelt på 11,4 ladestopp a 10 minutter, totalt 114 minutter

4. 2660 km hurtiglades årlig, fordelt på 30,4 ladestopp a 2,5 minutter, totalt 76 minutter

 

Folk har ulike bruksmønster og man kan derfor legge til grunn et bredt spekter av ulike parametere (rekkevidde vs % av årlig kjørelengde dekket av saktelading), så hver enkelt vil nok finne sin egen fasit. Avveiningen ladetid vs antall ganger pr år. Personlig heller jeg mot alternativ 2. 20 minutter synes jeg er akseptabelt lenge per gang. 10 minutter hadde vært fint om det betød like mange ganger på hurtigladeren, men når man må hurtiglade mer enn dobbelt så mange ganger så foretrekker jeg heller 20 minutter per gang.

 

Legg merke til at de små elbilene (20-30 kWh) ikke er med her. De drar med seg "alle" ulempene. Kort rekkevidde, hyppig hurtiglading, treg hurtiglading og høy batterislitasje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg misforstod. Men folk vil jo at ting skal gå fortest mulig og da er det naturlig at produsentene etterhvert lager biler som tåler høy spenning.

Ulempen med 800V, som Porsche har valt, er at det ikkje er trygt å sløkke ein brann i eit anlegg med so høg spenning med vatn. Grensa går sovidt eg veit ved 700V. Alle andre har vald å leggje seg under med god margin. Eg tykkjer det er rart om Porsche får lov til å bruke ei slik spenning, men dei har vel funne ei løysing.

Lenke til kommentar

Folk har ulike bruksmønster og man kan derfor legge til grunn et bredt spekter av ulike parametere (rekkevidde vs % av årlig kjørelengde dekket av saktelading), så hver enkelt vil nok finne sin egen fasit. Avveiningen ladetid vs antall ganger pr år. Personlig heller jeg mot alternativ 2. 20 minutter synes jeg er akseptabelt lenge per gang. 10 minutter hadde vært fint om det betød like mange ganger på hurtigladeren, men når man må hurtiglade mer enn dobbelt så mange ganger så foretrekker jeg heller 20 minutter per gang.

Fasiten er mykje meir komplisert enn dette. Av og til held det med eit kort stopp på fem minutt for å vere sikker på å komme heim. Av og til må ein stå der i ein time for å vere sikker på å ha nok til å komme fram og attende + litt til. Nesten alle stopp er ein mellomting. Ti minutt for å pisse og hente ein kopp kaffi, før du køyer vidare til neste for å ete middag. Eller det korte stoppet som vart langt fordi ungane fann ein artig leikeplass, og du bestemte deg for heller å lade vidare, hoppe over neste ladestasjon og køyre heilt fram når batteriet var fullt. Eller det opportunistiske stoppet på ti minutt på Lavik, fordi du kom eit kvarter før ferja skal gå, som sparer deg for å måtte lade på Åsane når du skal attende frå Bergen (der er det ofte kø). Kort oppsummert: Det finst mange slags ladestopp, og få er like. Akkurat som ladestasjonane. Eg har lada på omlag 70 superladarar i Europa. Somme står vi gjerne lenge på. Andre er som bensinstasjonar vi helst berre vil komme oss vidare frå. Heldigvis er det kort nok mellom dei til at tvungne ladestopp aldri er veldig lange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, Sturla,jeg kunne gjort det mer komplisert hvis jeg ville, men med så stor grad av subjektivitet så jeg ikke poenget med det. Poenget var bare å få en viss pekepinn på om å bytte kapasitet mot ladehastighet ga besparelse i ladetid totalt sett.

 

Som jeg har sagt mange ganger før, synes jeg kun ett selskap har fått en god balanse mellom rekkevidde, kjøretid mellom hver lading, ladetid og batterislitasje ©. Ikke fordi de heter Tesla eller har kule biler, men fordi jeg mener de har en brukervennlig balanse mellom disse faktorene. At flere bilmerker finner "suksessformelen" er bare positivt.

