Gå til innhold

Dab-adapter i bil kan sende telefonsamtaler til andre biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker "sikkerhetsrådet" post og teletilsynet kom med idag: "Hvis du bruker en annen frekvens enn 87.5MHz som er standard på DAB-adaptere, så er sannsynligheten for at samtalen slår inn på noen andre radioer veldig liten"

 

Ja for alle bruker 87.5, og ingen søker på FM lenger...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hallo!

Dette er en Se&Hør verdig overskrift.  Hadde forventa litt mindre click-bait overskrift fra Digi.no.

Enhver med en millimeter teknisk innsikt vet at noe som inneholder en FM sender (og dette er ikke bare DAB-adaptere) ikke kan avgrense signalene til bare bilen senderen er i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal eg ha dab adapter så skal den nå hvertfall ikke overføre via FM??

Det er jo slike jalla dingser vi kjøpte til bilen før i tiden for å få diskman og walkmann inn i bilen.

 

Og i tillegg kobler altså folk seg til med BT via denne adapteren for samtaler i bilen? 

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enhver med en millimeter teknisk innsikt vet at noe som inneholder en FM sender (og dette er ikke bare DAB-adaptere) ikke kan avgrense signalene til bare bilen senderen er i.

 

Du vet det, og jeg vet det, men menigmann aner ikke hvordan dette funker! De er bare glad for at radiolyden dukket opp på "bilstereoen jeg har fra før"

 

Det er jo egentlig helt utrolig at man modulerer til FM igjen, og sender til radioen (spesielt når adapteren også fungerer som formidler av telefon-lyden!), men hva gjør man ikke for at bestemor skal slippe å forholde seg til AUX-innganger og Bluetooth!

Lenke til kommentar

Dette er vel først og fremst produkter beregnet i biler som hverken har AUX eller bluetooth?

 

De fleste DAB-adaptere har alle disse tre mulighetene for overføring av lyden.

Folk velger ofte den letteste, som er trådløs over FM... Selv om de har AUX inngang "bak i der et sted"...

 

EDIT: Når jeg sitter i kø eller på ferge, så er det helt utrolig hvor mange "DAB-Mode" jeg får inn på FM radioen min i bilen! 

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

Enhver med en millimeter teknisk innsikt vet at noe som inneholder en FM sender (og dette er ikke bare DAB-adaptere) ikke kan avgrense signalene til bare bilen senderen er i.

 

Du vet det, og jeg vet det, men menigmann aner ikke hvordan dette funker! De er bare glad for at radiolyden dukket opp på "bilstereoen jeg har fra før"

 

Det er jo egentlig helt utrolig at man modulerer til FM igjen, og sender til radioen (spesielt når adapteren også fungerer som formidler av telefon-lyden!), men hva gjør man ikke for at bestemor skal slippe å forholde seg til AUX-innganger og Bluetooth!

 

 

BIlprodusenter er ikke akkurat i front, og mange har ikke hatt aux eller bluetooth (men totalt dustete ting som iphone-cradle har de hatt).

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir bare morsommere og morsommere. Når den siste DAB-senderen er demontert og de ansvarlige straffet, så bør noen skrive en bok om hele fadesen. Kommer til å bli en bestselger.

 

Får håpe staten skriver boka da så de får penger til å fikse tullballet sitt uten at det går av skattepengene :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Enhver med en millimeter teknisk innsikt vet at noe som inneholder en FM sender (og dette er ikke bare DAB-adaptere) ikke kan avgrense signalene til bare bilen senderen er i.

 

Du vet det, og jeg vet det, men menigmann aner ikke hvordan dette funker! De er bare glad for at radiolyden dukket opp på "bilstereoen jeg har fra før"

 

Det er jo egentlig helt utrolig at man modulerer til FM igjen, og sender til radioen (spesielt når adapteren også fungerer som formidler av telefon-lyden!), men hva gjør man ikke for at bestemor skal slippe å forholde seg til AUX-innganger og Bluetooth!

 

BIlprodusenter er ikke akkurat i front, og mange har ikke hatt aux eller bluetooth (men totalt dustete ting som iphone-cradle har de hatt).

 

AtW

 

Bilprodusentene har det meste, de kaller det "ekstrautstyr som koster en nyre".

Lenke til kommentar

Dette blir bare morsommere og morsommere. Når den siste DAB-senderen er demontert og de ansvarlige straffet, så bør noen skrive en bok om hele fadesen. Kommer til å bli en bestselger.

 

Er redd de ansvarlige aldri vil bli straffet. Men slapp av, snart kommer DAB++ og da må vi alle bytte ut radioene på nytt, og da vil problemet med kringkasting av telefonsamtaler opphøre. Kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...