Lenke til kommentar

Tesla kan vel lade med 120kW og andre elbiler med max 50kW så tipper at det blir lenge til at biler lader med mer enn 150kW.

 

De store produsentene ruller snart ut biler med elbiler som kan lade med minst 150kw. Så dette kommer nok raskere enn du aner. At dagens elbiler stort sett ligger på 50kw (Kia Soul har mulighet til maks.70kw). Toyota har sagt de kommer innen 2022 til å levere elbil med mulighet for å hurtiglade for ca.35-40 mil på 10 minutter. Med ny batteriteknologi som vil muliggjøre dette. Allerede neste år vil sannsynligvis Nissan Leaf leveres med 60kw batteripakke og mulighet for 150kw lading. Så dette er ikke langt unna.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man antar at kapasitet og ladefart øker med 14% per år så blir fremtiden slik:

Hva kan du få for prisen av et VW Golf 2017 batteri:

2017 30kWh kapasitet, 50kW lading

2020 44kWh kapasitet, 74kW lading

2025 85kWh kapasitet, 142kW lading

2030 164kWh kapasitet, 274kW lading

2035 317kWh kapasitet, 528kW lading

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ladefarta kommer antagelig til å øke raskere enn du skisserer, men kapasiteten saktere. Med andre ord vil en fullading ta stadig kortere tid selv om kapasiteten øker noe. Videre gir det mindre og mindre mening med enorm kapasitet når ladenettverket blir stadig tettere utbygd, raskere å lade og man kommer stadig lengre per kWh. Høy kapasitet har også negative bivirkninger som vekt og volum som går bort til batteriet. Folk har ulik behov så noen vil sikkert prioritere en tung bil med 100-150 kWh, men andre vil nøye seg med lettere ~50 kWh bil også i framtida. Jeg tviler på at ladehastigheten vil gå ytterligere opp fra 350 kW. Jeg tror faktisk 50 kW vil være normalen ganske lenge både fordi det er det som er bygget ut nå og fordi effekttilgangen fra kraftlinjer vil gjøre 350 kW ulønnsomt mange steder. Tesla har med sitt eget ladenett litt andre forutsetninger så de vil antagelig øke toppeffekten noe. Jaguar vil antagelig gå på en smell med satsingen på nok et ladenettverk og krype til Tesla og bruke deres ladenettverk. Hvis jeg skal komme med en spådom:

 

2017 Biler fra 20-100 kWh kapasitet og typiske hurtigladeeffekter på 22, 50 og 120 kW

2020 Biler fra 30-120 kWh kapasitet og typiske hurtigladeeffekter på 50, 120 og 350 kW

2025 Biler fra 50-150 kWh kapasitet og typiske hurtigladeeffekter på 50, 200 og 350 kW

2030 Biler fra 50-120 kWh kapasitet og typiske hurtigladeeffekter på 50, 200 og 350 kW

2035 Biler fra 50-100 kWh kapasitet og typiske hurtigladeeffekter på 50, 200 og 350 kW

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det ser ut som om laderene som utbygges vil være 50, 150 eller 350 kW. Jeg tenker også at en vanlig personbil vil greie seg godt med 50-100 kWh batteri og ladeeffekt på 50-200 kW. Så jeg er enig i at dette er størrelser vil være vanlig i fremtiden også. Også vil der være 350 kW ladere for større biler.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

50 kW er etter mitt syn litt hverken her eller der på litt sikt.

 

Jeg antar man vil ta sikte på å greie ihvertfall 1.5-2C lading i nyere batterier. Småbiler med mindre enn 50kWh batteri vil (i likhet med småbiler i dag) i liten grad bli brukt til lengre turer. De som kjøper disse gjør det for å ha et supplement til en større bil eller fordi de ikke ser noe behov for lengre turer (stort sett, det er naturligvis alltid unntak)

 

Hurtiglading er først og fremst noe som gjør lengre turer mulig så jeg antar at hurtiglading under 100kW vil bli faset ut. 150-350kW antar jeg vil bli normen

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...